Hubbleův teleskop částečně oslepl

11:37aktualizováno  11:37
Už třetí vážná závada postihla kamerový systém, který je součástí Hubbleova vesmírného dalekohledu. Takzvaná opravářská mise je přitom plánována až na příští rok.

Hubbleův dalekohled | foto: NASA

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v noci na dnešek SEČ oznámil, že orbitálnímu dalekohledu přestala o víkendu pracovat hlavní kamera takzvaného pokročilého kamerového systému ACS.

Příčinou poruchy je pravděpodobně výpadek energetického zdroje. NASA se obává, že kameru bude v současnosti možné zprovoznit asi jen na třetinu původního výkonu.

Pokročilý kamerový systém, který byl na teleskop nainstalován v roce 2002, se skládá ze tří elektronických kamer doplněných filtry a rozptylovacími zařízeními, která jsou schopna zachytit záření od ultrafialového do infračerveného spektra. Na jeho fungování závisí hlavní vědecké úkoly Hubbleova vesmírného dalekohledu, který se po oběžné dráze Země pohybuje od roku 1990.

"Nejsme vůbec optimističtí," uvedl k možnost úplné opravy kamery Dave Leckhorne, pracovník Goddardova střediska vesmírných letů v Greenbeltu v americkém státě Maryland. Za velkou ztrátu označil výpadek ACS i astronom Mario Livio z ústavu Space Telescope Science Institute, který koordinuje využívání Hubbleova teleskopu vědeckými středisky. Výzkum kosmu pomocí teleskopu však podle něj bude pokračovat.

Je to už třetí porucha pokročilého kamerového systému od června 2006. Za příčiny loňských technických obtíží pracovníci NASA určili selhání primárního energetického zdroje, kamery proto přepojili na záložní zdroj. Podle předběžných zjištění by právě jeho výpadek mohl stát za nynější závadou.

NASA také upozorňuje, že systému pomalu vyprší doba, na niž byl konstruován. "ACS byl navržen, aby pracoval pět let. To je běžná doba životnosti většiny takových zařízení. Je dost dobře možné, že už se blíží ke svému konci," nabídl podle agentury AP možné vysvětlení Preston Burch z Goddardova střediska.

NASA loni rozhodl, že teleskop projde servisní prohlídkou, která by mu měla prodloužit životnost do roku 2013. Ta se však neuskuteční dříve než v květnu příštího roku. Více zde...

Za téměř sedmnáct let své práce na oběžné dráze stroj přinesl vědcům na Zemi více informací o vesmíru než všichni jeho předchůdci dohromady. Pořídil přes 750 tisíc snímků, které poskytly mimo jiné důkazy o existenci takzvané temné hmoty a energie či supermasivních černých děr.

Napomohly také zpřesnit údaje o stáří vesmíru na 13,7 miliardy let a objevily nejstarší galaxie zrozené necelou miliardu let po vzniku kosmu.

Samizdat.cz