Palubní deska Audi TT jako velký tablet

Palubní deska Audi TT jako velký tablet | foto: Audi

Počítačové firmy se nám dostaly do obýváků i na tělo. Teď míří do aut

  • 24
Las Vegas (Od zpravodajů Technet.cz) - Automobily se na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky CES 2014 poprvé dostaly do centra pozornosti. Byť se tu v minulosti objevovaly některé novinky, byly až na výjimky odkázány na vedlejší kolej. I když veletrh již skončil, my s přísunem informací z něj ještě ne.

Svět firem, které vyrábějí součástky do počítačů a programy do nich, již dlouho není, co býval. Nástup mobilních zařízení jakou tablety a chytré telefony a pokles zájmu o klasická PC je donutil přemýšlet o dalších možnostech, kde se uchytit.

A když se to hodně zobecní, budeme je stále více nacházet tam, kde je nějaká obrazovka či displej na jedné straně, a na té druhé, kde je třeba něco automaticky řídit či ovládat. Už se tak nedivíme chytrým televizím, které nám pronikly do obýváků, ani chytrým hodinkám či inteligentnímu oblečení, které nám proniká doslova na tělo. Všechny tyto digitální a elektronické vymoženosti si daly dostaveníčko na letošním veletrhu informačních technologií CES. K nim se nyní přidávají i auta. Je to prostě další oblast, kterou každodenně využíváme.

Automobilů bylo na výstavišti opravdu hodně, zpravidla kvůli zábavním, navigačním, komunikačním a multimediálním systémům. Velkým tématem také bylo rychlé připojení k internetu v automobilech prostřednictvím mobilních sítí LTE a s tím související rozšiřování funkcí palubních systémů.

Avšak asi nejdůležitější oznámení v této oblasti byla informace o založení organizace Open Automotive Alliance, která má pomoci dostat populární operační systém Android do automobilů. Internetovému gigantu se již stihly upsat značky Audi, General Motors (GM), Honda a Hyundai.

Již dříve přitom firmy GM a Honda spolupracovaly s konkurenčním Applem, stejně jako Mercedes a BMW. A že to Apple myslí s automobily vážně, ukázal již dříve, když si nechal patentovat systém vlastního palubního počítače.

Head up displej nechybí ani u konceptu palubního systému User-Centered Driver concept (UCD) automobilky Kia.

Zastoupení Microsoftu jsme si všimli díky automobilce Kia, která zde prezentovala vizi svého palubního systému UCD. Ten vyvíjí právě na základě technologií Microsoftu.

Začínají se také objevovat první vlaštovky obchodů s aplikacemi, kde firmy nabízejí aplikace pro své palubní systémy, které se schopnostmi stále více přibližují operačním systémům pro mobilní zařízení. Slibuje je Chevrolet, Mazda, Volvo a další automobilky.

Autopilot

 Firma Valeo ve spolupráci se společností Bosch zase ukazovala systém, který pomůže s parkováním auta. Systém využívá senzory, které skenují okolí automobilu, a zároveň robotické ovládání automobilu, takže to musí být nejdříve náležitě vybaveno. Automobil je schopen jet podél řady aut, najít volné místo a sám zaparkovat. Tyto firmy nebyly samy, kdo laboroval s automatickými systémy na řízení auta. Hovořily o nich ještě například automobilky Audi a BMW. Letos to bylo vlastně poprvé, co se funkční systémy ukazovaly v praxi.

Je třeba si uvědomit, že už to není jen radar, laser a kamery. Musíme k tomu připočítat procesor, který zpracovává údaje senzorů a vytvoří trojrozměrné prostředí, podle kterého se automobil řídí. Software pak určuje, jak reagovat na objekty a hrozby z okolí..

Chytré hodinky i laserová světla

Zajímavá také byla prezentace společnosti Nvidia vyrábějící grafické čipy a procesory pro tablety. Její nový model se totiž objevil ve vystaveném Audi TT, které mělo místo palubní desky jeden velký displej, který vedle klasických budíků prostě zobrazoval požadované informace včetně navigace. 

Na výstavišti nechyběly ani "chytré brýle" pro auta v podobě head up displejů. Představili je výrobci navigací, jako Garmin nebo Sygic, ale třeba i automobilky, jako již zmíněná  automobilka Kia. Hyundai chce pro změnu využívat Google Glass.

Nejnovějším trendem propojení aut a  chytrých hodinek. Například BMW a Mercedes ukazovali, jak může majitel pomocí takových hodinek na dálku odemknout dveře, zkontrolujte hladinu paliva, zatroubit klaksonem nebo nastavit cílovou destinací v integrované navigaci automobilu.  

Automobilů bylo na výstavišti hodně. Zpravidla kvůli zábavním, navigačním,...

Audi si na CES 2014 připravilo i další premiéru, a to novou technologií laserových světel "Laserlight". Zdrojem světla je laserová dioda a speciální optický rozvod. Systém slibuje až dvojnásobný světelný výkon než konvenční LED světla. Dosvit by měl být až 800 metrů. Více o systému najdete v tomto článku.

,