Nový headset pro smíšenou realitu od Aceru

Nový headset pro smíšenou realitu od Aceru | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Psát očima je hračka. Acer představil headset pro smíšenou realitu

  • 7
New York (od zpravodaje Technet.cz) - Headsety pro smíšenou realitu by se měly stát běžným produktem spotřební elektroniky a šikovným příslušenstvím počítačů a notebooků. Acer ve spolupráci s Microsoftem představil první takovou vlaštovku. To, jestli „jaro udělá“, bude záležet na ceně a především rychlosti a kreativitě vývojářů.

Společnosti Acer se v New Yorku povedlo i jedno překvapení - představila vlastní headset pro smíšenou realitu. Na vývoji spolupracovali se společností Microsoft, respektive stejným týmem, který stojí za headsetem Microsoft HoloLens.

Zatímco HoloLens je průhledový headset a obraz je vykreslován do reálného prostředí, headset od Aceru průhledový není a vidíte tak pouze počítačem renderované prostředí - v tom je bližší třeba HTC Vive nebo Oculus Rift. Důvod, proč se v tomto případě tedy vůbec hovoří o „smíšené realitě“ a nikoli „virtuální realitě“, nám v krátkém rozhovoru nastínil Greg Sullivan ze společnosti Microsoft.

Headset nabízí velkorysý prostor kolem očí, neměl jsem tak žádný problém s brýlemi - to je oproti například StarVR headsetu velká výhoda.

„Je několik přístupů. Skutečné fyzické prostředí můžeme doplňovat virtuálními interagujícími prvky a výsledek je smíšenou realitou - říkáme mu „augmented reality“. Tak fungují HoloLens. Nebo můžeme virtuální prostředí doplňovat a ovlivňovat prvky z fyzické reality a výsledek je také smíšenou realitou - tentokrát jde o „augmented virtuality“. A to právě umí představovaný headset od Aceru. Z fyzického prostředí přichází například poloha headsetu a tedy vaší hlavy v šesti stupních volnosti (pohyb ve třech osách a naklánění a otáčení kolem každé z nich), pohyb ovladačů v rukou nebo pohyb vašich očí,“ vysvětluje Sullivan.

Právě možnost interakce pomocí pohybu očí „gaze gesture“ je jedna z funkcí, kterou headset od Aceru přebírá od HoloLens a odlišuje se tak od konkurenčních headsetů pro virtuální realitu. Příklad využití? Stačí se podívat na tlačítko v menu a „kliknout“ na ovladači pro výběr. Stačí se podívat na určité místo ve virtuálním prostředí a jedním stiskem tlačítka se na něj virtuálně teleportovat. Stačí očima vybírat písmenka na virtuální klávesnici a klikáním na potvrzovací tlačítko (v našem případě to bylo tlačítko „A“ na ovladači od XBoxu) nečekaně rychle psát. Sledování očí funguje překvapivě přesně a jako způsob obsluhy na nás působil již po několika minutách velmi přirozeně. Pohled na virtuální okno s MS Edge šlo jemně zoomovat jedním joystickem, druhým se pak scrollovalo po webových stránkách.

Odpověď na otázku, zda lze s novým headsetem používat aplikace vyvinuté pro HTC Vive nebo Oculus Rift, zní ne. Podstatně pozitivnější je odpověď na otázku kompatibility s aplikacemi pro HoloLens - vzhledem k tomu, že používají stejné Windows Mixed Reality prostředí, lze aplikace pro HoloLens s údajně „drobnými úpravami“ používat i s headsetem od Aceru. Samozřejmě jen v případě, že to má smysl a absence průhledu do fyzické reality není zásadní překážkou.

Headset se zatím jmenuje „Acer Mixed Reality head-Mounted Display“ a nemá určenou koncovou cenu ani přesné datum uvedení do komerčního prodeje. V tuto chvíli míří vyrobené kusy k softwarovým vývojářům a teprve poté, co pro ně bude reálné využití, se stanou komerčně dostupným produktem. K počítači se připojují HDMI kabelem pro přenos obrazu a USB kabelem pro přenos dat z integrovaných senzorů - akcelerometru, gyroskopu, magnetometru, senzoru přiblížení nebo systému pro sledování pohybu očí.

Kvalita obrazu není kdovíjak úžasná, obraz tvoří dva LCD displeje s rozlišením 1440 x 1440 obrazových bodů (vnímaný obraz tak má rozlišení 2880 x 1440 pixelů), avšak vzhledem k docela širokému pozorovacímu úhlu je rastr displeje patrný. To vnímáte zejména v aplikacích s přehráváním videa (soukromý kinosál až s 200" úhlopříčkou obrazu). Obnovovací frekvence obrazu je 90 Hz.

Headset lze kdykoli odklopit od očí, není jej třeba pokaždé sundávat.

Headset bude podle Sullivana možné používat i pro běžnou práci ve Windows místo monitoru, což by mohlo být zajímavé kupříkladu na cestách. Vše bude ale v jedné ploše, prostředí Windows se zatím pro tento „formfaktor“ nepřipravuje - využití všech možností headsetu bude zatím otázkou jednotlivých aplikací. Mezi prvními aplikacemi očekává zejména různé hry, přehrávání multimedií četně 3D a 360° videí a fotografií, případně například virtuální prohlídky různých míst.

Podobné produkty s Microsoftem prý chystají i společností Asus, Dell, HP, nebo Lenovo - technické parametry jednotlivých modelů se budou lišit, ale všechny budou pracovat na microsoftí platformě a půjde na nich tak využívat stejné aplikace.