Internetová událost roku: Microsoft se spojil s Yahoo proti Googlu

  • 140
Druhý nejsilnější internetový portál světa Yahoo se vzdá své vyhledávací technologie. Dohodl se s Microsoftem a bude deset let všude používat jeho nový vyhledávač Bing. Vyhledávač Bing tak ovládne druhou příčku vyhledávačů a chce ohrozit první pozici Googlu.

Microsoft na oplátku firmě Yahoo v průběhu prvních pěti let přenechá 88 % příjmů ze své reklamy, které stránky Yahoo vygenerují. Společnost Yahoo očekává, že tak získá asi 275 mil. USD (cca 5 mld. Kč). Oficiálně to dnes oznámili zástupci obou firem.

Co přinese spojení Microsoftu s Yahoo?

Přinášíme první úvahy a podrobnosti

Yahoo!

Yahoo! vyhledávač bude od nynějška používat technologii Bing.com. Ostatní služby si Yahoo zachová a běžný návštěvník ani nemusí poznat rozdíl.

Yahoo by nadále mělo převzít kontrolu nad prodejem některých dalších reklam, a to i reklam umísťovaných v rámci služeb Microsoftu. Podle mnohých jde o jasný útok na Google a jeho dominantní pozici na trhu s reklamou.

"Google se má čeho obávat," řekl pro WSJ Danny Sullivan, expert na vyhledávače. "Dá to Microsoftu naráz obrovský podíl v internetové reklamě." Není ale jasné, zda by tento pakt vedl ke zvýšení kombinovaného podílu obou vyhledávačů na trhu, nebo pouze k jejich sečtení.

Google spojení obou společností vidí spíše jako přínos pro uživatele. "Na internetu vždy existovala velká konkurence a naše zkušenost je taková, že konkurence přináší mnoho benefitů uživatelům. Máme zájem dozvědět se více podrobností o této dohodě," uvedla pro Technet.cz Janka Zichová, manažerka vnějších vztahů společnosti Google.

Bing USA

Vyhledávač Bing nabízí každý den jinak ozdobenou titulní stranu. Deklaruje se jako "decision engine", tedy vyhledávač, který pomáhá lidem rozhodnout se.

Je jasné, že taková dohoda významně ovlivní trh s vyhledáváním a především s pečlivě cílenou reklamou s ním spojenou.

Právě peníze z reklamy jsou, zdá se, tím největším lákadlem pro Yahoo. Podle zdrojů by se tak vývojářům z Yahoo uvolnily ruce a místo rozvoje vyhledávací technologie by mohli věnovat více úsilí zdokonalení systému prodeje kontextových reklam.

Už od počátku letošního července se objevovaly dohady o tom, že Yahoo by mohlo navázat s Bing.com užší spolupráci. Šéfka Yahoo Carol Bartzová tyto dohady podpořila i tím, že se v rozhovoru nový vyhledávač od Microsoftu nestandardně vychválila: "Myslím, že Microsoft si za Bing zaslouží pochvalu."

Vyhledávač Bing

Nový vyhledávač Bing uvedl minulý měsíc Microsoft jako nástupce svého systému Live Search. Měl být prvním počinem v boji s drtivým náskokem vyhledávače Google.

Zdroje:

Po dlouhé sérii nepovedených vyjednávání, která následovala po neúspěšné nabídce Microsoftu koupit Yahoo za více než 45 miliard dolarů na počátku roku 2008, tak obě firmy konečně dospěly k dohodě. První zprávu o brzké vzájemné dohodě přinesl Wall Street Journal (WSJ). Jedná se o pravděpodobně největší událost roku na poli internetových vyhledávačů.