Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hranice práva internetu na sebeurčení

  6:00aktualizováno  6:00
Internet, pokud o něm uvažujeme v oblasti publikační, se oproti ostatním médiím vymezuje především liberalitou a nezřídka i jistou excentričností svého projevu. Internetová média po celém světě nejsou zvyklá brát si tolik servítků, jako ostatní média. Hovoří se v tomto případě o svobodě projevu, o svébytnosti internetové kultury a v těch nejexaltovanějších vizích pak přímo o sebeurčení internetu.
Internet, pokud o něm uvažujeme v oblasti publikační, se oproti ostatním médiím vymezuje především liberalitou a nezřídka i jistou excentričností svého projevu. Internetová média po celém světě nejsou zvyklá brát si tolik servítků, jako ostatní média. Hovoří se v tomto případě o svobodě projevu, o svébytnosti internetové kultury a v těch nejexaltovanějších vizích pak přímo o sebeurčení internetu.

Asi nepřekvapí, že jakákoliv srážka světa "vně" - většinou politiků - a světa "uvnitř" - většinou "internetových publicistů", končí jiskřením a hašteřením. Pro příklad nemusíme daleko - předseda poslanecké sněmovky Václav Klaus o internetu neřekne jediné dobré slovo a každý ostatní politik případně játakypodnikatel na otázku co říká tomu, že na internetu se o něm psalo to a to odpovídá vyhýbavě s tím, že nezodpovídá za to, co se píše na internetu.

Legislativy několika vyspělých států se již pokusily vpasovat internet a publicistiku na internetu do určitých zákonných norem, mantinelů - většinou se právě při legislativní kodifikaci stavu internetu vymstila jeho uvloněnost, protože při dojmu přílišné uvolněnosti má legislativní moc přílišnou touhu přistřihovat křidélka. Razie, kdy policie v Německu zabavila počítače jen z toho titulu, že přes ně procházely emaily s dětským pornem, nejsou jediné příklady ostrého postupu státních orgánů. Cenzura? Útisk?

Internet sám si bude muset uvědomit svoje hranice - už proto, že pokud si svoje akceptovatelné hranice nevytvoří, budou mu vnuceny násilím. A Čechy nejsou příliš pozadu - chytané novely a zcela nová znění zákonů týkajících se médií již striktně hovoří o médiích elektronických. Ačkoliv za taková se rozumí rozhlas a televize a internet většině přípravců zákona na mysl příliš zřetelně nevytanul, je právě tato rozplizlost definice ošidnou. Internet je vskutku médium klasifikovatelné jako elektronické - stejně jako pro radio a televizi i pro práci s ním potřebujete cosi pracující na elektronickém základě. Internet tedy spadá a spadne do médií elektronických.

Bohužel mantinely platné pro televizi nebo rozhlas, nebudou pro internet příliš schůdné. Na internetu totiž narozdíl od TV nebo radia, může publikovat každý a najít hranici mezi soukromou publicistikou a publicistikou komerční je velmi těžké. Bude potřeba mít na provoz internetového serveru licenci registrovanou ministerstvem kultury? Bude licenci potřebovat Mobil server, Pes? Bude ji potřebovat i Lupa nebo Grafika? A co stránky na MůjWeb a dalších freeweb službách? Jak se budou vymáchat tato opatření na firmách provozujících své servery v zahraničí nebo ze zahraničí?

Internetu hrozí to, že politici přijdou na chuť jeho omezování a budou se snažit vměstnat ho do legislativního prostoru menšího, než internet snese. Bouře nevole, které tato tlačenka vyvolá, lze předvídat již nyní - ale má internet takový dosah, aby zacloumal s vládou? Má takovou sílu, aby mohl promlouvat ke skutečně širokým masám?

Internet má stále víru ve svoji neotřesitelnost, výlučnost, jedinečnost. Podobná víra je chvályhodná, ale bývá s oblibou lámána silou. Internet zatím svobodu až příliš často zaměňoval s anarchií - s možností dělat si cokoliv. Internet si bude muset uvědomit, že svoboda končí tam, kde začínají práva jiných. Svoboda internetového publicisty končí naprosto stejně, jako svoboda radia či televize - končí u práva někoho jiného nebýt pomluven, nesmyslně napaden.

A tak se domnívám, že jediný akceptovatelný rozdíl internetové svobody oproti svobodám ostatních médií je v jeho prozatímní nezkorumpovanosti zodpovědností a mocí vlastní kapsy. Za pár let, až příjmy internetové reklamy budou na jednotlivých serverech dosahovat podobných sum, jako dnes v TV nebo tisku, si těžko nějaký server pokusí zpunktovat vzpouru proti Telecomu, případně ošklivě napadnout velkou firmu, významného inzerenta. Tehdy - tak jako u ostatních médií dnes - převáží zodpovědnost vůči vlastní kapse touhu přinést exklusivní materiál čtenářům, udržet si styl a názorovou linii. Internet bude méně skandálnější, více profesionální. Majitelé budou tlačit na peníze, nikoliv na exklusivní témata za každou cenu.

Ta doba je blízko. Je to dobře, nebo špatně? Já nevím. Jediné, co vím jistě, je to, že výchova internetu vlastní sebezodpovědností je pro něj přijatelnější cesta, než cesta lámání kolem, kdy sami politici a úředníci budou internet pasovat do svých představ fungování světa. Sebezodpovědnost postrádá hrdinů, miláčků lidu. Ale nešťastná ne ta země, která hrdinů nemá, ale ta, která jich potřebuje...

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

ZmapujTo.cz
Tipy na weby: Ukliďte Česko. Hlaste podněty přímo z ulice či lesa

Práskat se nemá, ale hlásit se to musí. Poukažte na problémy ve vašem okolí přímo z terénu a nechte je řešit díky projektu ZmapujTo.cz. Smazat sami sebe z...  celý článek

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.