Našla vodu na Měsíci, nyní se Indie chystá k Marsu

aktualizováno
Indický vesmírný program už objevil, že na Měsíci je voda a v příštím roce se chystá na další úspěch. Tentokrát chce vyslat sondu k planetě Mars.

Indický satelit má za pomoci indické rakety odstartovat k první misi k Marsu již příští rok. Až tam dorazí, bude naveden na oběžnou dráhu, aby mohl získávat vědecké informace. Dva roky poté chce Indie vlastními silami dostat do vesmíru i posádku.

"Vypuštění vesmírné lodi k Marsu bude pro indickou vědu a technologii obrovským krokem vpřed," prohlásil tento týden indický premiér Manmóhan Singh. ČTK uvádí, že raketu vyvíjí Indická organizace pro výzkum vesmíru a celý projekt by měl vyjít na 4,5 miliardy rupií (1,6 miliardy korun).

Druhá nejlidnatější země světa není ve vesmíru nováčkem, jak by se mohlo zdát, a tak je třeba její plány brát vážně. První družici dostala do vesmíru již v roce 1975. Jmenovala se Arjabháta a byla vypuštěna zdarma z ruského kosmodromu Kapustin Jar v Povolží. Satelit s hmotností 360 kg byl vybaven čtyřmi přístroji pro kosmický výzkum (podrobnosti o historii indického dobývání vesmíru se dozvíte zde).

Flotila indických raket

Flotila indických raket (poslední je zatím ve vývoji)

Nyní má Indie vlastní kosmický přístav na ostrově Šríharikota, který leží asi 100 km severně od Chennai (dříve Madrasu), hlavního města státu Andhrá Pradéš. Odtud vyslala do vesmíru vlastními silami řadu vědeckých i komerčních satelitů a vypravila i úspěšnou misi k Měsíci. V září roku 2009 totiž sonda Chandrayaan 1 (Měsíční loď) objevila, že na této oběžnici Země je voda. Objev byl pak potvrzen ještě dvěma jinými sondami.

Za tři roky pilotovaný let

Indie má přitom s vesmírem ještě mnohem odvážnější plány. Do roku 2015 chce vlastními silami vyslat do vesmíru dva lidi. O dva roky později by měla ve spolupráci s Ruskem dopravit na povrch Měsíce nepilotovanou sondu.

Pokud by Dillí uspělo s pilotovanou misí, stalo by se po Rusku, USA a Číně teprve čtvrtou kosmickou velmocí, která dokáže dopravit člověka do vesmíru vlastními prostředky.

Družice VZLUSAT-1