Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Geniální kolo, které složíte za pět sekund. Vjede a vejde se všude

aktualizováno 
TEST - Kola britské značky Strida jsou unikátní svým skládacím mechanismem. Jdou složit i rozložit během několika málo sekund. Hodí se na každodenní pojíždění po městě kombinované s hromadnou dopravou i s přepravou automobilem.

Testovali jsme dvě verze skládacího kola Strida - dvourychlostní speciál Strida MAS Mark Senders a nejlevnější variantu Strida LT. Tříměsíční testování obnášelo denní dojíždění do práce i výlety po republice. Prakticky každý den jsme kola několikrát skládali a rozkládali. Denně jezdila vlakem, metrem i tramvají, občas se projela v kufru auta a samozřejmě nejčastěji převážela nás po městě. Pro ty, kteří nechtějí dočíst tuto recenzi do konce uveďme, že lepší dopravní prostředek pro popojíždění v Praze či jakémkoliv jiném malo- i velkoměstě jsme zatím neviděli.

Skládací kolo Strida MAS Mark Sanders

Skládací kolo Strida MAS Mark Sanders

Skládací kolo Giant Halfway

Skládací kolo Giant Halfway

K recenzi jsme přibrali i skládačku značky Giant, která se však svojí filozofií od Stridy zcela liší, a proto jí věnujeme samostatný box. Toto kolo je vzhledem ke způsobu skládání (pomalejší než u Stridy) a transportu (menší balík než u Stridy, ale obtížněji přenositelný), určeno spíše na chatu či pro autoturistiku, kdy poslouží například k prozkoumávání měst.

Model Strida MAS Mark Sanders

Model Strida MAS Mark Sanders

Model Strida LT

Model Strida LT

Je to kolo. Za pět sekund už ne. Za dalších pět už zase ano ...

Strida je trojúhelník. V jednom vrcholu má řídítka a v druhých dvou kola. Na jedné straně je výškově nastavitelné sedadlo a nosič (součást základního balení včetně blatníků a diodových svítilen), který slouží i jako praktický stojánek.

Ve složeném stavu vypadá Strida jako jednokolka z cirkusu nebo větší dálkoměr, který používají dopravní policisté například při odměřování brzdné dráhy. Složené kolo jednoduše uchopíte za představec řídítek a vozíte jej před sebou, kam potřebujete. Je natolik skladné, že se vejde těsně vedle vás do metra i v té největší dopravní špičce. Navíc, když je složené, tak vůbec nevypadá jako kolo. Pohodlně s ním tak můžete vjet i do supermarketu, restaurace nebo úplně malého obchůdku.

Skládací kola Strida MAS Mark Sanders a Giant Halfway ve složeném stavu.

Skládací kola Strida MAS Mark Sanders a Giant Halfway ve složeném stavu

Stridu MAS Mark Sanders lze ve složeném stavu pohodlně převážet kamkoliv.

Stridu lze ve složeném stavu pohodlně převážet kamkoliv.

Složení i rozložení kola je doslova dílem okamžiku. Chce to trochu cviku, ale na videu sami vidíte, že déle než pár sekund operace netrvá. Ve složeném stavu drží kola u sebe magnetem. Jeho sílu je potřeba při rozkládání překonat (a lze jej také seřídit dle potřeby). Stačí však jemně škubnout řídítky nebo nejdříve pohnout spodním rámem a kola se od sebe rychle rozpojí. Složení spočívá v pouhém nasunutí očka na spodním rámu na čep umístěný na vidlici.

Skládací jsou i pedály (u modelu MAS Mark Sanders jsou kovové a rozkládací, u ostatních modelů plastové a sklopné). Rozložit jdou samozřejmě i řídítka. Stačí pákou povolit uchycení, vycvaknout jistící kolíček, mírně povysunout a v kloubu ohnout.

Složené kolo má rozměry 114 x 51 x 23 cm (bez ohledu na model). Hmotnost se liší: MAS váží 10,2 kg, levnější LT 9,6 kg. Ideálně se přenáší jednou rukou uchopením za spodek sedla. Nosnost kola je 110 kg.

Brzdy lze u kol Strida zajistit poutkem tak, aby kolo mohlo stát opřené o zeď.

Brzdy lze u kol Strida zajistit poutkem tak, aby kolo mohlo stát opřené o zeď. Na řídítkách je i miniaturní, ale účinná diodová blikačka / svítilna.

Rozložený pedál u modelu Strida MAS Mark Sanders.

Rozložený pedál u modelu Strida MAS Mark Sanders

Ideální parkování je pro něj pod stolem nebo pod židlí. Stačí jej položit "na záda", kdy se nosič změní na stabilní stojánek. Případně Stridu můžete jednoduše opřít kdekoliv o zeď. Brzdy lze totiž zajistit speciálními řemínky (jsou trvale připevněné na řídítkách) tak, aby se kola ani nepohla.

Jízda jako zážitek

Když sedíte na Stridě, nijak nepřevyšujete okolní chodce. Ve velkých městech a na širokých chodnících tak nebudíte na první pohled žádnou pozornost. Sedlo je tak vysoko, že z něj můžete kdykoliv pohodlně sesednout. Stačí jen spustit nohy na zem (zní to triviálně, ale představte si, jak sesedáte ze svého běžného kola). To zaručuje bezpečné manévrování i vyhýbání v hustém městském provozu. Na druhou stranu, jedinečný design kol působí na pohledy kolemjdoucích jako magnet. Při cestách po republice jsme neustále "čelili" technickým dotazům i pochvalným poznámkám.

Skládací mechanismus u kola Strida.

Skládací mechanismus u kola Strida

Při prvním nasednutí se zdá být kolo poněkud vratké. Přeci jen je zde vše stěsnáno na velmi malý prostor. Nicméně hned po první zatáčce si zvyknete. Jen řízení jednou rukou chce delší cvik. Kolo skvěle reaguje, má výborný rejd.

Naolejovaný řetěz je nahrazen kevlarovým řemenem, který nijak nehrozí pošpinit vaše kalhoty či boty. Strida je přímo určená pro osedlání v obleku nebo běžném denním ošacení. Jediné, co vám může při jízdě trochu vadit, jsou příliš široké nohavice. Ale i s těmi jsme dojeli.

Všechna kola (i nejlevnější model) jsou vybavena kotoučovými brzdami na přední i zadní. Jejich spolehlivost je 100%. 

Kola jsme zkoušeli ve všech městských, ale i vesnických terénech. Projela se po hladkém pražském asfaltu i historických dlažebních kostkách v Rožnově pod Radhoštěm (dokonce se projela i místním skanzenem v přírodě).

Strida není stavěná na dlouhé cesty ani na jízdu do extrémně prudkého kopce. Většinu městských převýšení v Praze však zdolala bez uronění většího množství jezdcova potu. Stejně tak pohyb po centru Prahy i mimo něj.

Model MAS je navíc vybaven dvourychlostním systémem Schlumpf. Pokud čekáte nějakou páčku na přehazování, která by hyzdila řídítka, nedočkáte se. Na první pohled totiž ani není poznat, že kolo nějakou přehazovačku má. Je totiž zcela ukryta ve středovém složení a aktivujete ji kolmým šťouchnutím boty do kliky pedálů z jedné nebo z druhé strany (podle toho, na jaký převod přehazujete). Lehčí je určen pro pomalou jízdu a kopce. Těžší pochopitelně pro rychlost. 

Ostatní modely mají pouze jeden převod - určitý kompromis mezi těžkým a lehkým převodem. Po rovině, z kopce a do mírného stoupání ideální. Na rychlost nebo prudší stoupání však vhodný není. 

Kolo bez problému a nějakého výraznějšího rachtání sviští i po nerovném terénu. Není tedy nutné se obávat sjet z asfaltky na polní cestu. Je potřeba se však vyhýbat takovým překážkám, jako jsou například kořeny nebo velké kameny. Přeci jen konstrukcí jde o městské kolo.

Strida je vybavena miniaturní blikačkou s červeným světlem vzadu a bílým světlem vpředu na řídítkách. Na vidlici je nalepen reflexní pruh a taktéž kola mají vpleteny odrazky.

Složený model Strida LT.

Složený model Strida LT

Rozdíly mezi modely: hezčí, lepší a ještě lepší

Nejprve zásadní rozdíl v ceně. Model MAS Mark Sanders je nejdražší z produkce Stridy a stojí 22 266 Kč. Naopak Strida LT je nejlevnějším kouskem a pořídíte jej za 12 190 Kč.

Zásadních rozdílů není mnoho. Fajnšmekři je však zřejmě ocení. Na první pohled je to design. Model MAS je oblečen celý v černém se zelenými brzdami. Vše je perfektně sladěno včetně černých trubek na řídítkách a černého zvonku. Gripy na MASu jsou tvarované a perfektně padnou do dlaně. Levnější model má pouze "molitanové" návleky. Nutno říct, že ani ty však po intenzivním testování nejeví známky opotřebení a stále slouží svému účelu (jen nejsou tak pohodlné).

Všechny modely mají šestnáctipalcová kola. MAS používá tenčí pláště (duše 16 x 1,25), ostatní modely mají 16 x 1,5 a plášť má jiné vzorkování. Pouze Strida SX má 18" kola (nebyla součástí testu).

Rozdíl v převodech již zmíněn byl.

Opotřebení a chyby

Prakticky není, co by se dalo Stridě vytknout. Nějaké drobnosti se však najdou. Magnety, které drží složené kolo v kompaktním tvaru, při jízdě lehce cinkají. Nosič nemá žádný zajišťovací mechanismus. Pokud jej tedy chcete používat, musíte s sebou vozit gumicuk nebo něco podobného na připevnění nákladu. 

Skládací kolo Strida - detail sedla a nosiče

Skládací kolo Strida - detail sedla a nosiče

Při skládání kola se o sebe tu a tam nechtěně otřou jednotlivé kovové části. Nejnamáhanější místa jsou opatřeny samolepkou, aby nedocházelo k poškození laku. Jiná, například ta, kde parkuje dolní rám kola, můžete omotat speciálním ochranným proužkem na suchý zip, který je u modelu MAS v základní výbavě a u ostatních jej lze dokoupit.  

Po tříměsíčním intenzivním ježdění nejsou známky opotřebení kola a samotných skládacích mechanismů nijak výrazné. Kloub ve vrcholu citelně povolil, ale s jistou vůlí výrobce evidentně počítal, protože obě kola se ani teď ve složeném tvaru nedotýkají, a tudíž se při transportu o sebe nebrzdí.

Skládací kolo Strida - detail předního kola

Skládací kolo Strida - detail předního kola se spojovacím magnetem

Nejvíce je opotřebení znát na zadní straně levé kliky, která ve složeném stavu každou chvíli zavadí o šroub čepu. Nejde však o nic vážného, klika je prostě odřená.

Bez kola ve městě už ani den

Strida je naprosto ideální kolo do města a okolí. Postavíte ho a zase složíte za pár sekund. Můžete na něm tedy klidně ujet jen pár desítek metrů, opět ho v mžiku složit a přesednout třeba na tramvaj. Za celou dobu jsme neměli problém s tím, že by nás s kolem ve složeném stavu nechtěli někam pustit. Jen ve skanzenu v Rožnově poznali, že jde o kolo, a trvali chvilku na zákazu vstupu. 

Mně osobně Strida zásadním způsobem urychlila dojíždění do práce. Trasu na nádraží, kterou jdu normálně 10-15 minut nyní projedu pohodově za pět minut, v případě potřeby za tři minuty. Vozím brašnu přes rameno s notebookem a zvládnu pohodlně i nakoupit. Vše se vejde na nosič.

Strida se osvědčila i na dovolené. Do nevelkého kufru Nissanu Quasqai se nám pohodlně vešla obě kola i s bagáží na čtyři dny. Poznávání měst ze sedla kola musím doporučit.

Giant Halfway 2 City

Kolo Giant je oproti Stridě robustnější a celkově působí víc jako kolo. Zpočátku mi dělal trochu problém vyšší posed, při němž si připadáte jako řídící pracovník nějaké plošiny. Jde ale jen o zvyk, po pár svezeních už vám to tak nepřijde. Zvyknout si ale musíte též na ovladatelnost, je to prostě jiné než klasické kolo a musíte se smířit s určitou "vrtkavostí".

Giant je ideálním řešení na chalupu nebo chatu, když se vydáte po nezpevněné cestě na nákup, do hospody nebo třeba na ryby. Zvládne hravě i lehčí terén, ale na skoky nebo prudké kořenovito-kamennité sjezdy zapomeňte. Přesto kolo vypadá, že hravě zvládne i mírně drsnější zacházení. Vše působí bytelně a během několika vyjížděk nic nepovolovalo ani se nic neutrhlo.

Skládací kolo Giant Halfway
Giant Halfway má oproti Stridě také nabízí více převodů.
Nosič u Giantu je ro okamžité použití bez dalších doplňků praktičtější než ten,
Giant Halfway umožňuje i sklopení řídítek.
Skládací mechanismus u kola Giant Halfway. V pozadí je vidět i složený pedál.
Skládací kolo Giant Halfway

Na téhle skládačce se nemusíte bát ani vyrazit na delší cestu. Osobně jsem s ním najel nějakých 25 kilometrů v kuse a jelo se dobře. Záda nebolela o nic víc než na běžném kole. Kdo však jezdí rád ve vyšším tempu, pro toho tohle kolo není, a byť má celkem dobrou a přesnou přehazovačku, v kopcích si dáte do těla o něco víc než na běžném kole.

Halfway může být i velmi dobrým společníkem pro dojíždění do práce, cestu zacpaným městem vám slušně urychlí. Příjemným doplňkem je zadní nosič, na který pomocí "gumicuků" hravě připevníte již zmíněný nákup nebo partu orosených kamarádů.

Kolo snadno složíte, s přehledem se vejde do kufru auta. Pokud je lehce zašpiněné, schováte ho do vaku.

Obě kola Strida do testu poskytl výhradní dovozce firma Yachtingshop.cz





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kombajn New Holland CR 9.90, na kterém je umístěna kamera SlowTV.
Tohle chtěl vidět každý kluk. Sledujte přímý přenos z okna kombajnu

Po mazací tramvaji a nákladní lodi namontoval tým SlowTV kameru na další zajímavý pohybující se stroj. Tentokrát je to sklízecí mlátička, tedy lidově kombajn....  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.