Internetoví novináři začínají být v kurzu

  6:00
Internetová žurnalistika se přehoupla z fáze odmítání do fáze zajímavého podílu na mediálním trhu technicky zaměřených médií. Co způsobilo tu změnu? Proč jsou internetoví žurnalisté najednou tak populární?
Samozřejmě je trošku podezřelé vychvalovat vlastní profesi, ale je tu zajímavá věc, která stojí za povšimnutí a možná poukazuje na zajímavý trend.

Když jsme v roce 1996 začínali s Mobil serverem, byl jakýkoliv styk s tiskovým oddělením téměř všech firem a to včetně internetových providerů takřka věcí nemožnou v případě, že jste byl internetový novinář. Tisková oddělení i oficiální zástupci firem internetové novináře ignorovali, nevnímali.

Pravdou je, že tehdy bylo internetových novinářů v tom pravém slova smyslu jako šafránu. Ale i v roce 1997, kdy už těch echtovních internetovců, kteří vždy publikovali primárně na internetu, bylo solidní množství, byly firmy velmi laxní a internetová média akceptovaly velmi sporadicky, až vůbec.

Zajímavý zvrat přišel v roce 1998 tehdy se na několika causách jasně projevilo, že internet má svůj výrazný dosah a ačkoliv třeba jednotlivé internetové tituly nejsou s návštěvností tak daleko, jako média papírová, internetové tituly čtou především lidé s koncentrovaným vlivem. A takový jeden člověk v rozhodující roli je přeci jen efektivnější čtenářská skupina, než stovka bezdomovců, kteří padnou do statistiky návštěvnosti.

Od toho roku se firmy pomalu smiřovaly s tím, že akceptace internetových novinářů bude nutností, jíž se nelze vyhnout. Tisková oddělení i velkých firem si zavedla databáze emailových kontaktů, tisková zpráva se rozesílá emailem stejně hodnotně, jako faxem. Ba co víc, na tiskové konference i velké předváděcí akce jsou internetoví novináři stejně přípustní, jako jejich kolegové z papírových médií.

Rok letošní tento trend ještě vystupňoval na mnoha tiskových konferencích firem podnikajících ve výpočetní technice, internetu, telekomunikacích a dalších převážně technických oborech již internetoví novináři představují velmi výraznou skupinu účastníků, někdy dokonce i polovinu veškeré novinářské účasti. Proč se tak děje? Je to vzestup internetové žurnalistiky v Českých luzích a hájích?

Především technických internetových serverů je dnes velké množství a ukazuje se, že čtenáře zajímají hlavně domácí zprávy. A taková tisková zpráva je vítaná příležitost, jak se nějaké ty novinky z domácí scény dozvědět. Nikoliv snad přímo během tiskové konference, ale po jejím skončení, během malého občerstvení, je možno vytáhnout z přítomných pár informací, které řečeny nebyly.

Druhým důvodem je, že PR agentury starající se o pozvání novinářů na tiskovou konferenci, jsou hodnoceny (i) podle toho, kolik novinářů na tiskovou konferenci dorazí. Vzhledem k rostoucímu počtu tiskových konferencí klesá účast klasických novinářů, kteří se soustřeďují hlavně na akce největších firem. Proto PR agentury berou za vděk i internetovými novináři. Optická přítomnost je pro PR agentury zajímavá i z dalšího důvodu. Malé internetové redakce si nemohou dovolit vyrazit na několik hodin na tiskovou konferenci a pak o ní nenapsat, protože těch několik hodin někdy představuje většinu času, jež celá redakce může ten den na shánění informací věnovat. Většina serverů je stále tvořena jedním dvěma lidmi, takže napsat informaci o novinkách z takové tiskové konference je bezmála nutnost rozhodnutí mezi tím něco na server dát nebo nedat.

To ale nahrává PR agenturám vědomí, že přítomní internetoví novináři téměř vždy napíšou zprávu na server je velmi uspokojující, protože velká média ne vždy najdou prostor tiskovou konferenci zmínit. V praxi tak ve vyhodnocení úspěšnosti tiskové konference figurují články z internetových serverů v hojném počtu. PR agentura nezapomene připomenout pochybujícímu klientovi, že internet používá management a ti bohatší, takže ačkoliv čtenářů nemá článek tolik, cílová skupina je podstatně zajímavější. Další bod pro internetové novináře.

Má tato situace nějaké východisko? Stále více se ukazuje, že internet bude především o aktuálních informacích. Ukazuje se, že internetová žurnalistika si našla své vlivné příznivce PR agentury akceptují, že většina internetových žurnalistů nepatří mezi nájemné žoldáky ochotné napsat o čemkoliv, jen aby zaplácli místo do úzávěrky, ale že představují fandy daného problému. Samozřejmě že taková spolupráce je výhodná pro všechny PR agentury mají zájem na tom, aby byly internetové servery brány jako rovnoprávné ostatním médiím a internetové servery získávají otevřené dveře a navíc důležitého spojence v boji o místo na mediálním trhu.

Není to zajímavá geneze popularity internetových médií a zajímavá symbiósa?

Autor:
Témata: Bezdomovec
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 44 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 21 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Za vyhynutím dinosaurům mohla být i doba temna

v diskusi nejsou příspěvky

29. března 2024

Dopad planetky je nyní většinou odborníků považován za hlavní příčinu vyhynutí zhruba 73 až 76 %...

Podívejte se na Boeing C-17 Globemaster, který do Česka přivezl nové vrtulníky

v diskusi jsou 2 příspěvky

29. března 2024

V sobotu 23. března dosedl v Praze nákladní letoun USAF, který vezl obzvlášť cenný náklad. Z...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Bude startovat naposledy

v diskusi jsou 4 příspěvky

28. března 2024  15:36,  aktualizováno  19:54

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 21 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...