Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Google: Češi se začali zajímat o Windows 7 a Facebook, vše by nejraději zadarmo

  12:25aktualizováno  15:28
Podle nejčastěji zadávaných dotazů je v Česku trvalý zájem o multimédia a věci zdarma. Skokanem roku se staly nově uvedené Windows 7, další příčku obsadily Facebook a Superstar.

Google News | foto: Profimedia.cz

Největší nárůst ve vyhledávání na české mutaci serveru Google zaznamenala hesla Windows 7, komunitní server Facebook a pěvecká soutěž Superstar. Absolutně nejhledanější pak byly MP3, free a video. Oznámili to zástupci české pobočky Google.

Přehled Zaitgeist 2009 pro Česko
 Skokani roku Nejvyhledávanější slova 
 1. Windows 7  1. mp3
 2. Facebook  2. free
 3. Superstar  3. video
 4. překladač  4. tv
 5. sms zdarma  5. YouTube
 6. ČSDF  6. hry
 7. úřad práce  7. Facebook
 8. mapy  8. práce
 9. Aukro  9. mapy
 10. iVysílání  10. počasí

Google každoročně zveřejňuje žebříček Zeitgeist, v doslovném překladu "duch doby", který kombinací milionů nejhledanějších slov dává dohromady přehled témat a událostí, které v tomto roce zajímaly českou veřejnost.


Statistiky jsou dostupné zdarma

Pokud si chcete pohrát se statistikami o vyhledávaných výrazech, můžete využít Google Trends nebo Google Insight for Search.

Oba nástroje k sobě mají blízko, Google Insight nabízí více možností, jak vyhledávání třídit, Trends se zaměřují na porovnávání výrazů a na zachycení okamžitých vln ve vyhledávání.

"Pro nás je opravdu dobrou zprávou, že technologie jsou tím, co Čechy opravdu baví a o co se intenzivně zajímají. Jelikož Češi čím dál tím více potvrzují praktické využití technologií v běžném životě, i v příštím roce jim budeme přinášet další do češtiny lokalizované technologické novinky ve vyhledávání, komunikaci a sdílení informací," uvedla marketingová manažerka Googlu Kateřina Holcmanová.

Google Insights (ČR, posledních 12 měsíců) se od oficálního Zeitgeist 2009 liší.

Google Insights (ČR, posledních 12 měsíců) se od oficiálního Zeitgeist 2009 liší. Důvodů je více, v oficiálním žebříčku jsou sloučena synonyma a pravděpodobně jsou také sčítány hodnoty pro slova z víceslovných dotazů. To stejně nevysvětluje, proč "praha" z oficiálního žebříčku zcela zmizela...

Jak na to?

Nejhledanější návody 2009:

  1. Jak psát web?
  2. Jak zhubnout?
  3. Jak sbalit holku?
  4. Jak napsat životopis?
  5. Jak na počítač?
  6. Jak uvázat kravatu?
  7. Jak otěhotnět?
  8. Jak podnikat?
  9. Jak přibrat?
  10. Jak fotit?
Největšími skokany v showbusinessu byli Marta Jandová, Lady Gaga a Xindl X, v politice Evropská unie, státy EU a Lisabonská smlouva. Na mapách Google byla nejhledanější hesla hotel, restaurace a ubytování, z mobilu lidé nejvíce zadávali Facebook, jízdní řády IDOS a komunitní službu Lide.cz.

V rámci snahy naučit se "jak na to?" vyhrálo jednoznačně vytvoření webové stránky, dále jak zhubnout a na třetí pozici skončilo hledání návodu jak sbalit holku.

Co z toho vyvodit?

Dá se vůbec z těchto žebříčků něco vyvozovat? Rozhodně ano, ovšem možná ne z těchto obecných. Ty skutečně představují takovou zajímavost, statistiku, která se líbí novinářům, protože připomíná předávání Oscarů.

Nicméně pro podnikatele, marketingové pracovníky, novináře, sociology i studenty mohou být statistiky o vyhledávání zajímavé i z mnoha jiných, konkrétnějších důvodů. Jednou z aplikací je třeba Google Flu Trends, sledující, jak v různých regionech stoupá frekvence vyhledávání s chřipkou spojených - ukázalo se, že lze takto s dobrou pravděpodobností předpovídat, kde chřipka vypukne (více o Google Flu Trends).

Vyhledávače jsou dnes již nedílnou součástí běžného pracovního i soukromého života, a statistika o tom, co "je in", může poskytnout cenné, nebo přinejmenším zajímavé informace.

Globální Zeitgeist

Ve světě byly výsledky Zeitgeistu ovlivněné především showbyznysem a technologiemi. Skokanům vévodí zesnulý Jackson, sociální sítě nebo filmy.

Globální skokani: 

  1. michael jackson
  2. facebook
  3. tuenti
  4. twitter
  5. sanalika
  6. new moon
  7. lady gaga
  8. windows 7
  9. dantri.com.vn
  10. torpedo gratis

Globální propadáky:

  1. beijing 2008
  2. euro 2008
  3. heath ledger
  4. barack obama
  5. amy winehouse
  6. kraloyun
  7. dailymotion
  8. bebo
  9. wii
  10. emule

Kompletní přehled Zeitgeist 2009

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

ZmapujTo.cz
Tipy na weby: Ukliďte Česko. Hlaste podněty přímo z ulice či lesa

Práskat se nemá, ale hlásit se to musí. Poukažte na problémy ve vašem okolí přímo z terénu a nechte je řešit díky projektu ZmapujTo.cz. Smazat sami sebe z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.