Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


S čím se létalo během „budování socialismu“. Poválečné typy letadel ČSA

aktualizováno 
Podívejte se na stroje, které psaly historii naší letecké dopravy a mnohé z nich se staly legendami. České aerolinie letos totiž oslavily 90. výročí existence.

Po druhé světové válce, dne 24. 10. 1945, byly dekretem prezidenta republiky obnoveny Československé aerolinie (v době první republiky se podnik jmenoval Československé státní aerolinie) jako jediný celostátní podnik tohoto zaměření. Tímto rozhodnutím ČSA pohltily i Československou leteckou společnost. Pravidelnou dopravu zahájily 1. dubna následujícího roku. Dopravním letadlům ČSA od roku 1946 až do současnosti je věnována tato fotogalerie.

První letadla ČSA po roce 1945 se pořizovala nákupem z amerických válečných přebytků a využitím méně vhodných německých strojů, které naše továrny za války vyráběly a opravovaly. Mezi lety 1948 až 1989 byly do flotily ČSA z politických důvodů zařazovány stroje (tedy až na pár výjimek) sovětských výrobců.

Když letadla byla pomalejší než rychlíky

Tomuto článku předcházel díl, ve kterém jsme připomněli první typy ČSA až po letouny používané v době vypuknutí druhé světové války.

Cestující vystupují z Avie F.IXD. Zřetelná jsou lanka řízení, horní a spodní od...

V období po listopadu 1989 byla v souvislosti se změnou politické situace do flotily zařazena moderní letadla západní provenience, ale jednání na toto téma probíhala již od jara 1989. V roce 1995 se podruhé změnil název společnosti, tentokrát na České aerolinie. Zavedená a známá zkratka ČSA zůstala zachována.

V letech 1951 až 1968 spadal pod ČSA podnik Agrolet, který zajišťoval službu aerotaxi, prováděl zemědělské, lesnické a vodohospodářské letecké práce a v neposlední řadě se pomocí vrtulníků podílel na stavebních a montážních pracích a létal i pro filmaře. Pokud se autorovi časem podaří sehnat příslušné fotografie, není vyloučen vznik třetího dílu s letadly Agroletu.

Fotografie do tohoto a minulého článku poskytly České aerolinie, Jan Pěnkava (Aviation Fan Club), Petr Popelář (planes.cz), Václav Šorel (letecký publicista a historik) a VHÚ Praha.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.