Hledání, žena, lupa (ilustrační foto)

Hledání, žena, lupa (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Google experimentuje: zavede vás i do hlubin hledaného webu

  • 4
Při hledání konkrétní firmy, instituce či serveru vám nyní vyhledávač Google ušetří pár sekund. Přímo ve vyhledávání nabídne odkazy na jednotlivé podstránky, články nebo útržky. Ale konkurenční Bing vrací údajně úspěšnější výsledky.

Pokud hledáte obecnou frázi či rozličné zdroje informací na nějaké téma, nový styl zobrazení výsledků se nijak neprojeví. Když si je ale Google jistý, že první odkaz z deseti je ten, který skutečně chcete, dovolí si vám nabídnout výrazně rozšířený náhled. Ve dvou sloupcích nabídne 6 - 10 odkazů na jednotlivé podstránky včetně popisků a náhledů, případně i další speciální informace.

Ve výsledcích vyhledávání se v případě, kdy si je Google dostatečně jistý tím, že uživatel hledal konkrétní server a ne obecné informace k tématu

Google radí webmasterům, jak mohou tyto odkazy (sitelinks) lépe využít: "Odkazy slouží uživatelům ke snadnější navigaci po vašich stránkách. Náš systém analyzuje váš web, aby našel zkratky k informacím, které může uživatel na vašich stránkách hledat, a ušetří tak hledajícím čas," vysvětluje Google. "Odkazy se nezobrazí, pokud je vaše stránka špatně strukturovaná, nebo pokud algoritmus usoudí, že daný odkaz není vzhledem k položenému dotazu relevantní." Konkurence přitom tak rozsáhlý pohled do vnitřností webů nenabízí.

Reklamy se nadále mohou zobrazit i nad rozšířeným výsledkem

Rozšířené výsledky se nabídnou i u krátkých sekvencí, pokud jsou dostatečně unikátní

Google tak reaguje na způsob, kterým jej mnoho lidí využívá - zadá do vyhledávače název serveru nebo dokonce adresu serveru a pak kliká na první odkaz. Teď může Většina uživatelů už dávno nerozlišuje mezi adresním řádkem, do kterého se zadává URL, a vyhledávacím políčkem, do kterého se píšou klíčová slova. Povzbuzují je v tom i moderní prohlížeče, které umožňují vyhledávat přes adresní řádek. Google Chrome pak třeba nabízí políčko jen jedno, přes které lze vyhledávat i zadat URL.

V případech některých institucí se kromě rozšířeného výsledku a podstránek zobrazí i mapa, adresa, recenze a tip na cestu

Rozšířené zobrazení výsledků vyhledávání + našeptávač

Rozšířené zobrazení odkazů je další ze série kroků, kterými Google postupně výsledky vyhledávání obohacuje. Mezi ty nejzajímavější patří hledání a odhadování odpovědí na otázky: zkuste například hledat paris population, weather prague, Barack Obama age nebo George Orwell Birth. Pro tyto odhady Google využívá informace z různých tabulek, podobně, jako v nyní ukončovaném sémantickém experimentu Google Squared.

Google odhaduje odpovědi podle různých zdrojů, pokud se zdroje shodují, odhad
Google odhaduje odpovědi podle různých zdrojů, pokud se zdroje shodují, odhad
Google odhaduje odpovědi podle různých zdrojů, pokud se zdroje shodují, odhad

Google hledá odpovědi ve více zdrojích, když se shodují, odhad dá ještě před výsledky vyhledávání

Další novinkou, která bude po příchodu sociální sítě Google Plus ještě důležitější, je uvádění sociálních souvislostí zobrazených odkazů. Pokud hledáte restauraci, dozvíte se, že o téhle psal váš kamarád Honza na Twitter a tuhle doporučovala Eliška na plusku. Do budoucna se dá předpokládat, že vyhledávač podle vašich přátel uzpůsobí i pořadí těchto položek, a ještě více tak bude platit, že žádní dva lidé nemají na Google stejné výsledky vyhledávání.

Je malý Bing lepší než velký Google?

Do novinových titulků se dostal i konkurenční vyhledávač od Microsoftu. Podle statistik od comScore náleží Bingu 14,4 % amerického trhu, zatímco Google dominuje se svými 65 procenty.

Vyhledávač Bing od společnosti Microsoft také nabízí základní proklik na podstránky

ComScore ale také uvedl, že Bing (a jeho Yahoo) mají větší podíl "úspěšných" hledání, tedy takových hledání, kdy uživatel po vyhledání klikl na jeden z výsledků. Zatímco Bing má 80% proklikovost, u Googlu je to 68 %. Tato čísla vyvolala nemalou diskuzi o tom, zda Bing konečně dohnal či předehnal Google, co se kvality vyhledávání týče.

Čísla ale nemusejí mnoho znamenat, neboť násobně menší vzorek vyhledávače Bing může být zatížen odchylkou (například tendencí klikat i na neužitečné dotazy). Microsoft z nich každopádně může mít radost, protože mohou povzbudit inzerenty, aby více investovali do jeho PPC reklam.