Google de facto přiznal, že tajně sledoval své užvatele. Ilustrační foto.

Google de facto přiznal, že tajně sledoval své užvatele. Ilustrační foto. | foto: ČTK

Google zaplatí rekordní půlmiliardovou pokutu za sledování uživatelů

  • 57
Americká internetová společnost Google dobrovolně zaplatí pokutu 22,5 milionu dolarů (asi 460 milionů korun) za to, že potají sledovala miliony uživatelů prohlížeče Safari, ačkoli slíbila respektovat jejich soukromí. Uvedla to Federální komise pro obchod (FTC), do jejíž kompetence případ v USA spadá.

Google přijal pokutu FTC a podřídí se občanskoprávnímu rozhodnutí zaplatit rekordní sumu. Jde o součást mimosoudního vyrovnání reagující na to, že Google se choval jinak, že zněla dohoda s komisí. "Jde o jasný signál všem společnostem - bez ohledu na to, jak velká nebo malá firma jste, musíte se řídit tím, co svým uživatelům slíbíte," zdůraznil ve zprávě o rozhodnutí Jon Leibowitz, ředitel FTC. Podle FTC je toto rozhodnutí "ve veřejném zájmu".

Oficiální vyjádření Google:

"V Googlu jsme nastavili ty nejvyšší standardy v oblasti ochrany soukromí a bezpečnosti našich uživatelů. Americká Federální obchodní komise (FTC) se zaměřila na naši stránku centra nápovědy z roku 2009, která byla zveřejněna dva roky před naší dohodou s FTC a rok před tím, než Apple změnil svá pravidla týkající se cookies. Tuto stránku jsme nyní změnili a také jsme podnikli kroky k odstranění reklamních cookies, které z prohlížečů Apple nesbíraly žádné osobní údaje."

Google byl potrestán za to, že pomocí skrytých cookies spojených s reklamou sledoval pohyb uživatelů prohlížeče Safari i přes to, že předtím jasně sdělil, že tyto uživatele nesleduje. V důsledku nedodržení tohoto vlastního výroku měl pak Google informace o prohlížení na zařízeních iPhone, iPad nebo prohlížečích na počítačích Mac a PC. Pomocí "skulinky" (loophole) tak Google sledoval i ty uživatele, kteří explicitně sledování odmítli (opt-out). Podle všeho šlo spíše o vedlejší efekt než o úmyslné sledování, čemuž nasvědčuje krátká trvanlivost příslušných cookies.

Firma Google uvedla, že soukromí je pro ni na prvním místě a intenzivně pracuje na odstranění podobných nejasností. Podle nich jde zčásti o dávno překonanou záležitost z roku 2009 (což se zřejmě týká předchozího sdělení FTC). Google také zdůraznil, že při sledování reklam v prohlížečích Safari nedošlo ke sběru žádných osobních dat.

, ,