Tablet PC zachrání PC branži?
Podle studie americké agentury pro průzkum trhu In-Stat/MDR mají být právě Tablet PC a SmartDisplaye ta zařízení, jež zvládnou oživit skomírající trh osobních PC a vrátit mu dynamiku, na kterou si výrobci zvykli koncem 90. let.
Podle agentury jsou právě tyto nové produkty možností, jak přilákat k nákupům nového hardwaru nejen již zkušené uživatele PC, ale přímo otevřít nové trhy, objevit pro branži další segmenty trhu, na které dosud nemohli výrobci čistokrevných PC dosáhnout.
Od roku 2005 jen výše
Během roku 2002 se již v Tablet PC segmentu projevil přijatelný růst, má vytrvat i v dalších dvou letech, a v roce 2005 má přijít ten správný skok v odbytu. Podle agentury lze v tomto roce očekávat výraznou akceleraci růstu prodejů.
SmartDisplaye se tímto růstem zatím pochlubit nebudou moci, alespoň ještě v tomto roce přetrvá trend roku 2002, který se vyznačoval malou šíří nabídky a vysokými cenami. Vzhledem k tomu, že sortiment je stále omezený a ceny SmartDisplayů i přes výrazný pokles cen displejů samotných (hlavní komponenty) neklesají, vychází agentura jen z mírného nárůstu či stagnace.
SmartDisplay bez vhodného nasazení
Teprve s příchodem ideálních použití (killer application) pro tyto displeje se má prozatimní status quo šanci změnit. Pro SmartDisplaye tak bude podstatné rozšíření vysokorychlostního, širokopásmového internetu, videa na objednávku po kabelu (videostreaming) či multimediálních aplikací. Teprve v roce 2004 tak lze čekat postupný nárůst i u SmartDisplayů.
2003 a 2004 obsáhnou Tablet PC pouze 1 až 2 procenta celkového notebookového trhu. V roce 2005 však již podíl vyroste na 3,5 procenta a začne ubírat podíly ultralehkým notebookům. Ve Spojených Státech se údajně budou Tablet PC prodávat snadněji nežli v Evropě, následovat bude Japonsko. Důvodem má být především složitější hospodářská situace v obou regionech.
Tablety a Asie - ideální kombinace
Přednost Tablet PC v rozeznávání východoasijských znaků by však měla po překonání prvotního ostychu a nedůvěry k nové technologii zajistit velmi rychlý nástup tabletů a vysoký růst.
Studie "Tablet PC a Smart Displays: Pushing the PC Envelope" obsahuje odhady vývojů obou trhů na pět let dopředu a zájemci si ji mohou objednat za 2 795 dolarů.
Závěrem naše dojmy
Přes ohromný marketingový úspěch Microsoftu s přilákáním pozornosti k Tablet PC a (méně již) ke SmartDisplayům se projevuje zásadní konzervativnost uživatelů. Jedno až dvě procenta, v roce 2005, navíc konkurenceschopné jen s ultralehkými notebooky, které samy jsou pouze menším segmentem trhu, to je zklamání pro kohokoliv. Sice se pro tento trh vyplatí vyrábět, ale jak je vidět, ani výrobci samotní nemohou doufat, že by se z Tabletů přes noc stal hit sezóny.
Dovolili bychom si nesouhlasit s výsledkem průzkumu, co se zdůvodnění horších prodejů v Evropě týče, hospodářská situace sama nebude na vině, spíše konzervativnost cílové skupiny.
Naopak souhlasíme s velmi opatrnými odhady růstu prodejů - pro tuto technologii neuzrála doba, a jak se projevilo v našich testech, mnoho z použitých komponent, ať již hardwarových či na straně softwaru, ještě není dostatečně vyzrálých pro masové nasazení.
Držme Tabletům palce, ale sami se zatím raději držme svých notebooků. Za méně peněz nabízejí podobnou funkčnost, aniž by se pokoušely o proražení do nových segmentů. Nnabízejí jen solidní, tradiční vlastnosti, což uživatelé zatím očekávají, alespoň jak se zdá z výsledků prodejů.