Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Falešná fotka letící stíhačky: Írán se učí s Photoshopem. Má co dohánět

aktualizováno  10:15
Íránská tisková agentura vydala fotografii nové stíhačky. Během několika hodin se však povedlo přesvědčivě dokázat, že je to jednoduchá fotomontáž. Diktátorské režimy jsou ostatně podobnými přešlapy proslulé.

Fotomontáž íránské stíhačky v akci. Vpravo nahoře je zdrojová fotka z MashreghNews.ir, dole fotka z PickyWallpapers.com. | foto: KhouzNews.ir (koláž snímků: Technet.cz)

Fotomontáž irácké "stíhačky" v akci vydala irácká provinční agentura

Fotomontáž íránské stíhačky v akci vydala provinční agentura KhouzNews.ir.

Možná chtěla íránská tisková agentura popřít dohady o tom, že jejich nový stíhací letoun Káhir 313 je pouze zfušovaná atrapa. Dost možná šlo jen o nekoordinovanou a nevinnou ilustrační fotografii provinčního periodika. Každopádně zveřejnění stíhačky letící nad zasněženými vrcholky na KhouzNews.ir neušlo pozorným čtenářům. Na fotomontáž upozornil The Atlantic.

Odhalit fotomontáž přitom nebylo až tak těžké. Od počátku totiž bylo celkem jasné, že stíhačka v této podobě létat nemůže, a pátračům tak už jen zbývalo najít důkaz v podobě zdrojových fotek.

Pravděpodobná zdrojová fotografie, kterou poprvé zveřejnil iránský server...

Pravděpodobná zdrojová fotografie, kterou poprvé zveřejnil íránský server mashreghnews.ir, zachycuje stíhačku pózující na pódiu.

Neaktivní sopka Damávand v Iránu. Fotka zřejmě pochází z PickyWallpapers.com.

Neaktivní sopka Damávand v Iránu. Fotka zřejmě pochází z PickyWallpapers.com.

Výsledná fotomontáž pouze přidává efekt pohybového rozmazání a autor si také trochu pohrál s barvami sopky v pozadí. Nedělal si naopak žádné starosti s vyvážením bílé u stíhačky, která je tak nadále osvětlená žlutým žárovkovým světlem.

Fotomontáž iránské stíhačky v akci

Fotomontáž íránské "stíhačky" v akci

Prezentace leteckých strojů pomocí montáží a uměleckých vizualizací jsou celkem běžné, ovšem mělo by to být výslovně uvedeno, stejně jako zdrojové fotografie. Po takovém upozornění ovšem není na stránkách agentury ani stopa. Podle naší čtenářky, která nám přes Facebook laskavě pomohla s překladem, popisek fotografie mluví o "bojovníkovi Kaher, který letí nad Damávandem", a o montáži zde zmínka není. Je uvedený pouze odkaz na server Peyvandha.ir, kde se fotomontáž rovněž nalézá.

Aktualizace 10:14 - Server KhouzNews.ir fotografii již nenabízí ke stažení ve vysokém rozlišení. Ze své domovské stránky ji ale stále odkazuje. Poslali jsme zástupcům serveru žádost o vyjádření.

Pravděpodobným původcem montáže je Peyvandha.ir

Pravděpodobným původcem montáže je Peyvandha.ir

"Co je na této fotografii na první pohled podezřelé, je nejednota osvětlení jednotlivých částí scény, letadlo má uprostřed trupu jasně viditelný odlesk nějakého bodového zdroje světla, distribuce světla je naprosto odlišná od obrazového pélánu pozadí," jmenuje nejkřiklavější znaky Filip Láb, odborník na přechod od klasické k digitální fotografii, který vyučuje na FSV UK v Praze. "Tvůrce snímku se sice snažil o zahlazování stop relativně silným rozrastrováním snímku a jeho malým rozlišením, což sice může v případě složených (kompozitních) fotografií zakrýt nepřesnosti vzniklé během montování jednotlivých částí obrazu dohromady, nicméně to neřeší právě např. problémy světelné jednoty, perspektivního zkreslení, atd. V neposlední řadě je u tohoto typu fotografií důležitý zdroj a kontext užití fotografie."

Není to zdaleka poprvé

Íránská média jsou ostatně fotomontážemi vojenských strojů již pověstná. Asi nejznámější je montáž z roku 2008, kterou publikovala (a následně stáhla) i nejstarší světová agentura AFP. Fotomontáž se znovu vynořila i v londýnských Sunday Times v létě 2012 ve zcela jiném kontextu.

Íránský test balistických střel v roce 2008 se úplně nepovedl, odstartovaly...

Íránský test balistických střel v roce 2008 se úplně nepovedl - odstartovaly pouze tři ze čtyř raket. To ale nezabránilo webu Sepah News, aby publikoval fotomontáž, kde vše proběhlo bezchybně. Stačilo zkopírovat část té stejné fotky - což je obvykle nejsnáze odhalitelná fotomontáž.

V listopadu 2012 ohlásil Írán úspěšné zkoušky bezpilotního prostředku Koker 1. Jak si všiml blogger Gary Mortimer, v podstatě zcela shodná fotografie se objevila už o čtyři roky dříve, tehdy ovšem z japonské univerzity ve městě Čiba. Věrnost je téměř dokonalá, na japonské fotografii jsou navíc pouze vrtule na střeše budovy.

Snímek japonského bezpilotního létajícího prostředku QTW-UAV a údajného...

Snímek japonského bezpilotního létajícího prostředku QTW-UAV (vpravo) a údajného íránského "dronu" Koker 1 (vlevo)

Další slavné příklady shromažďuje společnost FourAndSix v obsáhlém přehledu významných fotomontáží. V našich předchozích článcích si můžete přečíst o počátcích fotomontáží, bez kterých se fotografové dlouho neobešli. V éře digitální fotografie jsou montáže čím dál jednodušší a často také vtipnější.

Sorrow Stricken, 1942

Sorrow Stricken, 1942, obloha přiexponována dodatečně.

Žralok vrtulník hoax

Oblíbená fotomontáž žraloka útočícího na vrtulník.

Brian Walski

Fotomontáž z Iráku, která stála místo Briana Walskiho.

Oprava: Článek vinou jednoho z autorů (M.Lázňovského) chybně označoval fotografie íránského a japonského bezpilotního vrtulníku. Za chybu se omlouváme.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.