Google Chrome se stal nejpoužívanějším prohlížečem

Google Chrome se stal nejpoužívanějším prohlížečem | foto: montáž Technet.cz, Profimedia.cz

Proč Google Chrome předběhl IE a stal se nejpoužívanějším prohlížečem

  • 580
Dlouhodobě stoupající oblíbenost nejmladšího prohlížeče Google Chrome už stačí na první příčku. Internet Explorer od Microsoftu ustoupil ze své téměř desetileté vlády. Jak se Chromu za dva roky podařilo to, co Firefox nedokázal za devět let?

Google uvedl svůj prohlížeč na trh v září 2008 a překvapil tak řadu analytiků i fanoušků. Do té doby totiž Google různými způsoby podporoval vlajkovou loď alternativních prohlížečů - Mozilla Firefox. První recenze byly příznivé, ale zdrženlivé. Přeci jen se očekávalo, že to bude Firefox, který Microsoft sesadí z trůnu majoritního prohlížeče.

Necelé čtyři roky poté už je ale jasné, že právě Google Chrome sedne na trůn. Server StatCounter.com, poskytovatel nejrůznějších globálních webových statistik, uvedl, že Chrome se stal globálně nejpoužívanějším webovým prohlížečem.

Google Chrome se stal nejpoužívanějším prohlížečem

Už dříve se Google Chrome dostal krátkodobě do vedení, hlavně o víkendech, protože v korporátní sféře přeci jen převažuje tradičnější Internet Explorer. O tom, že ztráta Internet Exploreru na úkor Google Chrome (a Firefoxu) je dlouhodobým trendem, ale nikdo nepochybuje.

Aktualizace, česká data

Chrome se na prvním místě zatím dlouho neohřál, spolu s Internet Explorerem se teď nejspíše budou chvíli střídat na prvním a druhém místě.

Čtenáři v diskuzi i naši fanoušci na Facebooku nás upozornili, že v Česku je pozice Google Chrome poněkud slabší než v mezinárodním srovnání. To je relevantní připomínka, a zde ji podpoříme relevantními daty:

Podíl jednotlivých prohlížečů v Česku (zdroj dat: návštěvnost iDNES.cz)

Další důležitá připomínka se vztahuje k metodice globálních statistik StatCounter. Server měří na základě tří milionů stránek a celkem měsíčně zaznamená 15 - 18 miliard přístupů (více). Microsoft těmto statistikám vyčítá zejména geografickou nevyváženost a započítávání předrenderování stránek (Chrome v13  a výše). StatCounter nově předrenderované stránky nezapočítává (od května 2012).

Samozřejmě, že nadvláda Google Chrome nebude nikdy dosahovat původního devedesátiprocentního monopolu Exploreru, ovšem i tak se jedná o pozoruhodný úspěch. Podívejme se tedy podrobněji, jak se Googlu takový husarský kousek podařil a čím se jejich prohlížeč Chrome dostal na vrchol.

1,
Rychlost

Stálí uživatelé Google Chrome si nemohou vynachválit jeho rychlost, a i největší odpůrci přiznávají, že ostatním prohlížečům trvalo dlouho, než se rychlosti webkitového Chromu alespoň přiblížili.

Tip: Rychlé vyhledávání

Vyhledávat můžete nejen ve standardním vyhledávači (většinou Google) prostým zadáním do adresního řádku. Můžete si také snadno a automaticky nadefinovat další vyhledávače, a pak v nich vyhledávat bez nutnosti načítat jejich úvodní stránku.

Chrome nabízí úctyhodnou rychlost vykreslování díky jádru WebKit, nadoraz využitého přednahrávání a cachování nebo vlastního JS enginu. Subjektivně pak lepší rychlosti docílí i svižnější reakcí na pokyny uživatele. Už v našem prvním testu prohlížečů se ukázalo, že rychlost je výraznou výhodou, na které Chrome může stavět.

Na rychlost klade Google důraz v mnoha ohledech i jinde než v prohlížeči, pracuje třeba na protokolu rychlejšího internetu nebo ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje stránky, které se uživateli načtou rychleji. 

2.
Jednoduchost

Od první betaverze bylo jasné, že nový prohlížeč je oproti konkurenci nejen výrazně rychlejší, ale také příjemně jednodušší. Částečně to bylo způsobeno tím, že Chrome začínal na zelené louce a mohl si tedy dovolit ignorovat zažité zvyklosti a historické ovládací prvky. Prohlížeč Chrome dal webovým stránkám v té době nevídaný prostor, jako kdyby úplně ustoupil do pozadí. Vzhled Chromu začaly dříve či později napodobovat i ostatní prohlížeče.

Horní seznam panelů se smrskl a uhnul na horní hranu okna, stavový řádek není potřeba (nahradil ho uhýbající popisek) a místo několika textových políček stačí jedno - pro adresu i vyhledávání. Také nastavení se na rozdíl od konkurence vešlo do jednoho či dvou nastavovacích oken - či spíše stránek, aby Chrome zachoval svůj důraz na web a jednotné ovládání.

Pokročilejší uživatelé ovšem nepřišli zkrátka. Skrze klávesové zkratky dokáží v Google Chrome udělat skoro cokoli a mají k dispozici také řadu pokročilých funkcí (více v našem předchozím článku). Firefox, který nadále patří mezi favority pokročilých uživatelů, nabízel tradičně vyšší rozšiřitelnost, ale dlouho mu trvalo, než pochopil význam rychlosti a jednoduchosti, a Chrome tak získal nemálo věrných uživatelů i na úkor Firefoxu.

3.
Účinný marketing

Domovská stránka Google.com je nejnavštěvovanější stránkou na světě, a když z ní vede odkaz na "moderní prohlížeč", se kterým bude prohlížení webu rychlejší a jednodušší, jde o velmi účinnou reklamu.

K tomu přičtěme i outdoorové plakáty z počátku minulého roku, televizní reklamy i fantasticky propracovaná virální videa (podívejte se zde) a je jasné, že Google dokázal využít své pozice i kreativity k vytvoření povědomí o produktu. A u prohlížeče Chrome často opravdu stačí jej vyzkoušet, a pokud přecházíte ze staršího IE nebo špatně nastaveného Firefoxu, je to obrovský skok k lepšímu. 

4.
Vždy aktuální verze

Chrome Canary

Vždy nejnovější verze

Pokud chcete snadno a pohodlně testovat nejnovější verzi Google Chrome, případně používat dva oddělené prohlížeče Chrome, zkuste Google Chrome Canary. Každý den budete mít nejnovější vývojářskou verzi bez nutnosti složitých instalací. Počítejte s tím, že jde o vyvíjený produkt.

Zatímco Firefox, Opera nebo Internet Explorer dělají obrovskou reklamní kampaň kolem každé nové verze (Firefox dokonce málem kolem každé desetiny, tedy než po vzoru Chrome přešel na rapidní číslování), prohlížeč Google Chrome potichoučku vypouští jednu verzi za druhou. V současné době je to verze 19, vývojáři pracují již s verzí dvacátou a nejnovější verze už nese číslo 21.

Uživatel si obvykle ani nemusí všimnout, že používá novější verzi než včera, upgrady jsou plynulé a logika ovládání je zachována. Nové funkce se o slovo hlásí obvykle nenápadně, a pokud je nevyužijete, nemusíte si jich všímat (otravnou výjimkou byl třeba vyskakující řádek s nabízeným automatickým překladem).

Velkou výhodou může být pro mnoho uživatelů také zabudování flashové podpory přímo do prohlížeče Chrome, takže není nutné Flash pravidelně aktualizovat - vždy aktuální Flash je součástí nových, automaticky instalovaných upgradů Chrome.

5.
Pokročilé funkce

Jednoduchost a rychlost jsou funkce, které u prohlížeče ocení úplně každý. Ale Google Chrome pamatuje v nabídce funkcí i na pokročilejší uživatele. Vývojářům a webdesignérům umožňuje velice podrobně testovat a ladit zobrazené webové stránky (zkratka: F12) a i jinak v zákulisí nastavit prakticky cokoli, co se běhu prohlížeče týká. Pokud by vás zajímal seznam všech "tajných" nastavení, podívejte se na stránku about:about.

Chrome navíc splnil základní podmínku a produktivním uživatelům nabídl možnost mít otevřeno skoro libovolné množství oken a karet, což bylo ve své době více, než umožňovaly ostatní prohlížeče (snad s výjimkou Opery). Stal se zkrátka prohlížečem, který je ideální volbou jak pro začínající uživatele, tak pro pokročilé internetové veterány, což mu spolu s ustavičným marketingem umožnilo dostat se do popředí.