Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Psát očima je hračka. Acer představil headset pro smíšenou realitu

  10:00aktualizováno  10:00
New York (od zpravodaje Technet.cz) - Headsety pro smíšenou realitu by se měly stát běžným produktem spotřební elektroniky a šikovným příslušenstvím počítačů a notebooků. Acer ve spolupráci s Microsoftem představil první takovou vlaštovku. To, jestli „jaro udělá“, bude záležet na ceně a především rychlosti a kreativitě vývojářů.

Nový headset pro smíšenou realitu od Aceru | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Společnosti Acer se v New Yorku povedlo i jedno překvapení - představila vlastní headset pro smíšenou realitu. Na vývoji spolupracovali se společností Microsoft, respektive stejným týmem, který stojí za headsetem Microsoft HoloLens.

Zatímco HoloLens je průhledový headset a obraz je vykreslován do reálného prostředí, headset od Aceru průhledový není a vidíte tak pouze počítačem renderované prostředí - v tom je bližší třeba HTC Vive nebo Oculus Rift. Důvod, proč se v tomto případě tedy vůbec hovoří o „smíšené realitě“ a nikoli „virtuální realitě“, nám v krátkém rozhovoru nastínil Greg Sullivan ze společnosti Microsoft.

Nývlt Václav: headset

Headset nabízí velkorysý prostor kolem očí, neměl jsem tak žádný problém s brýlemi - to je oproti například StarVR headsetu velká výhoda.

„Je několik přístupů. Skutečné fyzické prostředí můžeme doplňovat virtuálními interagujícími prvky a výsledek je smíšenou realitou - říkáme mu „augmented reality“. Tak fungují HoloLens. Nebo můžeme virtuální prostředí doplňovat a ovlivňovat prvky z fyzické reality a výsledek je také smíšenou realitou - tentokrát jde o „augmented virtuality“. A to právě umí představovaný headset od Aceru. Z fyzického prostředí přichází například poloha headsetu a tedy vaší hlavy v šesti stupních volnosti (pohyb ve třech osách a naklánění a otáčení kolem každé z nich), pohyb ovladačů v rukou nebo pohyb vašich očí,“ vysvětluje Sullivan.

Právě možnost interakce pomocí pohybu očí „gaze gesture“ je jedna z funkcí, kterou headset od Aceru přebírá od HoloLens a odlišuje se tak od konkurenčních headsetů pro virtuální realitu. Příklad využití? Stačí se podívat na tlačítko v menu a „kliknout“ na ovladači pro výběr. Stačí se podívat na určité místo ve virtuálním prostředí a jedním stiskem tlačítka se na něj virtuálně teleportovat. Stačí očima vybírat písmenka na virtuální klávesnici a klikáním na potvrzovací tlačítko (v našem případě to bylo tlačítko „A“ na ovladači od XBoxu) nečekaně rychle psát. Sledování očí funguje překvapivě přesně a jako způsob obsluhy na nás působil již po několika minutách velmi přirozeně. Pohled na virtuální okno s MS Edge šlo jemně zoomovat jedním joystickem, druhým se pak scrollovalo po webových stránkách.

Fotogalerie

Odpověď na otázku, zda lze s novým headsetem používat aplikace vyvinuté pro HTC Vive nebo Oculus Rift, zní ne. Podstatně pozitivnější je odpověď na otázku kompatibility s aplikacemi pro HoloLens - vzhledem k tomu, že používají stejné Windows Mixed Reality prostředí, lze aplikace pro HoloLens s údajně „drobnými úpravami“ používat i s headsetem od Aceru. Samozřejmě jen v případě, že to má smysl a absence průhledu do fyzické reality není zásadní překážkou.

Headset se zatím jmenuje „Acer Mixed Reality head-Mounted Display“ a nemá určenou koncovou cenu ani přesné datum uvedení do komerčního prodeje. V tuto chvíli míří vyrobené kusy k softwarovým vývojářům a teprve poté, co pro ně bude reálné využití, se stanou komerčně dostupným produktem. K počítači se připojují HDMI kabelem pro přenos obrazu a USB kabelem pro přenos dat z integrovaných senzorů - akcelerometru, gyroskopu, magnetometru, senzoru přiblížení nebo systému pro sledování pohybu očí.

Kvalita obrazu není kdovíjak úžasná, obraz tvoří dva LCD displeje s rozlišením 1440 x 1440 obrazových bodů (vnímaný obraz tak má rozlišení 2880 x 1440 pixelů), avšak vzhledem k docela širokému pozorovacímu úhlu je rastr displeje patrný. To vnímáte zejména v aplikacích s přehráváním videa (soukromý kinosál až s 200" úhlopříčkou obrazu). Obnovovací frekvence obrazu je 90 Hz.

Nývlt Václav: headset

Headset lze kdykoli odklopit od očí, není jej třeba pokaždé sundávat.

Headset bude podle Sullivana možné používat i pro běžnou práci ve Windows místo monitoru, což by mohlo být zajímavé kupříkladu na cestách. Vše bude ale v jedné ploše, prostředí Windows se zatím pro tento „formfaktor“ nepřipravuje - využití všech možností headsetu bude zatím otázkou jednotlivých aplikací. Mezi prvními aplikacemi očekává zejména různé hry, přehrávání multimedií četně 3D a 360° videí a fotografií, případně například virtuální prohlídky různých míst.

Podobné produkty s Microsoftem prý chystají i společností Asus, Dell, HP, nebo Lenovo - technické parametry jednotlivých modelů se budou lišit, ale všechny budou pracovat na microsoftí platformě a půjde na nich tak využívat stejné aplikace.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Roboti nás překonají a zkazí zábavu. Podívejte se kdy a komu

Na Oxfordské univerzitě se zeptali vědců na odhady toho, které lidské schopnosti jsou ohroženy nástupem automatů a kdy k tomu dojde.  celý článek

Dvojité přistání Airbus A380
Podívejte se, jak musel obří Airbus A380 v Praze opakovat přistání

Přerušené přistání obřího airbusu neuvidíte na vlastní oči každý den. Přestože jde o běžný a z pohledu pilota rutinní manévr, záběry, kdy se letadlo již takřka...  celý článek

samořiditelný doručovací robot Starship
Estonsko je první evropskou zemí, která nechá roboty doručovat zboží

Estonsko se chystá pustit roboty do ulic. Budou doručovat zboží.  celý článek




Huawei P9 Lite Dual SIMHuawei P9 Lite Dual SIM

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.