Google pod palbou dalších gigantů

  • 15
Úspěch vyhledávače Google vyvolává nejen obdiv, ale i závist. Možná i proto se s Googlem patrně rozejde Yahoo! a koncern Microsoft vyvíjí vlastní technologii vyhledávání, která bude hlavní zbraní v připravované válce.
Google již není, co býval. Původně prostý internetový vyhledávač nyní nabízí například betaverzi služby, která provádí automatické rešerše zpravodajských zdrojů. Ve zkušením provozu je také možno využít překladatelských schopností Google, které vám dovolí zobrazit mnohé exotické stránky v některém evropském jazyce, i když s problémy, které vyplývají ze strojového překladu.

Co možná některé partnery také nepotěšilo, byla služba Froogle, která umožňuje vyhledávat v produktových cenících. Tyto a další služby mohly některé společnosti, které na svých stránkách využívají systém Google, interpretovat jako zásah do svého pole působnosti. Další zisk, který může být někomu trnem v oku, očekává Google od sponzorovaných odkazů. Některé z nich se na základě dohody mohou navíc objevit na stránkách možná největšího elektronického obchodních domu Amazon.com.

Yahoo! pracuje na vlastním vyhledávači

Možná, že výše zmíněné rozšiřování služeb pod hlavičkou Googlu přivedlo společnost Yahoo! k nápadu, že bude vyvíjet vlastní vyhledávací systém. Již za několik dní se má tato nová vyhledávací služba nabízet jako alternativa k vyhledávači od Google. Není přitom bez zajímavosti, že právě Yahoo! byl jedním prvních portálů, který tehdy ještě nepříliš rozšířený a známý systém vyhledávání made by Google využil a podpořil.

Nyní tedy samotný Yahoo! přichází s vyhledávačem, o kterém tvrdí, že nabízí uživatelsky přijatelnější rozhraní a mnohem rychlejší cestu k dobrání se té správné informace. Má se tak stát v důsledku omezení bannerové a grafické reklamy. Yahoo! si navíc od této nové služby slibuje, že by jej mohla znovu posunout ke stupínkům vítězů v oblasti vyhledávacích nástrojů. Sami můžete na adrese search.yahoo.com  posoudit, jak se to portálu povedlo.

Google mohl podobný tah čekat již minimálně od prosince minulého roku, kdy Yahoo! provedl akvizici společnosti Inktomi. Ta se totiž již delší dobu zabývala vývojem vlastního prohledávacího nástroje. Cena kolem 235 miliónů amerických dolarů napověděla, že to Yahoo! myslí opravdu vážně. Dá se říci, že k tomu byl zmíněný portál tak trochu donucen. Stále více uživatelů totiž využívá vyhledávacích služeb než katalogizovaných odkazů, které byly kdysi prvním místem, kam se člověk hledající informaci obrátil.

Microsoft nespí

Ani společnosti Microsoft nedává poměrně rychlý úspěch Googlu spát. Na začátku tohoto měsíce vyplavalo na povrch, že Microsoft hodlá poměrně razantně vtrhnout do vod, které Goole ovládá. Miscrosoft k tomu hodlá vytvořit zcela nový vyhledávací systém, který má být dle firemních slov výkonnější než jakékoliv dosavadní technologie. Co si pod slovem výkonnější ale máme představit, zdroje z Microsoftu neuvádějí. Proto se zatím budeme muset spokojit s informacemi, že produkt má být prezentován ke konci příštího roku.

Na poli vyhledávačů bude horko

Zdá se, že se po letech relativního klidu strhne v oblasti vyhledávačů poměrně ostrý boj. Mnoho firem vidí poměrně značný růstový potenciál, který slibuje stále větší ochota lidí využívat k práci na internetu právě služeb vyhledávačů. Google si určitě nenechá nic líbit a bude tvrdě bojovat o své pozice. Tlačit na něj budou nejenom Yahoo! a Microsoft, ale i mnohé relativně nové a neznámé projekty, jakými jsou například Teoma nebo Vivisimo či Wisenut a v českém prostředí Jyxo..