Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hrozí kvůli Napsteru zánik zvukových knih?

  0:03aktualizováno  0:03
V Napsteru lze nalézt kompletní vydání namluvených a dramatizovaných knih, přesto se zatím vydavatelé mluveného slova nepřipojili k honu na tento systém šíření MP3 souborů. Je to způsobeno jejich neschopností?
Napster se stal synonymem pro volné šíření nahrávek ve formátu MP3 přes internet a celkem pochopitelně je terčem soustředěného útoku hudebních firem, které se cítí ohroženy. Hudební průmysl však není jedinou oblastí, kterou sdílení MP3 souborů přes internet poškozuje. Stejně by mohli reagovat i vydavatelé mluveného slova. Zvukové knihy jsou velkým byznysem a zejména v USA jsou velmi populární. To se muselo odrazit i v sítích umožňujících sdílení MP3 souborů. V Napsteru najdete řadu nahrávek zvukových knih nejrůznějšího původu.

Zatímco američtí vydavatelé knih mají podobné starosti se zabezpečením elektronických knih (e-book) jako hudební průmysl se svými nahrávkami, vydavatelé zvukových knih (audio books) zatím zůstávají chladní. Podle Inside.com vyplývá toto chování spíše z podcenění situace.

Firmy vycházejí z průzkumu, který provedla jejich vydavatelská asociace. Průměrný "čtenář" zvukových knih je podle něj ženatý, vysokoškolsky vzdělaný a s věkem nad čtyřicet let. Ředitel online marketingu Random House Audio - jedné z největších amerických společností zaměřených na tuto oblast - prohlásil, že si není jist, zda jejich čtenáři "jsou dostatečně technologicky na výši", aby zvládli pirátské šíření zvukového materiálu.

To je poněkud úsměvné tvrzení, které implikuje, že originální nahrávky si kupují pouze neschopní jedinci. Přitom všeobecně dostupné programy pro převod zvukových nahrávek do MP3 tento proces stále více ulehčují a zkopírování CD je otázkou chvilky. Většina zvukových knih je ovšem vydávaná na kazetách, což sice pirátům práci trochu ztěžuje, protože je nutné propojit počítač s magnetofonem a nahrávat zvuk do počítače v reálném čase, ale nijak to elektronickému kopírování nebrání. Např. velmi úspěšná kompletní nahrávka Tolkienova Pána prstenů , která zabere více než dva dny nepřetržitého hraní, se prodává na 38 kazetách a v Napsteru ji samozřejmě najdete.

Nahrávky mluveného slova jsou mnohem delší než hudební, ale zde nastupuje výhoda zvukové komprese. Nároky mluveného slova na kvalitu zvukového záznamu jsou neskonale menší, a tak je možné použít mnohem vyšší kompresi než u hudby. I velmi dlouhé zvukové záznamy tak lze bez nesnází šířit internetem.

Podle názorů vydavatelů však lidé obvykle poslouchají zvukové knihy v autě a "MP3 přehrávač nelze připojit k automobilové zvukové aparatuře". Vydavatelé tu opět zaspali a podle jejich slov je patrné, že situaci narozdíl od hudebních firem zcela podceňují. Přitom zvuková komprimace se jeví pro šíření mluveného slova jako ideální a zákazníci by ocenili, že stačí jedno CD s MP3 soubory místo mnoha kazet a zvukových CD. Stejně jako u hudby jsou tak zájemci o tento druh MP3 nahrávek odkázáni na nelegální zdroje a pokud se online prodej přece jen v budoucnu rozjede, bude těžké je přesvědčit, aby si takové nahrávky kupovali.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přehrávače iPod nano jsou v sedmi barevných provedeních
iPod Shuffle a Nano se staly minulostí, Apple jejich produkci ukončil

Malé kapesní hudební přehrávače iPod Nano a Shuffle po dvanácti letech mizí z nabídky a nedostanou za sebe náhradu. Na cestách má zahrát iPhone, při sportu...  celý článek

UE Boom nově zprostředkuje i služby digitální asistentky Alexa.
Do reproduktorů Ultimate Ears si můžete nastěhovat asistentku Alexu

Digitální asistentku od Amazonu nově budete moci úkolovat i prostřednictvím bezdrátových reproduktorů Ultimate Ears. Stačí si doinstalovat aplikaci, zatím...  celý článek

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.