Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Google ho platí za čmárání a pitvoření loga. Doodler si práci užívá

aktualizováno  8:54
Firmy obvykle dbají na to, aby jejich logo bylo jasné a neměnné. Google jde opačným směrem - jeho logo se každou chvíli změní v malůvku nebo dokonce interaktivní hru. „Cílem je pobavit, ale také poučit,“ říká Kevin Laughlin, jeden z kreslířů tzv. doodles. „A ukázat, že se umíme zasmát sami sobě.“

Kevin Laughlin, doodler firmy Gogle | foto: Google (montáž: Pavel Kasík, Technet.cz)

Celé to začalo jako narychlo vymyšlený vtípek. V srpnu 1998, krátce po vzniku firmy Google, jeli zakladatelé Larry Page a Sergej Brinn na svůj oblíbený festival Burning Man. Aby dali známým na vědomí, že jsou pryč, dokreslili pod logo „Google!“ karikaturu „hořícího muže“, symbolu festivalu. Dnes se tento obrázek označuje za první doodle, tedy kresbičku, která nahrazuje, doplňuje nebo karikuje logo vyhledávače.

Galerie českých doodles

Doodle z roku 2014 u příležitosti 25. výročí od Sametové revoluce
Doodle z roku 2013 u příležitosti 467. výročí od narození Tycha de Brahe
Doodle z roku 2009 u příležitosti 189. výročí od narození Boženy Němcové
Doodle z roku 2010 u příležitosti 150. výročí narození Alfonse Muchy

Zobrazit fotogalerii doodles kreslených speciálně pro české publikum

Zpočátku šlo o ojedinělý případ. Doodles se objevily třeba u příležitosti amerického svátku Díkuvzdání, Halloweenu nebo Valentýna. Tato upravená loga neměla žádný popis a ani nikam neodkazovala. Ale v průběhu prvních deseti let existence Googlu spolu s nárůstem návštěvnosti vyhledávače stoupaly i důležitost a dosah těchto náčrtů. Některé doodles začaly být nastavovány pouze pro určitou zemi či oblast, jiné měly světovou působnost. Z původně improvizovaných kresbiček se stal nástroj komunikace s veřejností a synonymum značky Google.

Tým profesionálních doodlerů

Kevin Laughlin, jeden z Doodlerů

Kevin Laughlin, jeden z Doodlerů

„Každý den nejspíš někde na světě běží lokální doodle,“ odhaduje Kevin Laughlin, který se s námi pobavil o své práci. Patří do týmu kreslířů a animátorů, kteří mají na starosti především vymýšlení, tvorbu a dotahování nových doodles. „Jeden člověk by to už dávno nemohl stíhat. Je nás asi dvanáct nebo patnáct.“

Laughlin vystudoval Rhode Island School of Design a v rámci praxe pracoval pro vývojářskou firmu na experimentálních hrách běžících ve webovém prohlížeči. Ukázalo se, že to byla ideální praxe právě pro tvorbu doodles, které jsou čím dál častěji také interaktivní.

Ke společnosti Google se dostal v roce 2012 na doporučení a čekal jej dost nestandardní pohovor. Zatímco programátoři museli projít několika koly, kdy odpovídali na hádanky, otázky týkající se programovacích jazyků, algoritmů či systémové architektury, Laughlin a jeho kolegové museli v rámci pohovoru kreslit své oblíbené jídlo ve tvaru písmen G, O, O, G, L a E. „Dnes to mám jako profesní deformaci. Podívám se na nějakou věc a vidím, jak by fungovala místo některého z těch písmen. Nejtěžší je najít něco ve tvaru malého písmena g,“ směje se Laughlin.

Ale ne vždy jde o tvary. Někdy zkrátka doodle napodobuje styl určitého malíře, jindy je to video. „To bylo asi nejneuvěřitelnější video, co jsem zatím dělal: japonská kalisthenika, schválně se podívejte.“

Doodle připomínající 86. výročí japonské celonárodní ranní rozcvičky

V muzeu doodlů, které nyní obsahuje pres dva tisíce exponátů, najdete všechny publikované doodly včetně jejich rozsahu působnosti. U novějších výtvorů jsou pak obvykle i informace o tom, jak a proč Doodle vznikl. Třeba u letošního českého doodle k narozeninám Františky Plamínkové, české učitelky a průkopnice ženských práv, bojující za to, aby ženy mohly kombinovat kariéru a rodinu, píše autorka doodlu o tom, jak a proč vybrala finální motivy kresby.

Jak vzniká doodle
Doodle z roku 2016 u příležitosti 141. výročí narození Františky Plamínkové

Doodle z roku 2016 u příležitosti 141. výročí narození Františky Plamínkové. Vlevo původní koncepty, vpravo výsledný doodle.

Návrh doodlů: nedokonalosti jsou vítány

Práce doodlera, jak se autorům doodles říká, má svá specifika. „Napřed, když jsem začal doodles kreslit, jsem si nemohl zvyknout, jak nízké jsou. Nesmí mít na výšku více než 230 pixelů. To bylo zvláštní,“ vzpomíná Laughlin. Formát se může ve výjimečných případech porušit, ale většina doodles má poměry stran běžného loga.

Animovaný doodle u příležitosti zatmění Slunce v roce 2016

Animovaný doodle u příležitosti zatmění Slunce v roce 2016

S tím, jak se mění návyky uživatelů, se musel změnit i přístup animátorů k doodlům. Zatímco dříve šli skoro všichni uživatelé na domovskou stránku, nyní používají vyhledávač častěji přes mobilní aplikaci nebo vyhledávací řádek v prohlížeči. Proto existuje ke každému novému doodlu i jeho zmenšená verze.

Proces přípravy Doodles

Proces přípravy Doodles

Také nástup mobilních telefonů práci poznamenal. „U interaktivních doodles se snažíme napřed navrhnout celou miniaplikaci pro mobil a pak teprve pro desktopy,“ podotýká Laughlin. „Já sám většinou pracuji na desktopu, takže je to pro mě nezvyk.“ Interaktivní doodles si někdy automaticky vynutí horizontální orientaci mobilní obrazovky, pokud by na výšku nedávaly smysl.

Kreslíři nedělají jen doodles, jejich služeb využívá Google i pro různé animace a ilustrace. „Dělal jsem třeba některé smajlíky,“ směje se Laughlin. „Motocykl, závodní autíčko, medaile, joystick. Ale žádný z těch smajlíků jsem ještě nikdy nepoužil v běžné konverzaci.“

Různé doodly jsou namalované či nakreslené různými metodami či jejich kombinací. Laughlin má prý nejraději jakoukoli příležitost vytáhnout klasické vodovky či tempery: „Obrázek nakreslím na větší papír a pak naskenuji. Inženýři jej pak optimalizují tak, aby se rychle stahoval.“ To je důležité, protože, v závislosti na dosahu daného doodlu, jej může v daný den vidět i stovky milionů lidí. „Nesnažím se ale odstraňovat všechny nepřesnosti, přetahy a nedokonalosti,“ zdůrazňuje Laughlin. „Cílem není udělat dokonalou kresbu, ale něco hravého, lidského, přívětivého.“ Líbí se mu, že Google se nesnaží za každou cenu držet své logo „čisté“.

Poučit, pobavit, prokrastinovat

„Doodles ukazují, že Google není nějaká anonymní internetová společnost. Že jsou to skuteční lidé. Proto jsou doodles ručně kreslené. K tomu odkazuje i samotné slovo doodle, tedy nákres, malůvka,“ shrnuje filosofii Laughlin. „Doodly si také připomínáme, co je Google zač. Že se nebojíme hrát si a dělat si ze sebe legraci.“

Doodle z roku 2015 u příležitosti 110. výročí od narození Zdeňka Buriana

Doodle z roku 2015 u příležitosti 110. výročí od narození Zdeňka Buriana

Jeho cílem a cílem doodles obecně je návštěvníky poučit i pobavit. Tak je tomu především tam, kde Google kresbičkou upozorňuje na výročí nějaké významné osobnosti. „Chceme upozornit na zajímavé lidi, na inovátory, na lidi, kteří předběhli svou dobu. Vynálezci, vědci, spisovatelé, umělci,“ říká Laughlin. „Pro mě je to zdroj velkého poučení, dozvím se tak o zajímavých lidech z celého světa.“ Právě díky své práci se dostal například k českému ilustrátorovi Zdeňku Burianovi, jehož kresby kvůli tvorbě doodlu studoval.

Od roku 2010 se Google jednou za čas vytáhne i interaktivním doodlem, tedy vlastně takovou miniaturní hrou či hříčkou v prohlížeči. První byla hra k 30. výročí legendární počítačové hry Pac-Man (dodnes dostupná zde). Byl to velký úspěch, který možná odstartoval éru nového nahlížení na doodles u veřejnosti i u samotného Google. Dokonce se debatovatovalo, kolik hodin času lidé strávili hrou doodlového Pac-Mana místo práce.

Další interaktivní doodly se zaměřily nejen na arkádové hry, ale také na kreativitu a osvětu:

Všechny interaktivní doodly jsou pohromadě v této sekci muzea doodlů.

Jak vzniká doodle

„Začínáme nápadem a už od začátku hodně kreslíme. Celkem brzy se do toho zapojí programátoři, a začnou dělat prototypy. Někdy to je vtipná kombinace, protože programátoři někdy nahrubo nakreslí to, co jsme ještě nestihli namalovat,“ popisuje Laughlin. „Třeba pro tento interaktivní doodle jsem ještě neměl hotové pozadí a krajinu, zatímco kolega už nakreslil animaci koně. Bylo legrační hrát tu hru, kde byl nádherně naainmovaný kůň, ale stromy a keře vypadaly jako nakreslené v MSPaintu.“

Kevin Laughlin v kanceláři Google

Kevin Laughlin v kanceláři Google

Je to iterativní proces, má spoustu kroků. „Děláme také uživatelské testování, většinou přímo mezi zaměstnanci Googlu. Prostě jdeme mezi zaměstnance a dáme jim to vyzkoušet. Potřebujeme, aby verbalizovali vše, co dělají, jaký z toho mají pocit, co vidí, čemu nerozumí,“ říká doodler. Programátoři, na kterých nové doodles testují, si prý na tuto roli už zvykli.

Nejlepší kompliment, jaký zatím v reakci na svůj výtvor dostal, byl prý zároveň stížností: „Dneska jsem strávil celý den hraním s vaším doodlem a nic jsem neudělal, pěkně děkuju.“

Aktualizace: Do článku jsme doplnili odkazy na interaktivní Doodly a některé další odkazy na doplňující informace. Opravili jsme popisek doodlu v galerii.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.