Obchody s hudebními CD možná nebudou mít za pár let co prodávat

Obchody s hudebními CD možná nebudou mít za pár let co prodávat | foto: Profimedia.cz

Hudební CD do roka zmizí z obchodů, uvažují vydavatelství

  • 431
Hudební CD čeká do roka osud vinylových desek. Velké nahrávací společnosti se toto médium prý chystají opustit a nahradit ho digitální distribucí prostřednictvím on-line služeb. Tvrdí to hudební magazín side-line.com. IFPI to popírá.

Hudební vydavatelství nechají CD přežívat jen pro vydávání limitovaných edicí, uvedl server side-line.com. Hlavní distribuci by měl zajistit Amazon. Odklon od CD se přitom chystá do konce roku 2012. A možná i dříve.

Redakce serveru se pokoušela informace ověřit u vydavatelství jako EMI, Universal nebo Sony. Naznačený plán však nikdo nechtěl ani vyvrátit, ani potvrdit. Podle Petry Žikovské z tuzemské pobočky Mezinárodní federace hudebního průmyslu IFPI je informace o konci CD nepravdivá. Organizace k celé kauze vydala tiskové prohlášení, kde mimo jiné uvádí, že nadále podporuje distribuci hudby na fyzických nosičích. Cédéčka podle IFPI stále tvoří 60 % objemu trhu s hudbou. 

Logický krok?

Hudební průmysl by si ukončením cédéček uvolnil ruce od nákladů na lisování CD a distribuci. Vyřešil by se i problém s neprodanými nosiči. CD stojí peníze, ať se prodá, nebo ne. To by uvolnilo prostředky na jiné, především marketingové aktivity. 

Řada posluchačů už nyní konzumuje hudbu přes internet prostřednictvím služeb jako je Spotify (rádio na přání) nebo iTunes (e-shop s hudbou) a CD vůbec nenakupuje. I v Česku již iTunes fungují a dokonce se rozjela i obdoba Spotify s názvem MusicJet - více zde.

Jenže společnosti na CD stále vydělávají, i když příjem z prodeje nosičů neustále klesá.

Výzkumná společnost Gartner uvádí, že digitální služby sice ubírají CD dominanci, ale předpovídá, že prodej CD a LP bude činit 10 miliard dolarů (zhruba 185 miliard Kč) do roku 2015. Na druhou stranu trh s on-line hudbou sice udělá velký skok, ale stále bude bude generovat menší příjmy na úrovni 7,7 miliardy dolarů (zhruba 142,5 mld. Kč).

"CD stále tvoří většinu tržeb a společnosti jsou schopny podporovat rozvoj nových digitálních technologií a zároveň se těšit z příjmů, které plynou z prodeje CD. Už se na ně ale nemohou spoléhat," uvádí na Billboard.biz analytik Glen Peoples. Podle něj CD sice zemře, ale pomalu a s grácií.