Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


I vy můžete řídit 80 let staré české letadlo

aktualizováno 
Před půl rokem byla naše redakce u toho, když se do vzduchu vznesl po desítkách let letoun Avia BH-5, respektive jeho replika. Nyní, po půl roce jsme měli možnost vyzkoušet práci nadšenců, kteří přenesli tento historický stroj do virtuálního světa Microsoft Flight Simulatoru.

Model letadla Avia BH-5 pro MFS | foto: Štěpán Obrovský

Nahodit motor, odstranit klíny od kol, rozjet se, přitáhnout řídící páku a vznést se do vzduchu s historickým strojem Avia BH-5. To již není jen výsada lidí, kteří se na obnově tohoto letounu podíleli.
Od tohoto měsíce se totiž může podobným pocitem opájet každý uživatel programu (i v demoverzi) Microsoft Flight Simulator (MFS). A to zadarmo.

Simulátor letadla Avia BH-5 je k dispozici ke stažení zcela zdarma. Více informací o projektu zde. Soubory ke stažení včetně demoverze MFS jsou zde.

222 dní práce

Poděkovat mohou lidé mladému nadšenci Štěpánu Obrovskému , který v poměrně krátké době připravil model tohoto letounu a ve spolupráci s dalšími mu vdechl maximální možnou realističnost.

Vše začalo 1. května tohoto roku, když Štěpán odpověděl na nabídku Milana Mikuleckého, který je součástí týmu kolem reálné repliky letadla. „Musím říct, že historická letadla a hlavně ta československá se mně hodně líbí a je to velký zážitek vidět ve vzduchu zase letadlo, které bylo jedno z prvních vyrobených v Československu.,” vyznává se Obrovský.

Zcela na začátku bylo nutno dostat dokumentaci a nafotit letadlo. Pak došlo na vytváření samotného 3d modelu a programování funkce přístrojů. To byl docela oříšek. “ Nejtěžší bylo asi udělat tzv. umělý horizont (černý přístoj na pravé straně palubní desky) a také to, aby se správně zobrazovaly doplňky na zemi,” přiznává mladý nadšenec.

První fáze návrhu modelu letadla Avia BH-5 pro MFS Model letadla Avia BH-5 pro MFS již začíná vypadat jako letadlo Základní model letadla Avia BH-5 pro MFS

Velkou práci také dalo vyladit letovou dynamiku, tedy to, jak se model chová ve vzduchu. Je to proto, že Microsoft k této části dodává poměrně sporadickou dokumentaci. „A tak se musí hlavně hledat na různých fórech. Co je hodně depresivní, že i když nastavíte všechno přesně podle skutečného letadla, tak v MFS to třeba ani nevzlítne. Ale myslím, že virtuální BH-5ka se v normálních režimech letu celkem věrohodně shoduje s její větší sestřičkou,” vysvětluje Obrovský.

Virtuální letadlo Avia BH-5 letí

Zvuk je opravdový

Při tvorbě modelu pro MFS se objevil problém s realističností zvuku motoru. Bylo sice možné využít zvuky letadel, které se již v MFS nacházejí, ale ani jeden z nich. “Nejdříve jsme zkoušeli  nahrávat zvuk na celkem dobrý headset, ale dopadlo to příšerně. Výsledek neměl dostatečně kvalitní basy a ani výšky,” popisuje autor anabázi se zvukem. “Proto jsem potom napsal Adamu Klášterskýmu, o kterém jsem věděl, že je zvukař, jestli by mně nepomohl s nahráním, protože jsem na to neměl ani techniku a ani zvuku moc nerozumím.,” pokračuje Ostrovský.
Nakonec se podařilo specifický zvuk motorů nahrát. “Zvuk jsme nahrávali zároveň na tři zařízení: kameru s externím mikrofonem, mikrofon připojený k notebooku a na jedno zařízení s kvalitním mikrofonem s velkým rozsahem,” uzavírá autor.

Zkusit to může každý

I když se jedná o velmi náročnou práci, může ji podle Štěpána Obrovského zvládnout i laik.  Určitě mu však pomůže, pokud bude mít určitý přehled o aerodynamice, používaných materiálech a obecně o letadlech. “Hlavní je si určit jak kvalitní model chci, aby vznikl a snažit se dodržet tuto nastavenou laťku,” radí nakonec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.