Gumové silnice: vlaky i auta po stejné dráze

  • 81
Přetvořit nepoužívané či nepříliš vytížené lokální železniční tratě na silnice pro osobní vozy se zdá býti zajímavou možností, jak ulehčit přetíženým úsekům silnic a zkrátit dopravní vzdálenosti. Díky vynálezu jedné anglické firmy by takovéto silnice mohly být velmi tiché, levné, ekologicky šetrné a jejich stavba rychlá.

Hlavní myšlenka spočívá v tom, že jsou mezi a okolo kolejí namontovány gumové panely, vytvořené z rozemletých ojetých pneumatik. Panely drží pohromadě díky vzájemnému propojení vnitřními zámky. Montují se na hliníkové úchyty, připevněné na pražce. Předpokládá se, že na okraji vozovky budou ochranné gumové obrubníky.

100% recyklované

Do jedné míle takto vytvořené silnice se „vejde“ zhruba 354 000 pneumatik. Vzhledem k rostoucí motorizaci obyvatelstva se pneumatiky jeví jako takřka nekonečný zdroj stavebního materiálu. Jen v Anglii je za rok zlikvidováno přibližně 50 miliónů pneumatik. Evropská legislativa počítá s brzkým zákazem vyhazování pneumatik na skládky, či jejich spalování. Naproti tomu jsou panely vyráběny za studena, což méně zatěžuje životní prostředí.

Auta, tramvaje i vlaky

Protože jsou panely okolo kolejí, mohou po stejných drahách jezdit auta i vlaky, případně tramvaje. Maximální provozní rychlost se počítá kolem 80 km/h. To je optimální pro propojení okrajových městských částí s centrem, případně pro méně využívané tratě mezi malými městy, či vesnicemi. Cesty budou relativně úzké, bude proto skoro vyloučeno vzájemné předjíždění.  

Rychlá stavba i opravy

Položit 300 metrů testovací silnice, na které teď v Anglii ověřují reálné vlastnosti povrchu, trvalo čtyřem mužům pět dní. V budoucnu je plánováno používat třikrát delší panely, takže by neměl být problém za pět dní postavit skoro kilometr silnice. Takto rychlá montáž (a demontáž) umožňuje i stavbu dočasných alternativních komunikací, například během rekonstrukcí silnic. 



Takto probíhá montáž gumové silnice. Povšimněte si připravench hliníkových úchytů, připevněných k pražcům.

Velice rychlá bude i oprava poškozeného úseku cesty. Protože lze každý panel samostatně vyjmout, oprava bude takřka expresní – výměna trvá přibližně 15 minut. To výrazně sníží i náklady na údržbu. Opravy by však neměly být nijak časté. Povrch by měl být velmi odolný počasí, nebudou se na něm tvořit výtluky a praskliny, potlačovat by měl i vznik kluzkých námraz.

Za zlomek ceny asfaltové silnice

I cenově se zdá býti tato technologie mnohem příznivější, než u klasické asfaltové silnice. Míle gumové silnice stojí přibližně 1,4 miliónů liber (cca 57.7 miliónu Kč), zatímco klasická asfaltka 20 miliónů (cca 824,3 miliónu Kč). Efektivní rozdíl cen však nebude takto velký, protože v případě klasické silnice se jedná o tříproudou vozovku, zatímco z gumy budou silnice jednoproudé.

Guma již leží na přejezdech

Společnost HoldFast, která systém vyvinula a vyrábí, má s uplatněním gumy v dopravních stavbách bohaté zkušenosti. Touto technologií totiž vyrábí úrovňové železniční přejezdy, díky čemuž již zpracovala přes 10 miliónů starých pneumatik.