Inteligenci lidí prý ovlivňuje gen zděděný od neandertálců

9:49aktualizováno  9:49
Vrcholná lidská inteligence se prý vyvinula v Evropě, a to dokonce u neandertálců. Ti nevyhynuli bez potomků, jak si mnozí vědci myslí, ale zkřížili se s moderními lidmi a "gen inteligence" jim předali. Alespoň podle studie publikované v americké Proceedings of the National Academy of Sciences.

Vývoj člověka | foto: Profimedia.cz

V otázce, jak často a zda vůbec se různé skupiny lidských předků křížily a zda neandertálci některé rysy před svým vyhynutím předali dál, mezi vědci zatím nepanuje shoda.

"Naše studie ukazuje, že právě díky křížení se v lidské genetické výbavě objevily některé výhodné odchylky, které se postupně rozšířily,“ řekl Bruce Lahn, který výzkum vedl.

Lahnův tým zkoumal gen mikrocefalin, který výrazně ovlivňuje vývoj mozku. Podle jeho závěrů se u člověka objevil zhruba před 1,1 milionu let a jeho moderní forma se pak začala vyskytovat asi před 37 000 lety, tedy krátce před vyhynutím neandertálců. Tím, od koho moderní lidé tuto formu genu zdědili, prý jsou s velkou pravděpodobností právě oni.

Zkoumaný typ genu se totiž v Evropě, kde tito předchůdci člověka žili, vyskytuje mnohem častěji než například v Africe, kde se neandertálci nevyskytovali.

Typ mikrocefalinu, na který se američtí vědci zaměřili, ovlivňuje velikost mozku, ale také to, jak efektivně funguje. Výhodnost této genové varianty je zřejmá - během vývoje se její výskyt v populaci stále zvyšoval a dnes jí podle Lahna disponuje kolem 70 procent všech obyvatel planety.

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Špehovat vás může i zvukový systém.
Špehovat vás doma může i hudba. Improvizovaný sonar se trefí na 18 cm