Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Íránci tvrdí, že sestřelili neviditelné americké letadlo. Chybějí důkazy

  14:50aktualizováno  14:50
Írán tvrdí, že se mu podařilo sestřelit nový americký neviditelný bezpilotní stroj. Nad víkendovými zprávami ale visí celá řada nezodpovězených otázek.

O stroji RQ-170 toho mnoho nevíme. Snímek ze základny v Kandaháru zveřejnil blog "Secret Defense" v roce 2009. | foto: Secret Defense

Obě strany buď mlží, nebo mlčí (více zde).Technet předkládá základní informace a možné scénáře události.

Foto, prosím

Írán sice zveřejnil zprávu o sestřelu, ovšem nikoliv fotografii, která by ho potvrzovala. Což sice není nezbytné, ale bývá pravidlem se takovým úlovkem (pokud to není kachna) pochlubit. Stačí si vzpomenout na sestřel F-117 nad bývalou Jugoslávií, kdy fotografie trosek oblétly svět prakticky okamžitě. A teď je to dokonce téměř nepoškozené letadlo.

Není to první případ, kdy Írán deklaroval sestřelení amerického bezpilotního letounu. V lednu údajně sestřelil dva a v červenci jeden další. Nikdy však nezveřejnil žádnou fotografii nebo video, které by tvrzení podporovalo. Některé trosky údajně viděli ruští odborníci na návštěvě v Íránu, ale ani oni nemohou říct mnoho o jejich původu.

Americké vojenské letectvo události nekomentovalo. V nejnovějším případě spojenecké vedení v Afghánistánu vydalo prohlášení, že by mohlo jít o stroj (bez udání typu), který v minulém týdnu přestal odpovídat operátorům a ztratil se někde v operační oblasti na západě země.

Letadlo ze Skunčí dílny

RQ-170 je stroj, jehož sestřelením by se Íránci určitě chlubit mohli. Letadlo vyvinula firma Lockheed ve známých Skunk Works ("Skunčích dílnách") odkud pocházejí i letouny SR-71 nebo F-117. Stroj s rozpětím kolem 20 metrů působí ve středních výškách, přičemž maximální udávaný dostup je 15 000 metrů. Je určen pro průzkum v taktické a operační hloubce. Není schopen strategických a globálních operací.

Důležité ovšem je, že bezpilotní průzkumný letoun (nenese tedy žádnou výzbroj), je plně vybaven prvky technologie "stealth", tedy neviditelnosti pro obranu protivníka. Zahrnuje speciální nátěry, tvar konstrukce a zřejmě i další prvky, o kterých se toho ví málo. Právě RQ-170 měl dohlížet nad operací, při které byl zabit Usáma bin Ládin, a pákistánská protivzdušná obrana ho patrně vůbec nezaznamenala. Dokázal by ho Írán sestřelit? Pochyby jsou na místě.

Co se mohlo stát?

Pokud nebyl letoun sestřelen, přichází v úvahu technická porucha. RQ-170 řídí na dálku operátor s podporou autopilota, který zajišťuje stabilitu letounu. V případě ztráty signálu přechází stroj do režimu anglicky nazývaného "loiter" (což by se dalo při přimhouření očí přeložit do češtiny jako "lelkování"). V něm krouží nad vybranou oblastí, dokud není signál obnoven, časem se vrátí nad pozici, kde měl signál naposledy, a vyčkává tam.

Systém stejně jako jakákoli jiná technika není dokonalý a bezporuchový. V září 2009 během letu nad Afghánistánem přestal operátora poslouchat bojový MQ-9 Reaper, který používá obdobný systém řízení. Když hrozilo, že naruší vzdušný prostor Tádžikistánu, byla na jeho "dopadení" vyslaná dvojice letounů F-15E. Zasahující letoun zničil řízenou střelou AIM-9 Sidewinder motor bezpilotního stroje. Po zásahu bylo obnoveno spojení, ale operátorovi už nezbylo nic jiného než poškozený Reaper dorazit řízeným pádem na úbočí hor.

Je možné, že zmizelý (údajně sestřelený) stroj "nouzově" přistál po spotřebování paliva, a proto přežil bez větších poškození. Ani to by nebyl ojedinělý případ. V historii bylo několik letounů, jejichž piloti se katapultovali a stroj bez pilota následně přistál na břicho. V některých případech běžel motor na zemi ještě několik minut, dokud nedošlo palivo nebo jej nezahltily nasáté nečistoty. Přitom stroje nebyly vybaveny zdaleka tak sofistikovaným autopilotem, pokud vůbec nějaké takové zařízení měly.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.