Google Earth nabízí nově „přímý přenos“ z Marsu

19:00aktualizováno  19:00
V aplikaci Google Earth přibyla nová funkce, díky níž se můžete vznášet nad povrchem Marsu. Snímky planety budou aktualizovány každý den, pár hodin po tom, co se z kosmické sondy Mars Odyssey dostanou na naši planetu.

Sonda Mars Odyssey

Planetu Mars můžete nyní zkoumat téměř tak podrobně jako Zemi. Stačí si v horní liště Google Earth vybrat "Mars - obrázková ikona“ a můžete se proletět nad Marsem ve vyrenderovaném 3D prostředí.

Panoramatické foto ze sondy Pathfinder Lander

Nově přibyla možnost podrobnějšího zkoumání terénu, obsahující různé informační vrstvy a fotografie. Ty poskytla NASA a pochází z kamery THEMIS na kosmické sondě Mars Odyssey. Do systému budou přidávány minimálně jednou denně, a to hned několik hodin po tom, co budou přeneseny do výzkumného centra. S nepříliš velkou nadsázkou lze tedy hovořit o přímém přenosu z "rudé planety".

• Nejnovější verzi Google Earth 5.0 si můžete stáhnout zde.

Novinky budou podle zástupců Googlu dostupné v pátek 13. 3. po devatenácté hodině našeho času.

Planeta Mars je součástí Google Earth již od února - více v článku Google Earth umí poprvé nahlédnout i pod hladinu oceánů.

Komentovaná prohlídka Marsu

Mars Odyssey na iNDES.cz

V nové verzi Google Earth najdete tyto tři novinky:

• Historické mapy - v nich se můžete vydat zpět v čase a prohlédnout si "rudou planetu" očima průkopníků vědy o Marsu, astronomů Giovanniho Schiaparelliho, Percivala Lowella a dalších.
  • Vrstva Live from Mars - v ní najdete kontinuální přenos přímo z Marsu, ze sondy Mars Odyssey, která aktuálně zkoumá planetu. Použít můžete i kamery kosmické lodi Mars Reconnaissance Orbiter. Lze se podívat, kde obě plavidla létala naposledy a jakou trasu mají na programu teď.
  • Objevování historie zkoumání Marsu - k dispozici jsou dvě moderované prohlídky připravené Irou Flatowem z pořadu Science Friday z Public Radio a Billem Nyemem, který si nechá říkat Science Guy.

Mars v Google Earth - snímek pořízený sondou Viking 1 Lander

Zájemci si mohou prohlédnout i nové snímky NASA a ESA, vylepšeno bylo vyhledávání. Lze sledovat stopy vozítek na Marsu a těšit se z panoramatických fotek Marsu ve vysokém rozlišení.

(Ilustrační snímek)