Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Podívejte se na funkční hoverboard téměř jako z Návratu do budoucnosti

  19:11aktualizováno  19:11
Už jen několik hodin nás dělí od příletu Martyho McFlye z roku 1985 do současnosti, tedy pokud počítáme americký čas. Splnit jednu z představ scenáristů v podobě létajícího prkna se zatím podařilo tak nějak napůl.

Mnoho technologických novinek z druhého dílu filmu Návrat do budoucnosti by cestovatelé v čase u nás opravdu našli. Mezi ty nejikoničtější patřilo levitující prkno, tzv. hoverboard, které se pokoušelo vyrobit již několik subjektů.

Nákres finální podoby létajícího prkna Hando Hooverboard.

Nákres finální podoby létajícího prkna Hando Hooverboard.

Přesně před rokem jsme psali o jednom takovém produktu od kalifornské společnost Arx Pax. Její vznášející se prkno Hendo vydrželo na jedno nabití ve vzduchu asi sedm minut a potřebovalo pod sebou speciální kovovou podlahu (více o projektu Hendo zde).

Na podobném principu funguje i prototyp Slide vyvinutý ve společnosti Lexus. Jeden z inženýrů tohoto výrobce automobilů si jeho vývojem plnil svůj chlapecký sen. Také v tomto případě je využit princip magnetické levitace, známý už z druhé poloviny minulého století u vlaků pohybujících se na tzv. magnetickém polštáři.

Fotogalerie

Místo klasických elektromagnetů je však v tomto případě využíván supravodič. I proto se na videu ze stroje line pára, to je chlazení tekutým dusíkem, které supravodič potřebuje, aby si udržel teplotu hluboko pod nulou (- 197 °C), a tím pádem neztratil supravodivé vlastnosti. Ty umožňují vytvářet stabilní magnetické pole.

Vyrobit samotné prkno nebylo zase až tak těžké. Ale jak Hendo, tak Slide se musely vypořádat s povrchem. Ten je totiž u podobných zařízení nejdůležitější. Zatímco vlaky si to uhánějí po předem dané trase na speciální koleji, jezdec na levitujícím prkně potřebuje poněkud více svobody.

Pánové z Arx Pax vsadili na stabilizaci a řízení magnetického toku nad kovovou plochou. U Lexusu však používají skryté kolejnice z permanentních magnetů. Ty jsou ukryty pod povrchem a musí se dopředu přesně nainstalovat. To jde ještě udělat ve skateparku, ale jinde už to bude poněkud složité. V obou případech tak je běžné použití zatím nereálné.

Jak funguje Hendo:

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.