Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Google roztáčí kouzelné kolečko. Napoví souvislosti a vytvoří časové osy

aktualizováno 
Časová osa, podrobné náhledy, související odkazy a "kouzelné kolečko" - to jsou pomůcky, které vám mají usnadnit vyhledávání. Nejpoužívanější vyhledávač Google tak vynáší na světlo funkce, které dosud znali spíše uživatelé alternativních vyhledávačů.

Novinka Google | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Vyhledávání patří k nejčastějším on-line činnostem. Nemalou zásluhu na tom má i společnost Google, jejíž vyhledávací algoritmus před lety změnil způsob, jakým se uživatelé na webu orientují. Googlování se stalo synonymem pro internetové vyhledávání.

Právě proto je každá změna, se kterou internetový gigant přijde, tolik důležitá a diskutovaná. Pokud se ujme, může znamenat další posun v užívání webu. Google sice tentokrát nepřináší nic vyloženě revolučního, přesto jde o změny zajímavé a potenciálně velmi užitečné. Pojďme je tedy vyzkoušet a do vyhledávače zadejme pokusné slovo "praha". Ujistěte se ovšem nejprve, že používáte anglickou verzi Googlu (google.com), česká mutace zatím vylepšováky neimplementovala.

Google nové funkce

Klikněte na odkaz "Show options".

Na první pohled nejsou změny, které mimochodem prošly relativně dlouhým testováním, nijak zvlášť patrné. Teprve podrobnější zkoumání odhalí, že v horní liště přibyl odkaz "show options". Po jeho stisknutí se nám na levé straně rozvine panel s nástroji pro upřesnění vyhledávání.

Google nové funkce 2

V levém sloupci vidíme nové možnosti pro upřesnění vyhledávání.

Nejjednodušší je asi časové omezení, jehož funkčnost je jasná na první poklik - můžete nechat zobrazit pouze odkazy na stránky ne starší 24 hodin, týdne, roku apod.

Zajímavá je možnost různých druhů náhledů: chcete-li si přečíst více než pár slov, nebo naopak získat přehled o obrázcích dostupných na odkazované stránce, můžete tak nyní učinit přepnutím do příslušného režimu náhledu.

Pryč s obchody, chci jen recenze

Zajímavější bude pro mnohé možnost filtrovat výsledky podle typu. Požadavek "pouze videa" asi nikoho nepřekvapí, to umožňovalo video.google.com už dávno. Ale možnost vyhledávat pouze v recenzích ("reviews") už překvapivá je, to dosud Google neuměl a řadu uživatelů jistě výsledky plné odkazů na e-shopy frustrovaly. Ano, byla možnost využít třeba specializovaného vyhledávače založeného na Google Custom Search, ovšem využití integrovaného přepínače bude jistě oblíbenější.

Google hledání pouze v recenzích

Google hledání pouze v recenzích - uvozovky označují závěr recenze, nebo se o to vyhledávač alespoň snaží. Zdá se, že při filtrování se kombinují klíčová slova s důvěryhodnými doménami.

Kouzelné kolečko, kolem se toč

Vizuálně nejzajímavější funkcí, a tedy tou, se kterou bude včerejší změna pravděpodobně spojována, je "wonder wheel". Jde o atraktivní způsob zobrazení souvisejících pojmů, klikáním na paprsky se můžete dostat na příbuzné, specifičtější nebo obecnější pojmy. Důležité je, že vpravo se vám okamžitě zobrazují výsledky vyhledávání podle aktuálního pojmu, není potřeba volbu nijak potvrzovat. Zpět se můžete vrátit kliknutím na původní bublinu, která se posune vždy směrem dolů.

Google - "Wonder Wheel" začne u "praha" a skončí třeba u "czech republic pictures"

Google - "wonder wheel" začne u "praha" a skončí třeba u "czech republic pictures". Příslušné výsledky vyhledávání se zobrazují vpravo.

Časová osa pro chronologický pořádek

Pokud hledáte informace, které podléhají hlodajícímu zubu času, může vám přijít vhod zobrazení výsledků na časové ose. Nejprve klikněte na hrubé období (např. v řádu let) a ose pak upřesníte měsíc. Sloupcové grafy ilustrují objem nalezených stránek zařaditelných do daného období. Nutno podotknout, že zařazení není stoprocentní a občas dochází k legračním výsledkům - třeba když vyhledávač informuje o notebooku z roku 1000 po Kristu.

Google časová osa

Google časová osa pro rychlou orientaci nejen ve zpravodajských článcích

Asi nejjednodušší implementací souvisejících klíčových slov je jejich prosté zobrazení. Pro mnoho uživatelů, kteří zatím nejsou zvyklí využívat možnosti fulltextového vyhledání na maximum, to skutečně může být ohromně nápomocné.

Google návrhy souvisejících dotazů

Google - návrhy souvisejících dotazů, pravděpodobně podle statistik vyhledávání ostatních uživatelů. Ne nepodobné nástrojům pro analýzu klíčových slov v AdWords.

Podívejte se, jak to celé funguje

Přehled nových funkcí a jejich demonstraci v akci najdete na tomto videonávodu přímo od autorů:

K čemu to bude?

Sluší se poznamenat, že Google zdaleka není první internetový vyhledávač, který tyto (a podobné) nástroje a doplňky představil.

Yahoo, největší konkurent Google, může směle poukázat na svůj sofistikovaný našeptávač, minoritní vyhledávače jako Hulbee.com jsou rovněž proslulé svými chytrými nápovědami souvisejících oblastí vyhledávání. A i sám Google už dílčí části těchto funkcí testoval, ať už coby onebox návrhy ve výsledcích vyhledávání či jako pokusné funkce pro vývojáře a fanoušky v rámci Google Labs.

Přesto je zařazení těchto funkcí přímo do vyhledávání výrazným počinem - otevírá širokým masám nové možnosti, dosud dostupné pouze raným osvojitelům.

Samozřejmě, až opadne prvotní vlna nadšeného experimentování, jen pár procent uživatelů bude nové funkce denně využívat. Mnoho lidí se vrátí k jednoduchému vyhledávání, na které jsou zvyklí. Zadají jedno dvě slova a pak se budou prohrabávat výsledky.

Ale i tito většinoví uživatelé mohou mít z nových funkcí užitek. Je totiž pravděpodobné, že Google, jak je jeho statistickým zvykem, využije data nasbíraná při pokročilém hledání i k upřesňování výsledků toho standardního. Zužitkovali by tak miliony člověkohodin, které lidé po světě tráví běžnými úkony u počítače, ke zpřesnění výsledků vyhledávání (a třeba také k přesnému cílení reklam AdWords). Nebylo by to poprvé.

Jak se vám nové funkce líbí?

A co vy? Jaký máte dojem z nových vyhledávacích funkcí? Vyzkoušeli jste je? Našli jste nějaké chyby, nedostatky? Nebo naopak nějaké překvapivě dobré výsledky či propojení?

Jak a při čem si myslíte, že budou nové funkce využitelné, a kdy naopak nemají smysl? Podělte se s ostatními na naší facebookove skupině nebo v komentářích.

Zdroje a odkazy:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

ZmapujTo.cz
Tipy na weby: Ukliďte Česko. Hlaste podněty přímo z ulice či lesa

Práskat se nemá, ale hlásit se to musí. Poukažte na problémy ve vašem okolí přímo z terénu a nechte je řešit díky projektu ZmapujTo.cz. Smazat sami sebe z...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.