Budeme se na internet dívat jako na televizi?

Budeme se na internet dívat jako na televizi?

Internet prý musí být v budoucnu i pro pasivní čumily

  • 14
Podobnou "zábavu", jakou poskytují naše současné televize, by prý v budoucnu měl ve větší míře nabízet i internet. Takzvanou pasivní zábavou osloví i uživatele, kteří si s tímto médiem zatím příliš netykají.

Otevře se tak prostor pro další návštěvníky a internet bude ještě atraktivnější pro zadavatele reklamy, která portály a servery živí. Tyto názory dnes zazněly na konferenci Internet Advertising Conference 2008 společně pořádané Sdružením pro internetovou reklamu (SPIR) a společností Internet Info.

Internet je co do čistých výdajů na reklamu tradičně nejrychleji rostoucím typem média. Také letos podle odhadů dosáhne dvouciferného růstu a v absolutním čísle se vyrovná reklamě rozhlasové.

"Byli jsme dlouhá léta zvyklí říkat, že internet je médium pro aktivní, kteří budou pořád něco psát a hledat. Myslím, že naopak, že největší budoucnost internetu je ve zvládnutí pasivní zábavy," řekl na konferenci ředitel divize Digital skupiny Omnicom a zároveň místopředseda SPIR Tomáš Řehák.

Internet podle něj pasivní zábavu prakticky nenabízí, přitom jsou lidé, kteří si unaveni po příchodu z práce domů chtějí "vyčistit hlavu". To je také důvod, proč si pustí televizi. Směrem k pasivní zábavě by se tak měly vydat i servery. "Jsem přesvědčen, že silné portály budou v lepší pozici vysílat v roce 2012 než majitelé (digitálních televizních) licencí, kteří je horko těžko vybojovali ve výběrovém řízení," doplnil Řehák.

"Tomáš (Řehák) si myslí, že internetové portály budou schopny vysílat třeba dříve než současní držitelé licencí na digitální televizní vysílání a že internet že bude vytvářet pasivní zábavu - a pak to bude televize," míní ale marketingový ředitel mediální agentury Media One Štěpán Wolde.

Část odborníků předpokládá, že se jednotlivé typy médií v budoucnu budou stále více a více propojovat. Digitální zemské TV vysílání (zkráceně DVB-T) by například v budoucnu mohlo nabízet prostřednictvím obrazovky možnost zpětné reakce diváka - například sázení, hraní her či využívání služeb e-governmentu, tedy vyřizování záležitostí spojených se státní správou. To již nyní u některých set-top-boxů umožňuje aplikace MHP. Ačkoliv se však tato funkce objevila již v roce 2005 nenašla dosud téměř žádné uplatnění - více viz rámeček. 

"Na mediální konvergenci moc nevěřím, každé médium má svou funkci, a je nezaměnitelná. Televizi a internet spolu nespojíte, protože když se chcete dívat na televizi, nechcete nic mačkat, ale jen přijímat, a to je klíčový kód," poznamenal šéfredaktor odborného týdeníku Marketing & Media Daniel Köppl.

Čisté výdaje na internetovou reklamu letos podle odhadu agentury ARBOmedia stejně jako u rozhlasu dosáhnou 1,35 miliardy korun. To je v případě internetu zhruba o 28,9 procenta více než loni, z celkových výdajů na reklamu v masmédiích to představuje 6,8 procenta. Největší částka, celkem 9,15 miliardy Kč, tedy téměř polovina, poputuje do televizí, dalších šest a čtvrt miliardy pak do tištěných titulů.


Internet, nákupy a hlasování v televizi

Co je to MHP

Příjem digitální televize (DVB-T) nemusí pro diváka nutně znamenat pouhou pasivní konzumaci nabízených programů. Zatímco internet by tedy podle některých měl být více pasivní, digitální televize by naopak mohla být televize interaktivní. Díky aplikaci MHP lze na obrazovce sledovat plnohodnotné internetové zpravodajství (i bez počítače), účastnit se hlasování do nejrůznějších žebříčků, anket a hitparád, nakupovat ve virtuálních obchodech, riskovat v sázkové kanceláři, hrát hry nebo si třeba najít ukradené auto. K tomu všemu stačí dálkový ovladač, který se až na pár tlačítek neliší od toho dnešního k obyčejné televizi. Více o MHP si můžete přečíst v tomto velmi starém článku.


MHP neboli Multimedia Home Platform je otevřený standard, který umožňuje využívat interaktivní a multimediální služby prostřednictvím televizního přijímače.

Set-top box podporující MHP je vybaven zpětným kanálem, přes který je odesílán požadavek diváka (hlas do ankety, objednávka do obchodu apod. ). Tuner tedy musí být připojen k inetrnetu.

V současnosti neexistuje důvod, proč investovat do dražšího příjímače vybaveného touto technologií. Velmi pravděpodobně bude také tato technologie překonána.

,