Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Krásná havárie. Neovladatelná raketa spadla na loď, kde měla přistát

  0:01aktualizováno  0:01
Firma SpaceX zveřejnila záběry nepodařeného přistání prvního stupně rakety Falcon 9. Zřejmě kvůli nedostatku hydraulické kapaliny ztratil počítač nad raketou kontrolu a ta dopadla po 10 minutách letu na palubu lodě, kam měla přistát.

První „ostrý“ pokus o snížení nákladů na létání do vesmíru, který na začátku letošního roku podnikla americká firma SpaceX, skončil havárií, jak jsme psali v předchozím článku. Raketa Falcon 9 v sobotu 10. ledna v 10:47 odstartovala z Floridy s nákladní lodí Dragon (let F9/CRS-5), která nesla zásoby pro mezinárodní orbitální stanici ISS.

Dodávka ke stanici proběhla v pořádku (i když vykládání oddálil falešný poplach na stanici), ale fanoušci kosmonautiky s větším napětím sledovali pokus s I. stupněm rakety. Ten se po třech minutách letu měl odpojit od II. stupně a díky čtyřem aerodynamickým „roštům“ a dalším zážehům motorů přistát na speciální nohy na plovoucí plošině ASDS velké zhruba jako fotbalové hřiště.

„Chyběl kousek, na viržínko to tentokrát není.“

Elon Musk na Twitteru komentoval neúspěšnou recyklaci a zveřejnil krátký záběr z osudného okamžiku.

Z velké části vše proběhlo podle plánu. První stupeň se skutečně po třech minutách letu ve výšce zhruba 80 kilometrů oddělil od zbytku nosiče a nákladu, provedl správný manévr a dostal se přímo nad přistávací plochu zhruba 300 kilometrů od místa startu. Bohužel poslední fáze se nezdařila. Raketa dopadla na přistávací plochu velmi prudce a došlo k jejímu naprostému zničení.

V článku o startu jsme na základě informací od SpaceX psali, že z poslední fáze letu nebudou žádné obrazové dokumenty, ale naštěstí je skutečnost jiná. SpaceX se podařilo zachránit snímky z jedné kamer na plošině. Majitel firmy Elon Musk je zveřejnil na svém tweetu, stejně jako animovanou smyčku několikavteřinového záběru dopadu rakety.

Už na první pohled je jasné, že raketa dopadla na plošinu ve špatné pozici, pod úhlem téměř 45 stupňů. Při dopadu tedy byla ihned zničena celá spodní polovina rakety. Zbytek paliva v nádržích se okamžitě vzňal a došlo k explozi, která zničila nejen zbytek rakety, ale také poškodila přistávací plochu. (Podle webu Spaceflightnow, jehož reportér loď viděl při příjezdu do přístavu, na první pohled žádné výrazné škody vidět nejsou, i když části nástavby jsou ohořelé.)

Chyba byla podle Muskova tweetu v systému řízení: hydraulice, která ovládá výše zmiňované rošty fungující jako aerodynamické plošky pro řízení rakety, došla v poslední fázi letu hydraulická kapalina. Raketa kvůli úspoře hmotnosti nepoužívá uzavřený hydraulický okruh, ale otevřený, ze kterého kapalina po použití unikne ven. Důvodem je úspora hmotnosti a jednodušší konstrukce (uzavřený systém by vyžadoval čerpadlo, které by vyžadovalo silnější zdroj energie atp.)  

Záběr prvního stupně rakety Falcon 9 těsně nad palubou přistávací plošiny během přistání v lednu 2015. Jak je vidět, počítač spustil motory, aby pád zbrzdil, ale stroj je beznadějně nakloněný. Pokud se podíváte důkladněji, na špici rakety uvidíte „rošty“, aerodynamické plošky určené k řízení během sestupu. Právě ty se kvůli nedostatku hydraulického média staly neovladatelnými.
Okamžik dopadu prvního stupně rakety Falcon 9 těsně na palubu. Okamžitě došlo ke vznícení paliv v nádržích. Na špici rakety jsou dobře patrné„rošty“, aerodynamické plošky určené k řízení během sestupu, které se v poslední fázi staly neovladatelnými.
Závěrečná exploze po dopadu prvního stupně rakety Falcon 9 na palubu přistávací plošiny v lednu 2015.

Fotografie tří okamžiků poslední fáze sestupu I. stupně Falconu 9 během letu 10. ledna 2015. Na prvním záběru, pořízením těsně nad palubou je zřetelně vidět náklon při sestupu, na druhém vznícení paliva v nádržích. Třetí zachycuje destrukci zbytku stroje. Po rozkliknutí si na prvních dvou záběrech můžete všimnout „roštů“ určených k řízení během sestupu, které se během lednového letu staly v závěru kvůli nedostatku dusíku neovladatelnými.

Může se zdát, že dát málo „hydraulické kapaliny“ je hloupá a zjevná chyba, ale to by asi bylo příliš příkré hodnocení. Let až na závěrečnou havárii probíhal podle předpokladů (alespoň co víme). Je to vidět ze zveřejněných záběrů, které ukazují, že počítač se i těsně před havárií snažil raketu uvést do správné pozice a zpomalit ji - téměř všechny klíčové systémy tedy pracovaly do poslední chvíle.

16.ledna 2015 v 17:50, příspěvek archivován: 18.ledna 2015 v 22:46

Close, but no cigar. This time. https://t.co/JowUE6a1D7

Příští let by měl proběhnout zhruba za dva až tři týdny (záleží na tom, jak se bude dařit předstartovní příprava, i na počasí) a raketa ponese o 50 procent více hydraulické kapaliny, takže by rezerva měla být tentokrát dostatečná. Což samozřejmě neznamená, že ambiciózní cíl návratu prvního stupně v použitelném stavu - připomínáme, že nikomu se zatím takový systém do provozu uvést nepodařilo - tentokrát bude naplněn. „Alespoň by měl příště (Falcon) snad vybouchnout z nějakého jiného důvodu,“ napsal na Twitter Musk. Podrobnosti o tom, jak systém funguje, i jeho předchozím vývoji, najdete v našem článku z minulého týdne.

Autor:
Témata: SpaceX




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.