Krátké zprávy

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Facebook a Google končí s falešnými zprávami. Odstřihnou jim reklamu

  • 52
Dva velcí hráči na poli internetové reklamy chtějí omezit financování neověřeného zpravodajství.

Google podle agentury Reuters sdělil, že se chystá zabránit webovým stránkám, které zkreslují obsah zpráv, používat jeho reklamní systém AdSense. Zatím není zcela jasné, jak toho dosáhne, ale společnost zřejmě může využít systému, který dnes už funguje a brání zobrazení reklam například na pornografických stránkách. Podle informací, které se dostaly na veřejnost, jde o kombinaci učenlivého algoritmu a lidského „kontrolora“.

Facebook zároveň aktualizoval své inzertní podmínky, aby bylo patrné, že jeho zákaz klamavého a zavádějícího obsahu se vztahuje i na falešné zprávy. Kroky Facebooku jsou omezeny na jeho reklamní politiku a necílí na falešné zprávy ze zpravodajských webů, které sdílí uživatelé na svých kanálech.

Nový krok Googlu se nezabývá otázkou falešných zpráv, které se objevují ve výsledcích vyhledávání Google. Ale již dříve oznámil, že hodlá nasadit mechanismus pro upřednostnění zpráv z důvěryhodných serverů. Ten by mohl být částečně využit i v tomto případě.

Servery jako Google, Facebook a Twitter čelily vlně stížností na roli, kterou hrály v prezidentských volbách v USA. Servery byly obviňovány z toho, že umožnily šíření falešných a nepravdivých informací, které by mohly zviklat voliče, například směrem republikánskému kandidátu Donaldu Trumpovi. Podle analýzy BuzzFeedu se falešné zprávy šířily na levicových (cca 19 %) i pravicových (cca 28 %) stránkách. Facebook byl rovněž v minulosti obviněn z toho, že jeho „redaktoři“ ovlivňovali „Trending News“ v srpnu 2016 Facebook tuto funkci předal automatům.

Aktualizace: Článek jsme rozšířili o odkazy.