Aplikace, která by Prahu zbavila Opencard? Testovat se bude i v Česku

  • 93
Tel Aviv (Od zpravodaje Technet.cz) - Žádná červená kartička za miliardy. Stačí chytrý mobil, levný přijímač zvaný Beacon a cloudové řešení HopOn stejnojmenného izraelského startupu. Bez kartiček a bez lístků to zkouší v Tel Avivu a na testy se chystají i do Česka.

HopOn je izraelský start-up, který vznikl v roce 2012. Jeho cílem je odstranit nepříjemné fronty v autobusech (a jiných dopravních prostředcích MHD), způsobené při nastupování cestujících zdlouhavou kontrolou a vydáváním jízdních dokladů řidičem. Ten totiž musí prodat lístek, vrátit na drobné, případně zkontrolovat platnost dokladu. I když mají cestující předplacené jízdné, musí najít v kapse patřičnou kartu a dotknout se jí terminálu. Lidé z HopOn spočítali, že zdržení na zastávce kvůli vydávání lístků dosahuje až čtyř minut. Systém HopOn dokáže odbavit deset pasažérů za čtyři sekundy. Nástup do autobusu se tak i ve špičce zkrátí podle spoluzakladatele společnosti Ofera Sinaie na průměrných 40 sekund. 

Aplikace HopOn chce zároveň nahradit časové, vícedenní (měsíční, žákovské, atd.) jízdenky v papírové nebo „plastové“ podobě. Použít ji můžete při výpůjčce městského kola, placení v kině a prakticky čehokoliv dalšího, co si město nebo provozovatel systému vymyslí.

Zde nutno poznamenat, že pražský (potažmo například brněnský) systém integrované hromadné dopravy je po všech stránkách výrazně vyvinutější než například ten telavivský. V druhém největším izraelském městě neexistuje podzemní dráha a přesto, že se již mnoho let plánuje, kvůli korupci a dalším problémům je byť jen zahájení výstavby v nedohlednu. Tel Aviv nemá ani tramvajovou síť a lidé jsou tak odkázání pouze na autobusy a příměstské vlaky. Dopravní zácpa ve špičce i mimo ni hravě překonává tu, kterou znáte třeba z filmových záběrů z New Yorku.

HopOn lze využít i na půjčování městských kol.

Jak HopOn funguje

Aplikace ke komunikaci využívá ultrazvuk. Funguje to takto. Nastoupíte do tramvaje s mobilem v kapse, kde je nainstalovaná a spuštěná aplikace HopOn. Maják (Beacon) umístěný někde v dopravním prostředku vysílá vysokofrekvenční signál (17 kHz), který zachytí mikrofon mobilu v dosahu až 40 metrů. Systém využívá přenos dat zvukem (Data over sound). 

Pokud má majitel telefonu aktivovaná data, celá transakce se po zachycení a dešifrování zvuku odehraje v cloudu a na displeji telefonu se objeví informace o zaplacení jízdného (odečtení kreditu za jízdu, zbývající počet jízd, zbývající počet dní platnosti, atd. podle daného dopravního systému města). 

Pokud nemá telefon aktivována mobilní data (není signál, uživatel deaktivoval data například kvůli roamingu, atd.), zpětná vazba se odehraje přes Bluetooth (nízkoenergetický standard BLE) a kontrola platnosti jízdního dokladu proběhne na straně dopravce. Stejně tak systém používá Bluetooth pro komunikaci s iPhony, protože iOS neumožňuje mít aktivovaný mikrofon na pozadí (aplikace musí běžet). Přes Bluetooth také systém posílá uživateli notifikace o tom, že například dochází kredit.

Rozhraní aplikace HopOn.

V Izraeli většinou vše kontroluje řidič a ten díky systému HopOn už nemusí vybírat a rozměňovat peníze a tisknout lístky. V MHD, kde je zodpovědnost za zaplacení jízdného zcela na straně cestujícího (jako například u nás), funguje systém podobně s tím, že jej stačí zapnout (případně že neběží na pozadí) ve chvíli kdy přijde revizor. Proces je pak stejný: mikrofon mobilu zachytí signál z majáku, ověří platnost a na displeji se objeví informace pro kontrolora doplněná QR kódem. Kontroloři mají samozřejmě svou verzi aplikace.

Vedlejším přínosem systému HopOn je i velmi přesný dopravní průzkum. Systém totiž pozná, kdy cestující opouští vozidlo a dostane se mimo dosah BLE a majáku. Vyslaný zvuk navíc neprochází zdí, takže je zajištěno, že nedojde k chybnému zachycení mobilů cestujících třeba na druhé straně peronu.

HopOn jeho tvůrci prezentují jako levnou alternativu ke stávajícímu systému vydávání a kontrole jízdenek. Zatímco jeden maják (Beacon) vyjde na padesát dolarů (musí být v každém dopravním prostředku systému nebo v případě metra například u turniketů), validátor platnosti předplacených karet stojí podle Sinaie 2 000 dolarů a automat na výdej lístků vyjde dopravní podnik v Tel Avivu na 30 000 dolarů. Cloudové řešení také něco stojí, ovšem tvůrci HopOn předpokládají, že město využije stávající systém a aplikace bude pouze jakousi nadstavbou. Může to klidně být systém podobný Opencard, jen bez kartiček, validátorů a čekání front u výdejních míst.

HopOn by se měl již brzy objevit i v Česku. „Plánujeme zkušební provoz v menším městě nedaleko Prahy. Podrobnosti vám však zatím sdělit nemohu, vše je teprve v jednání. Chtěli bychom začít testovat na celkem 150 autobusech,“ odpověděl nám Ofer Sinai. Důvodem pro výběr České republiky prý není jen to, že jedna ze zakladatelek má původ u nás, ale právě i rozvinutost městské hromadné dopravy.

Cestu redaktora Technet.cz do Tel Avivu organizoval T-Mobile.