Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Samořídící auto už jedenáctkrát bouralo. Google z toho viní lidi

  10:00aktualizováno  16:13
Nehody robotických aut jsou ostře sledované, ale ne všude podléhají oznamovací povinnosti. Google se pochlubil, že po milionu a půl kilometrů najetých v automatickém režimu nezpůsobil jejich automat žádnou z jedenácti drobných nehod. Kritici však žádají lepší systém dohledu.
Automatická auta Google byla už 11krát v dopravní nehodě, podle Googlu ale...

Automatická auta Google byla už 11krát v dopravní nehodě, podle Googlu ale nikdy nebyl na vině počítač | foto: montáž: Pavel Kasík, Technet.czProfimedia.cz

Šest let testování, najeto 2,73 milionu kilometrů, z toho více než polovina v automatickém režimu. Jedenáct drobných nehod, žádné zranění. To jsou statistiky, kterými se pochlubil Chris Urmson, šéf programu samořídících aut společnosti Google. „Ani jednou jedinkrát nebylo automatické auto viníkem nehody,“ zdůraznil Urmson.

Kdo může za nehodu robotického auta?

Jenže kritici poukazují na to, že neexistuje dostatečný dohled nad testováním aut. Není tedy k dispozici žádný nástroj, kterým by se dalo ověřit, zda bylo nehod skutečně jedenáct nebo zda skutečně v žádném z těchto případů nebyla chyba na straně automatického auta.

Nejčastější jsou prý nárazy zezadu, které ostatně statisticky patří k nejčastějším dopravním nehodám v USA. „Zezadu nás nabourali sedmkrát, hlavně na semaforech, ale také na dálnici,“ píše Urmson.

Zmiňuje se také o tom, jak často bylo Google auto svědkem porušení dopravních předpisů. „Každou chvíli vidíme, jak lidé vyjedou do protisměru a pak jedou na špatné straně vozovky. Děje se to opravdu často,“ popisuje Urmson. „Zvláště v noci je běžné, že lidé v zatáčce přestřelí.“ Jako další časté rizikové situace lidských řidičů jmenuje „moment, kdy řidič zjistí, že málem přejel odbočku“ nebo neschopnost řidičů předvídat chování cyklisty. Všechny tyto případy automat společnosti Google řeší velmi pečlivým propočítáním všech variant a defenzivní jízdou.

Jak vypadá svět „očima“ samořídícího auta Google:

15. září 2014

K orientaci využívá auto Google několik senzorů, především kamery, laserový radar (tzv. lidar), podrobné mapy vycházející ze satelitních snímků, Street View i 3D snímků a pak také simulaci provozu, abstraktní vnímání účastníků provozu a jejich pohyb. V září 2014 Google ukázal, že už umí např. rozpoznávat signály cyklistů nebo přejíždět železniční přejezdy, které předtím automatickým autům dělaly problémy.

Sto dvacet milionů korun povinné ručení

Samořídící auto v akci

V Kalifornii je od loňského září povinné zvlášť hlásit nehody, kterých se účastní testované samořídící auto. Tato auta zde také dostávají zvláštní řidičské oprávnění, které umožňuje legálně testovat nové technologie na silnicích. Součástí každého oprávnění je i pojištění škod (v podstatě obdoba povinného ručení) ve výši pěti milionů dolarů (přes 120 milionů korun) pro uhrazení případných škod způsobených při testování. O samořídící licenci v Kalifornii zažádaly kromě Googlu i výrobci automobilů Mercedes a Audi.

„Pokud vás srazí samořídící auto a vy to přežijete, jste v mnohem lepší pozici, než kdyby vás srazil řidič,“ domnívá se Bryant Smith, profesor práva na Univerzitě v Jižní Kalifornii. Protože společnosti, která „provinilé“ auto provozuje, by hrozila velmi negativní publicita, bude zřejmě ochotna poškozenou stranu rychle a štědře odškodnit.

Nasazení mimo testovací trať

V pátek dopoledne firma oznámila, že vybrané prototypy opustí testovací trasy a vydají se do provozu poblíž sídla firmy. Maximální rychlost budou mít omezenou na 40 km/h.

„Letos v létě opustí několik prototypů vozidel, které jsme vytvořili, zkušební dráhu, a vyrazí s našimi kontrolními řidiči na známé silnice v Mountain View v Kalifornii,“ oznámil Chris Urmson.

Google chce mimo jiné zjistit, jak na stroje bude reagovat okolí a jak si software poradí s událostmi, které lidský řidiči musí řešit improvizací. Jako je například ta, když kvůli opravě nebo uzavírce nemůže zastavit na vytyčeném místě.

„V nadcházejících letech bychom chtěli s našimi prototypy spustit malé pilotní programy, aybchom se dozvěděli, co by lidé s takovými vozidly chtěli dělat,“ popisuje další plány Urmson.

Doplnění: Do článku jsme doplnili ilustrace, video a podrobnosti o řízení. Přidali jsme také příklady situací, které robot v provozu zvládá podle Google lépe, než člověk.

Aktualizace 16:10: doplnili jsme informace o nových plánech Googlu s nasazením samořídících aut v kalifornském Mountain View.

Autor:
  • Nejčtenější

V noci na pondělí přinese prach z Halleyovy komety nebeskou podívanou

v diskusi je 7 příspěvků

5. května 2024

Meteorický roj Eta-Aquaridy je jedním ze dvou, jehož původ můžeme spojit se slavnou Halleyovou...

Jak mohou být tak levná? Výborně hrající sluchátka lze koupit „za hubičku“

v diskusi je 13 příspěvků

3. května 2024

Premium Milovníci kvalitně reprodukované hudby mohou za sluchátka utratit spoustu peněz a nelitovat toho,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Připomeňme si květnové povstání a konec druhé světové války v Evropě

v diskusi je 19 příspěvků

5. května 2024

Výročí květnového povstání v Českých zemích a konec druhé světové války v Evropě si připomeneme...

Malý bojovník na Měsíci zvládl, co se nečekalo. Přežil tamní kruté noci

v diskusi jsou 2 příspěvky

3. května 2024  14:32

Japonské zařízení Smart Lander for Investigating Moon (SLIM) bylo prvním, které letos úspěšně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štefánikova tragická smrt i po pěti letech budila v Československu emoce

v diskusi je 20 příspěvků

4. května 2024

Československo si před 100 lety, 4. května 1924, připomnělo páté výročí tragické smrti jednoho ze...

Byl výtečným velitelem, přivedl naše tankisty, ale komunisté mu to nedarovali

v diskusi je 1 příspěvek

8. května 2024

Není Liška jako Liška. Zatímco nacistický generál Erwin Rommel, přezdívaný Pouštní liška, byl...

Skvělý rychlý tip na skrytou přeinstalaci Windows 11 beze ztráty dat

v diskusi nejsou příspěvky

8. května 2024

Problém s počítačem může potrápit každého uživatele. Naštěstí v mnoha případech je poměrně snadno...

Apple dal poprvé nejnovější čip do iPadu. Pro přichází s OLED displejem

v diskusi je 17 příspěvků

7. května 2024  17:19

Společnost Apple připravila speciální tiskovou konferenci, na které v úterý odpoledne představila...

První start lodi Boeing Starliner se odkládá kvůli závadě na raketě Atlas

v diskusi je 11 příspěvků

6. května 2024  17:50,  aktualizováno  7.5 5:34

V bolestech rozené dítě společnosti Boeing v podobě lodi Boeing CST-100 Starliner mělo v úterý nad...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...