Technický ředitel společnosti Intel Justin Rattner je přesvědčen, že je nyní vývoj technologií mnohem rychlejší, než se předpokládalo před necelým půl stoletím. „Podle některých prognóz se blížíme ke zlomovému bodu, od kterého rychlost technologického pokroku poroste exponenciálně. V blízké budoucnosti by počítače mohly člověka překonat ve schopnosti uvažovat,“ uvedl Rattner na veletrhu IDF.
Laboratoře Intelu se prý už teď zabývají vývojem komunikačních rozhraní mezi člověkem a strojem a testují jejich budoucí využití při práci s počítačem. Některé slibné změny přijdou zřejmě mnohem dříve, než se původně očekávalo.
Boom robotů
Velkou budoucnost slibují inženýři robotům. Více než 90 let od tohoto pojmenování strojů podobných lidem Karlem, respektive Josefem Čapkem, se tedy začíná reálně uvažovat o plánech na masivní nasazení těchto systémů do domácností.
Roboti nám budou možná i šéfovat
V současné době jsou robotické systémy nasazeny především ve výrobě, zdravotnictví a při výzkumu vesmíru. Jejich volnému pohybu doposud brání precizní systém pro orientaci v dynamickém okolí, kde nejsou jen pevné nepohyblivé předměty. Zároveň s tím mají mít i schopnost manipulovat s předměty v neuspořádaném a měnícím se prostředí. Nedílnou součástí takového domácího robota musí být schopnost přizpůsobit se novým situacím a učit se.
Rattner na IDF předvedl dva funkční prototypy robotů vyvinuté ve výzkumných laboratořích společnosti Intel. Jedna z ukázek představila elektrické předdotykové pole zabudované do robotovy ruky. Tento cit byl doposud vlastní pouze rybám, které mohou „cítit“ objekty dříve, než se jich dotknou. Druhá ukázka zahrnovala zcela samostatného pohyblivého manipulačního robota, který dokáže rozpoznávat obličeje a vyhodnotit a provést příkazy takového druhu, jako „prosím ukliď tenhle nepořádek“. To vše pomocí vyspělého způsobu plánování pohybu, manipulace, vnímání a umělé inteligence.
Ratnner věří nejen tomu, že se roboti budou více podobat lidem, ale že další objevy ukáží, jak vztahy mezi lidmi a stroji dále rozšiřovat. Randy Breen, produktový ředitel společnosti Emotiv Systems, doprovodil Rattnera při demonstraci sluchátek EPOC.
Sluchátka Emotiv EPOC rozeznávají jednotlivé vzorce mozkových vln a zpracovávají je v reálném čase. Postavě v počítačové hře dávají povely na základě vědomých nebo podvědomých myšlenek uživatele, ať už jde o výraz tváře, vědomé jednání nebo emoce.
Hráč se sluchátky na uších se v duchu usměje nebo zvedne objekt a postava v počítačové hře myšlenku realizuje. V této chvíli rozeznávají sluchátka EPOC pomocí 16 senzorů více než 30 rozdílných „nápadů“.