Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Američané chtějí zpět na Měsíc. Uspořádají tam závody „Formule 1“?

  15:51aktualizováno  15:51
Phoenix (Od zpravodaje Technet.cz) - Společnost Astrobotic se už příští rok chce vrátit na Měsíc. Přistát by tam mělo jejich měsíční vozítko Andy. A nebude samo. V rámci soutěže Google Lunar Xprize by se mohly vylodit další čtyři podobné stroje, které se utkají v rychlostním závodu na 500 metrů.

Model měsíčního vozítka Andy společnosti Astrobotic na konferenci Solidworks World 2015 ve Phoenixu. | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Od posledního amerického přistání na Měsíci uběhlo už téměř půl století (11. prosince 1972). Od té doby Američané kolem Měsíce jen krouží, případně do něj narážejí. Změnit by se to mohlo už příští rok. Hned na začátku však dodejme, že to vůbec není jisté. Kosmické programy se mění a krachují i ve zkušenějších podnicích, než je mladá firma Astrobotic (vznikla v roce 2008).

Fotogalerie

Nicméně její šéf John Thornton na konferenci Solidworks World 2015 přednesl odvážnou myšlenku. Příští rok vynese raketa Falcon 9 (SpaceX) k Měsíci přistávací modul, ze kterého po přistání vyjede vozítko nazvané Andy. Jeho úkolem (podle zadání soutěže - viz níže) bude urazit 500 metrů, celou cestu natáčet a obraz přenášet v „přímém“ přenosu na Zem. Andy má za tímto účelem (a samozřejmě za účelem navigování a orientace v prostoru) na palubě dvě stereokamery. Podobným způsobem by se na povrch naší oběžnice měly dostat i další čtyři rovery.

„Ostatní finalisty jsme vyzvali, aby se o absolutní vítězství s námi utkali ve velkém závodě. Naším snem je přistát na Měsíci, vypustit všechny rovery najednou a uspořádat závod na 500 metrů. Bude to něco jako Formule 1 nebo Nascar na Měsíci,“ řekl Thornton na konferenci Solidworks World. Počítá s tím, že na palubě Falconu 9 (nosnost na GTO 4 850 kg) bude při prvním startu nejen jejich aparatura, ale i aparatury všech vítězných konkurenčních projektů. Všichni oslovení prý souhlasí. Kdo vytížení rakety zaplatí, však zřejmé není. 

Griffin Lander a Andy v číslech

Griffin Lander

  • maximální hmotnost užitečného nákladu na TLI - 663 kg
  • maximální hmotnost užitečného nákladu  na oběžnou dráhu Měsíce - 515 kg
  • maximální hmotnost užitečného nákladu pro přistání na Měsíci  - 270 kg
  • rychlost přenosu dat za letu - 3,7 kbps
  • rychlost přenosu dat po přistání na Měsíci - 410 kbps
  • broadband poskytovaný třetím stranám - 200 kbps (při ceně 30 000 dolarů za 1 kbps)
  • poskytovaný výkon - 150 W
  • kapacita akumulátoru 500 Wh
  • hmotnost paliva - 1 685 kg
  • rozměry - průměr 4,5 metru, výška 1,6 metru

    Andy
  • vyrobeno: Univerzita Carnegie Mellon
  • hmotnost: 33 kg
  • maximální rychlost elektropohonu: 18 cm/s
  • rozměry: výška 102 cm, kola o průměru 30 cm, světlá výška 18 cm
  • Li-ion baterie 20 V
  • Výkon: 100 W

Nástupci Andyho
Astrobotic chystá rover Polaris. Vozítko o hmotnosti 150 kg by mělo uvézt až 120 kg nákladu, vydržet teploty až -120 stupňů a pohybovat se rychlostí až 40 cm/s.

To vše by se mělo odehrát v rámci soutěže Google Lunar Xprize, ve které Astrobotic koncem ledna 2015 získala 1,75 milionu dolarů. Společnost totiž zatím jako jediná z 18 přihlášených a pěti finalistů zvládla po hardwarové i softwarové stránce úspěšně jak přistávací manévr (milion dolarů), pohyb vozítka (500 tisíc dolarů) i komunikaci a posílání obrazového materiálu (250 tisíc dolarů). Celkem Google vypsal ceny za 30 milionů dolarů. Soutěž trvá až do začátku roku 2016 a rozdáno bylo jen 5,2 milionu dolarů.

Let by měl trvat čtyři a půl dne včetně TLI manévru (Trans-Lunar Injection - manévr pro navedení na oběžnou dráhu Měsíce). Přistávací modul (Griffin Lander) s Andym na palubě by měl na povrch dosednout 36 hodin po místním východu Slunce (den na Měsíci trvá přibližně měsíc). Místo přistání: Jezero smrti (Lacus Mortis).

Andy pro pohyb v terénu využije stejný způsob autonomního řízení a navigace, který Univerzita Carnegie Mellon (CMU) původně navrhla pro rover určený na Mars. 

Důvodem, proč Thornton přednášel o projektu právě na konferenci Solidworks je zřejmý, vozítko i přistávací modul navrhovali a modelovali studenti a inženýři právě v programech společnosti Dassault Systemes, která konferenci pořádá.

Měsíční pošta

Ačkoliv se někomu může zdát částka astronomická, je potřeba si uvědomit, že náklady na samotný let, vynesení nákladu, dopravu nákladu po povrchu Měsíce a přenosu dat z Měsíce, jsou mnohem vyšší. Náklady na celou misi se odhadují na 100 milionů dolarů.

Astrobotic chce podle Thorntona v budoucnu sám dopravovat na Měsíc a zpět zásilky, podobně jako to dělá FedEx po celém světě. Jen pro představu, za vynesení 0,45 kg (1 libra) nákladu na Měsíc si chce účtovat 550 tisíc dolarů (maximum je 270 kg). S dalším milionem (24 milionů korun) za půl kila je potřeba počítat v případě, že zásilku budete chtít na Měsíci někam zavézt (to obstará Andy 2.0 s maximální nosností 120 kg). Přenesení 1 kb dat za sekundu si Astrobotic cení na 30 tisíc dolarů a poskytnutí výkonu 1 W vyjde na 225 tisíc dolarů. A věřte, že uvedené ceny jsou vzhledem k možnostem současných technologií velmi rozumné.

Předzvěstí uvedených služeb má být MoonMail. Jak už název napovídá, cílem je dopravit na Měsíc poštovní zásilky. Zatím ovšem jen jednosměrně a ve velmi omezeném objemu. To největší, co si můžete aktuálně nechat na Měsíc poslat, je čtvrťák (mince o hodnotě 25 centů). Vyjde vás to na 1 660 dolarů (40 tisíc korun). Nejmenší zásilka (žádný rozměr nesmí přesáhnout 1,27 cm a tloušťka může být maximálně 0,3 cm, to je například microSD karta) vyjde na 460 dolarů (11 tisíc korun). Thornton proto na konferenci žertoval, že Moonmail je ideální například pro vyslání snubního prstýnku či rodinných fotografií. Obojí ovšem zůstane na Měsíci.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.