Lehké, malé, rychlé. IBM nejdříve šokovalo líný letní trh notebookem za méně jak 30 tisíc Kč bez DPH a po modelu R30 nyní šokuje podruhé - tentokrát však ne ultralevným, slušně vybaveným a lehce zastarávajícím modelem, ale naopak - X30 je ultralehký notebook, který by si ostatní výrobci měli vzít za příklad.
Ultralehké notebooky pravidělně sklízejí úspěchy a zájem na výstavách a veletrzích, za to však příliš nebodují v prodejích a dosažených obratech. Důvodů může být hned několik, především nízký výkon kvůli nejúspornějším procesorům, omezené rozšiřující možnosti, málo rozhraní, krátká doba provozu na akumulátory.
S tím vším jako by se IBM chtělo porvat! Výkonově nabízí ThinkPad X30 nejmodernější procesor na jádru Pentia III, který kdy existoval - Pentium III-M s půl megabajtem druhoúrovňové vyrovnávací paměti taktovaný na 1,2 GHzi, což nám dává v naší aritmetické násobilce hrubý výkon na úrovni Pentia 4 s taktem 1,7 - 1,9 GHz (uvidíme, zda se nám ozve někdo od Intelu s oficiálním dementi našich údajů!:), podporovaný integrovanou čipovou sadou též Intel Almador i830MG - s integrovanou Extreme grafikou, která v 3D podává výkony jakékoliv jiné než extrémní, ale pro běžnou práci je nejlepší integrovanou sadou, která kdy byla uvedena pro Pentium III / Celeron.
Protože notebook nedisponuje žádnou optickou mechanikou, ani disketou, je nasnadě, že kapacita pevného disku musí ledacos nahradit - 40 GB by mělo pro tuto chvíli stačit, rozšiřitelné ve chvíli, kdy se objeví větší notebookové 2,5" disky.
256 MB paměti je solidní základ, žel pochopitelně s Pentiem III pouze SDR SDRAM na 133 MHzích (rozšiřitelná na maximálních 1 GB - dostatek pro téměř cokoliv). Přednosti systému dokresluje již jen displej s velmi ostrými 1024 x 768 body, žel na poněkud menších 12,1 palcích úhlopříčky - daň za velikost 273 x 223 milimetrů, která je podstatně menší než list A4, a tloušťku sotva jednoho palce, přesně 25,4 milimetru - to vše při odolnosti vpravdě kosmické: titaniový oblek notebooku již nemůže být vyroben z odolnějších materiálů.
Kdo se však bez CD či DVD a disketové jednotky neobejde, ten si musí posloužit přes dokovací stanici - dok X3 UltraBay nabízí podobně jako u ostatních mininotebooků v této třídě mimo to větší integrované reproduktory a PS/2 rozhraní.
Ačkoliv je X30 opravdu miniaturní, vešlo se do něj více rozhraní, než kterými se často může pochlubit i trojnásob velký all-in-one notebook: PCMCIA slot typu II, 10/100 Mbit/s síť, 56K faxmodem standardu V.92, infračervené rozhraní, FireWire 1394, 2x USB 1.1, paralelní rozhraní (-pochvala od nás kvůli snadnému připojení tiskárny), VGA výstup a rozhraní pro dokovací stanici.
A protože bezdrátové wireless sítě hýbou světem vyšší třídy, některé z modelů ThinkPadů X30 jsou rovnou v základním provedení vybaveny WLAN kartou dle standardu 802.11b s 11 Mbitovým sdíleným pásmem. A kdo preferuje pomalejší, ale univerzálnější bezdrátové připojení, ten si přijde na své s jedním modelem, který nad to (!) nabízí Bluetooth.
Nejvýhodnější ThinkPad X30 bez Bluetooth a WLAN se bude cenou pohybovat kolem 95 tisíc Kč bez DPH, s Intelovskou WLAN kartou už se vyšplhá cena o 6000 Kč výše, s Cisco WLAN 7000 Kč, a s Intel kombo modulem WLAN a Bluetooth rovných 9000 Kč (tj. kompletní cca 104 tisíc) - samozřejmostí jsou předinstalované Windows XP nebo 2000, v obou případech ve variantě Professional.
Shrnutí
Drahé, ale pěkné. Kdo si kupuje běžně Audi místo Octavie, ten ocení X30 namísto levnějších ultralehkých notebooků - za to dostane nejvýkonnější sestavu, která je vůbec v minitřídě k dispozici, na úrovni středně až špičkově výkonných mobilních Pentií 4 a s výjimkou integrované grafiky Intel Extreme Graphics celkově výborně sladěný notebook. Avšak, kvalita, inovace a miniaturizace mají svou cenu - prostě ultra chicque Ferrari mezi notebooky.
Bonbónek pro nejmobilnější
Jako by až 4,5 hodiny provozu již nebylo dostatečně přesvědčivým argumentem ve třídě, kde polovina se počítá za slušný výkon, s přídavným 450 gramovým akumulátorem (a celkovou váhou lehce přes 2 kg) notebook nabídne až 8 hodin provozu na akumulátory - to už je dost na většinu transkontinentálních letů (někdy si musíte oddechnout od práce:).