Reklama

Firma Google hledá příští Google. Vybrané Čechy vyškolí v Silicon Valley

Google chce pomoci začínajícím technologickým společnostem (tzv. start-upům) po celém světě. Poprvé je tento program spuštěn i v Česku, Polsku a Maďarsku. „Chceme pomoci regionálním start-upům, aby se jim lépe expandovalo na globální trh,“ řekla nám Ola Krainski z Googlu.

Vybrané start-upy na Google Developer Launchpad Acceleratoru v Indonésii (2016) | foto: Google

Start-upy, neboli začínající společnosti, jsou ve světě technologií a softwaru důležitým, a proto oslavovaným zdrojem nadšených inovací. Ostatně většina dnes klíčových společností, včetně Microsoftu, Applu a Googlu, začínala právě jako „garážový“ projektík mladých nadšenců.

Také Google býval start-upem

Podívejte se na skromné začátky Larryho Page a Sergeje Brina v naší galerii.

Jenže ne v každém regionu mají start-upy stejné podmínky k rozvoji. Když navštívíte pověstné Silicon Valley v Kalifornii, najdete zde celý start-upový ekosystém, od univerzitních inkubátorů přes zkušené programátory a obchodníky až po bohaté investiční společnosti.

„Nechceme, aby každý, kdo chce rozjet úspěšný start-up, musel přemístit svoje podnikání do Silicon Valley,“ zdůrazňuje Ola Krainski, která v Googlu působí jako ředitelka programů pro vývojáře v regionu střední a východní Evropy. „Naším cílem je podpořit regionálně úspěšné start-upy v jejich expanzi na globální trh. Google má v tomto směru co nabídnout, včetně technologického know-how a týmů odborníků v dané oblasti.“

Pro české podnikavé vývojáře bez ohledu na platformu

Pro Google není podpora start-upů ničím novým, ale novinkou je, že se jeho program Launchpad Accelerator poprvé otevírá i pro zájemce z České republiky. Navazuje tak na již dostupné iniciativy.

  • Začínajícím projektům nabízí Google intenzivní týdenní bootcamp s názvem Launchpad Start.
  • Rostoucí start-upy zve v rámci programu Campus Residency na šest měsíců do Google Campusu ve Varšavě.
  • A prostřednictvím programu Launchpad Accelerator chce pomoci již rozvinutým a úspěšným start-upům vyrůst ve velké globální firmy.
Ola Krainski, Google

„Naším cílem je podpořit programátory v jejich technických dovednostech, ať už jde o používání našich, nebo jiných platforem. Programy jsou otevřeny všem technologickým start-upům, nemusí nutně zahrnovat Google produkty. Věříme, že každý úspěšný start-up bude dříve či později muset být na všech platformách,“ řekla Krainski v rozhovoru pro Technet.cz. Zdůraznila, že podpora je cílena na lokální firmy, tedy v Evropě na české, polské a maďarské startupy.

Tři programy na podporu start-upů

V závislosti na velikosti vašeho start-upu se vás může týkat jedna z těchto tří nabídek. Launchpad Accelerator se letos poprvé se otevírá pro Čechy.

Programy firmy Google na podporu startupů v roce 2017

Nabídka Google pro startupy v roce 2017 v oblasti střední a východní Evropy

Launchpad Accelerator

Půlroční série školení, workshopů, konzultací a mentoringu na míru podpořená Google Developers odstartuje již 17. července čtrnáctidennním bootcampem v prostorách Google Developers Launchpad Space v San Francisku. Program poté pokračuje půlroční podporou v zemi původu. České projekty se mohou začít hlásit již dnes prostřednictvím tohoto formuláře. Uzávěrka přihlášek je 24. dubna. Program je vhodný pro start-upy, které už mají vyvinuté produkty a zaměřují se na místní trh.

  • finanční podpora ve výši 50 000 dolarů bez nároku na podíl ve firmě
  • dvoutýdenní cesta do Silicon Valley
  • přístup k technologickým expertům, inženýrům a produktovým manažerům Googlu a mentorům z dalších top technologických firem v Sillicon Valley
  • možnost šest měsíců úzce spolupracovat s Googlem v zemi původu
  • kredit na produkty od Googlu, navázání nových kontaktů, PR

Campus Residency

Desítka vybraných start-upů z regionu střední a východní Evropy, které se nacházejí ve fázi růstu, stráví šest měsíců ve varšavském Google Campusu (nebo mohou jednou týdně dojíždět), kde jim budou plně k dispozici nejen pracovní stoly a zasedací místnosti, ale i špičkoví mentoři, přístup do sítě Google for Entrepreneurs, školení a pravidelná setkání s investory. Program začíná v červnu ve varšavském Campusu. Přihlášky do 11. dubna.

Launchpad Start pro začínající start-upy

Zakládáte start-up a potřebovali byste poradit? Zapojte se do intenzivního týdenního bootcampu ve Varšavě s názvem Launchpad Start, kde vám experti z Googlu prozradí, jak si poradit s nejkritičtějšími problémy, které start-upy trápí. Jak vyzrát například na projektovou strategii, business development, marketing či prezentační dovednosti.

Deset vybraných start-upů si pětidenním tréninkem projde společně se špičkovými mentory, kteří jim pomohou dostat se tam, kde chtějí být. Program začne 24. dubna v prostorách Campus Warsaw. Hlásit se můžete prostřednictvím tohoto formuláře až do 2. dubna.

(Zdroj: tisková zpráva Googlu, redakčně upraveno)

Nejzajímavější, alespoň z finančního hlediska, se může jevit Launchpad Accelerator. Ale možná jen do té doby, než zjistí, že tento program je určen pro start-upy, které už za sebou mají první kolo investic (tzv. A series) a vybrali od investorů půl milionu až milion dolarů. Krainski nám ovšem řekla, že to jsou obecná měřítka a Google bude při výběru start-upu brát v potaz podmínky na lokálním trhu. Odhadujeme tedy, že pro Česko to bude znamenat určité snížení této hranice, protože investice v řádu milionu dolarů není v ČR tak obvyklá jako ve zmiňovaném Silicon Valley.

Češi mají co nabídnout, ale nejsou „americky“ průbojní

Právě dvoutýdenní výlet do Silicon Valley vypadá na první pohled jako „motivační zájezd“, který má evropské programátory naplnit „americkým optimismem“. Se smíchem to potvrdila i Ola Krainski, ale hned dodala, že startupisty čeká v kalifornském „balíčku“ mnohem více: „Start-upy se v Silicon Valley nesetkají jen s Američany, ale také s ostatními start-upy z asi patnácti zemí celého světa. Cílem je rozšířit si obzory a seznámit se s tím, co je možné. Získat přístup k expertům z Googlu, kteří jim mohou pomoci dosáhnout jejich cílů. Nestačí být optimistický a dobře programovat. Je potřeba mít kontakty, expertízu, zkušenosti a rozhled.“

Google Startup Launchpad

Jako příklad úspěšného účastníka uvádí brazilský start-up I love Mondays, který loni koupila americká firma Glassdoor. Tento projekt dokonce podle TechCrunch ani nepřijal oněch 50 tisíc dolarů, které od Googlu získal, protože prý už mezitím jednal s Glasdoorem.

„Program Launchpad dá našim start-upům přístup do médií, ale také do dalších zemí. Když se znáte s lidmi z čínského start-upu, není pro vás najednou expanze do Číny takový problém,“ říká Krainski.

Čeští programátoři jsou často technicky velmi zdatní, ale někdy neumí udělat rychlé „špinavé“ řešení, aby si otestovali trh

Z každé země, která je do programu zapojena, bude vybrána alespoň jedna začínající firma, tedy samozřejmě pokud bude alespoň jedna přihlášená firma vyhovovat výběrovým podmínkám. „Nepochybuji o tom, že jsou v Česku velmi talentovaní vývojáři, byla jsem tam několikrát a vím, že jste v této oblasti velmi zdatní,“ dodala Krainski. Všimla si ovšem, že čeští a obecně evropští inženýři mají často problém s perfekcionismem: „Jsou schopni dva roky ladit nějaký produkt po technické stránce, perfektně jej vyladit, aby pak zjistili, že o něj na trhu není zájem. Start-upy se musí učit rychle testovat svůj prototyp na uživatelích a přizpůsobit se zpětné vazbě. Je tu velký potenciál, ale ještě nemáme ve střední a východní Evropě rozvinutý podnikatelský a start-upový ekosystém.“

Hledání příštího Googlu

Snaží se Google tímto programem zkrátka jen identifikovat nadějné společnosti, které pak odkoupí? „Zatím se nestalo, že by Google nabídl některému z účastníků Launchpadu akvizici. Nemohu to do budoucna vyloučit, ale rozhodně to není cílem tohoto programu, chceme se podílet na vývoji celého start-upového ekosystému v daném regionu,“ připomněla Krainski.

Ale nepředstírá, že jde ze strany Googlu o nějakou nezištnou charitu: „Pro nás je velmi užitečné úzce komunikovat se start-upy a být v kontaktu s vývojářskou komunitou. Pomáhá nám to s vývojem našich platforem, které jsou vývojářům určeny. Chceme vědět, s jakými výzvami se start-upy potýkají, chceme zjistit, jak jim v tom naše produkty mohou pomoci. To je podle mého názoru větší cíl, než jen nějaká akvizice.“

Podpora start-upů v Česku navazuje na další aktivity Googlu, konkrétně třeba projekt Digitální garáž, který je zaměřen na technické vzdělávání veřejnosti v oblasti on-line marketingu pro firemní i osobní rozvoj. „Tento rok se chceme v Česku zaměřit na podporu českých vývojářů,“ připomíná Alžběta Houzarová, šéfka komunikace české pobočky Googlu.

Google chce podporovat vývojáře v regionu.

„Vývojáři a technologičtí experti mohou podle nás být těmi, kteří v regionu nastartují nové možnosti v podnikání,“ doufá Krainski. „Chceme pomoci najít tu příští hvězdu, ten příští velký start-up. Příští Google.“

Takže pokud máte v garáži schovaný revoluční algoritmus a jste připraveni změnit svět, rada Oly Krainski je jednoduchá: Nesnažte se být dokonalí na první pokus.

„Když se to napoprvé nepovede, nic se neděje, to není selhání, to je užitečná lekce. Jděte do světa a sdílejte své zkušenosti s ostatními. To nám v Evropě pořád ještě trochu chybí,“ dodává polská ředitelka. „Každý dobrý podnikatel má za sebou spoustu chyb a nemusí se za ně stydět.“

Podívejte se na přehlídku startupů v Silicon Valley (září 2015):

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

28 příspěvků v diskusi

Témata: Google, software, Startup

Další z rubriky Internet

Reklama