Možná chtěla íránská tisková agentura popřít dohady o tom, že jejich nový stíhací letoun Káhir 313 je pouze zfušovaná atrapa. Dost možná šlo jen o nekoordinovanou a nevinnou ilustrační fotografii provinčního periodika. Každopádně zveřejnění stíhačky letící nad zasněženými vrcholky na KhouzNews.ir neušlo pozorným čtenářům. Na fotomontáž upozornil The Atlantic.
Odhalit fotomontáž přitom nebylo až tak těžké. Od počátku totiž bylo celkem jasné, že stíhačka v této podobě létat nemůže, a pátračům tak už jen zbývalo najít důkaz v podobě zdrojových fotek.
Výsledná fotomontáž pouze přidává efekt pohybového rozmazání a autor si také trochu pohrál s barvami sopky v pozadí. Nedělal si naopak žádné starosti s vyvážením bílé u stíhačky, která je tak nadále osvětlená žlutým žárovkovým světlem.
Prezentace leteckých strojů pomocí montáží a uměleckých vizualizací jsou celkem běžné, ovšem mělo by to být výslovně uvedeno, stejně jako zdrojové fotografie. Po takovém upozornění ovšem není na stránkách agentury ani stopa. Podle naší čtenářky, která nám přes Facebook laskavě pomohla s překladem, popisek fotografie mluví o "bojovníkovi Kaher, který letí nad Damávandem", a o montáži zde zmínka není. Je uvedený pouze odkaz na server Peyvandha.ir, kde se fotomontáž rovněž nalézá.
Aktualizace 10:14 - Server KhouzNews.ir fotografii již nenabízí ke stažení ve vysokém rozlišení. Ze své domovské stránky ji ale stále odkazuje. Poslali jsme zástupcům serveru žádost o vyjádření.
"Co je na této fotografii na první pohled podezřelé, je nejednota osvětlení jednotlivých částí scény, letadlo má uprostřed trupu jasně viditelný odlesk nějakého bodového zdroje světla, distribuce světla je naprosto odlišná od obrazového pélánu pozadí," jmenuje nejkřiklavější znaky Filip Láb, odborník na přechod od klasické k digitální fotografii, který vyučuje na FSV UK v Praze. "Tvůrce snímku se sice snažil o zahlazování stop relativně silným rozrastrováním snímku a jeho malým rozlišením, což sice může v případě složených (kompozitních) fotografií zakrýt nepřesnosti vzniklé během montování jednotlivých částí obrazu dohromady, nicméně to neřeší právě např. problémy světelné jednoty, perspektivního zkreslení, atd. V neposlední řadě je u tohoto typu fotografií důležitý zdroj a kontext užití fotografie."
Není to zdaleka poprvé
Íránská média jsou ostatně fotomontážemi vojenských strojů již pověstná. Asi nejznámější je montáž z roku 2008, kterou publikovala (a následně stáhla) i nejstarší světová agentura AFP. Fotomontáž se znovu vynořila i v londýnských Sunday Times v létě 2012 ve zcela jiném kontextu.
V listopadu 2012 ohlásil Írán úspěšné zkoušky bezpilotního prostředku Koker 1. Jak si všiml blogger Gary Mortimer, v podstatě zcela shodná fotografie se objevila už o čtyři roky dříve, tehdy ovšem z japonské univerzity ve městě Čiba. Věrnost je téměř dokonalá, na japonské fotografii jsou navíc pouze vrtule na střeše budovy.
Další slavné příklady shromažďuje společnost FourAndSix v obsáhlém přehledu významných fotomontáží. V našich předchozích článcích si můžete přečíst o počátcích fotomontáží, bez kterých se fotografové dlouho neobešli. V éře digitální fotografie jsou montáže čím dál jednodušší a často také vtipnější.
Oprava: Článek vinou jednoho z autorů (M.Lázňovského) chybně označoval fotografie íránského a japonského bezpilotního vrtulníku. Za chybu se omlouváme.