Internetové děti učí své nevědomé rodiče krást

  • 77
Rodiče mladých internetových uživatelů mnohdy netuší, že stahování hudby či filmů z internetu je nelegální. A často se sami stávají piráty, když je naučí na warezu hledat jejich děti.

"A ono se za tu hudbu na internetu vážně platí?" Tak právě taková by mohla být otázka mnohého z rodičů dětí, kteří internet běžně využívají ke stahování nelegálního obsahu.

Podle americké studie, kterou na základě zadání Motion Picture Association of America (MPAA) vypracovala společnost Nielsen NRG, mnoho rodičů neví, že materiály, které jejich ratolesti stahují z internetu, jsou leckdy nelegálního původu. Ačkoliv tuší, že jejich dítě stahuje hudbu či filmy, už jim nedochází, že se dopouštějí trestné činnosti.

O tom, že děti nedělají nic špatného, když stahují gigabajty dat v nejnovějších skladbách či filmech, které ještě nejsou ani v kinech, natož na DVD, je přesvědčeno 40 procent amerických rodičů. Třetina z dospělých, kteří sami používají P2P sítě, dokonce přiznává, že je to naučily jejich ratolesti.

V reakci na zveřejněné výsledky nyní plánuje MPAA "vychovávat" k používání legálních produktů také rodiče dětí, které často pomocí P2P programů nelegální software, hudbu či filmy stahují.

"Budeme dělat vše pro to, abychom informovali rodiče dětí o tom, že si počínají nezákonně," tvrdí Rich Taylor z MPAA. "Rodiče musí se svými dětmi o možných rizicích spočívajících v nelegálním stahování mluvit a vychovat z nich čestné uživatele internetu," shrnuje Taylor.

Děti by se pirátství měly odnaučit také zábavnou formou. Takto si to představuje Recording Industry Association of America (RIAA), která ve spolupráci s herním vývojářem Music Games International vytvořila první protipirátské hry.

Ty mají dětem již od pěti let objasnit, že hudební pirátství je nemorální, zavrženíhodné a především nezákonné. Děti se krom hraní seznámí s biografií významných skladatelů, na CD se hrou naleznou animovanou encyklopedii hudebních nástrojů či si budou moci zahrát několik desítek puzzle s herní tématikou. Jediným háčkem je kromě jejich útočení na dětské podvědomí (což však musí pochopit sami rodičové) u nabízených her také cena - ta činí 25 USD. Rodiče by tak nejprve svým dětem museli hru koupit, aby jim ta následně vysvětlila, že krást se nemá. Nestáhnou si ji však děti raději z internetu?