Ipod nano

Ipod nano | foto: Jan Kužník

iPodů se prodalo sto miliónů

Přehrávače iPod jsou stále nejprodávanější MP3 mašinkou v USA. Jejich největším konkurentem je SanDisk se značkou Sansa.

Společnost Apple v pondělí oznámila, že prodala již 100 milionů iPodů. Její přehrávač získal náskok díky tomu, že s ním firma přišla na trh již v listopadu 2001. Její internetový obchod iTunes dosud prodal přes 2,5 miliardy písní, 50 milionů televizních pořadů a přes 1,3 milionu filmů.

V únoru měl iPod na americkém trhu podíl 73,7 procenta trhu, zatímco jeho nejbližší rival SanDisk jen devět procent. SanDisk se však spojil s internetovou firmou Yahoo a vyrukoval s novým produktem Sansa Connect, uvedla na internetu agentura NPD Group.

Přehrávače společnosti Creative byly na americkém trhu v únoru třetí; jejich podíl dosáhl 3,3 procenta. Následoval Microsoft s 2,3 procenta a Samsung s 2,2 procenta. Ostatní výrobci dohromady měli na trhu v USA za únor 9,5 procenta.

Sansa Connect vstoupil do obchodů minulý pátek a prodává se za 250 dolarů (5200 Kč). Jde o variantu nynější řady Sansa od SanDisku. Přístroj ale úzce spolupracuje s internetovým hudebním serverem Yahoo. Pokud má uživatel na dosah dostupnou síť Wi-Fi, může si do přehrávače stahovat hudbu z internetu.

Microsoft pro srovnání umístil do svého MP3 přehrávače Zune také technologii Wi-Fi, lze přes ní však jen vyměňovat nahrávky s jiným blízkým uživatelem, nikoli stahovat písně z webu.

První hodnocení přehrávače Sansa Connect jsou smíšená. The Wall Street Journal například napsal, že Sansa Connect nemá klávesnici, kterou by se k písním dal přiřadit název interpreta a další podrobnosti. Stáhnutí písně navíc trvá kolem půl minuty, což je delší než stahování tradiční cestou přes kabel z počítače.