Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Hybridní autobus Volvo 7700 pro nás přijel až do školy. Podívejte se

aktualizováno 
Nový autobus Volvo je unikátní hybridním pohonem kombinujícím elektrický a dieselový motor. Při nízkých rychlostech a na zastávkách neotravuje kouřem a hlukem, v kopcích spojí síly obou agregátů. Díky redakci si jej vyzkoušeli i žáci základní školy a studenti gymnázia Milady Horákové v Praze.

Když autobus couval na nádvoří školy, kde jeden z našich redaktorů působí, zaujal malého fandu dopravních prostředků Jáchyma jeho tichý chod. Vozidlo v tu chvíli poháněl výhradně elektromotor, z výfuku nevycházely žádné výfukové plyny a vzduch nerozechvívaly žádné vibrace.

Hybridní autobus Volvo 7700

Pohled na zadní stěnu autobusu vše prozradí

"Tento zelený autobus pohání dva motory. Jeden je klasický, spalovací na naftu, druhý je na elektrickou energii," vysvětluje Radko Manda ze společnosti Volvo. "Motory mohou pracovat buď samostatně nebo společně, v paralelním režimu."

Hybridní autobus Volvo 7700

Hybridní autobus Volvo 7700 je plně nízkopodlažní. Za krytem na střeše je Li -Ion akumulátor o napětí 600 V a kapacitě 1,2 kWh. Kryt dále ukrývá dvě klimatizační jednotky pro cestující. Stanoviště řidiče má sice vlastní vytápění, ale klimatizace je společná pro cestující i pro řidiče .

Při dostatečně dobitých bateriích se vznětový motor vypíná. Například na zastávce nebo při popojíždění v kolonách. Z autobusu vychází nanejvýš šustění klimatizace prostoru pro cestující. Ze zastávky se stroj rozjede na elektromotor a na elektrickou energii se pohybuje přibližně do rychlosti 20 km/h. Poté startuje diesel. Řešení přináší zhruba třicetiprocentní úsporu paliva.

Hybridní autobus Volvo 7700Hybridní autobus Volvo 7700

Na malém Jáchymovi můžeme dobře ilustrovat variabilitu šoférského místa. Nastavitelný volant s ovládacími prvky poskytne pohodlí stejně dobře dvoumetrovému obrovi, jako osobě malého vzrůstu.

V kopcovitém terénu při stoupání mohou oba motory pracovat společně. Vozidlo tak má k dispozici dostatečný výkon pro dynamickou jízdu. Naopak při zpomalení nebo jízdě z kopce se elektromotor změní v generátor pro dobíjení akumulátoru.

Hybridní autobus Volvo 7700

Vzhledem k tomu, že autobus je kompletně nízkopodlažní, jsou mnohá zařízení ukrytá pod kryty nad okny.

Při jízdě v kolonách běží diesel pouze do té doby, než je baterie nabitá. Poté se vypne. Při popojíždění se nejprve využije energie akumulátoru a až po jeho vybití nad určitou mez se přidá spalovací motor. I tady se šetří palivo. Energie získaná spalováním slouží k dobíjení i k jízdě.

Hybridní autobus Volvo 7700

Spalovací motor je ve srovnání s klasickou verzí zhruba poloviční. V ušetřeném prostoru je motorgenerátor, který je pevně spojen s dvanáctistupňovou počítačem řízenou převodovkou (pro couvání jsou k dispozici další čtyři stupně). Motorgenerátor má tři funkce: motor, generátor a startér.

Tyto režimy pohonného ústrojí, kterou Volvo pro nákladní auta a autobusy nazývá I-SAM, spočívá v inteligentní spojce mezi motorgenerátorem a dieslem.

Hybridní autobus Volvo 7700Hybridní autobus Volvo 7700

Interiér vozidla má velice povedený design, který poskytuje cestujícím relativně dostatek prostoru všude tam, kde je zapotřebí. Výjimkou jsou pouze sedadla v zadní části autobusu, která mohou být pro někoho obtížně přístupná přes schůdky. S ohledem na hygienické návyky mnohých českých cestujících bychom ale volili spíše neporézní omyvatelné polstrování sedaček.

Posilovač řízení, kompresor, ventilátory chlazení nebo klimatizaci pohánějí elektromotory. Pomocné funkce autobusu jsou tedy poháněny podobně jako u trolejbusů.

Hybridní autobus Volvo 7700

Nízkou nástupní hranu vozidla si pochvalovaly především maminky s kočárky.

Základní technické údaje
Délka 12 m
Výška 3,2 m
Šířka 2,55 m
Rozvor 5,95 m
Celková hmotnost 18 900 kg
Brzdy Kotoučové s EBS a ABS
Počet dveří 3
Nástupní výška 250 mm, 270 mm, 270 mm
Počet míst k sezení 30
Max. kapacita autobusu 90
Dieselový motor:
Řadový čtyřválec Volvo D5 4,764 l
Výkon 155 kW (210 hp)
Točivý moment 800 Nm
Motorgenerátor:
Výkon 118 kW (160 hp)
Točivý moment 800 Nm
Li-Ion akumulátor:
Napětí 600 V DC
Kapacita 1,2 kWh
Hmotnost 193 kg
Převodovka:
Počítačem řízená
Typ I-Shift
12 stupňů vpřed
4 stupně vzad
Hmotnost 271 kg

Děkujeme společnosti Veolia Transport za zapůjčení vozidla, žákům ZŠ Na Planině a studentům gymnázia Milady Horákové za asistenci při fotografování a natáčení.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jeden z prvních přírodních parků vznikl před 100 lety
Před 100 lety začal vznikat jeden z prvních přírodních parků v USA

VIDEO Před 100 lety se poprvé sešla komise organizace Cleveland Metropolitain Parks. O pár let později začala spravovat přírodní území v okolí amerického Clevelandu....  celý článek

Rozstřel s ředitelem Českého egyptologického ústavu Miroslavem Bártou (26. 6....
Čeká nás bouřlivé období, teď jsme na vrcholu, říká egyptolog Bárta

Naši společnost čeká velká proměna, a to nejspíš už za pár let. Neznamená to, že vymřeme a svět zanikne, ale musíme najít nové způsoby, jak společenský systém,...  celý článek

Oškrábané a omyté brambory se v celém procesu poprvé potkají s lidskou rukou až...
Když i obyčejný brok způsobí poplach. Jak se vyrábí úplně jiné brambůrky

Ze 40 tun brambor vyrobí denně 15 tun smažených brambůrků. Od běžných chipsů se liší na první pohled i chutí. Nedají se usmažit z každé brambory, ale díky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.