Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


iTunes hudbu nezdraží, i když některá vydavatelství chtějí

  13:17aktualizováno  13:17
Prodej hudby na klasických CD nosičích stále klesá. Vydavatelství se snaží nahradit pokles těchto tržeb prodejem hudby online. Chtějí donutit iTunes, aby umožnil zvýšení cen u vybraných nahrávek. Šéf Applu Steve Jobs však trvá na svém. Cena zůstane jednotná. Nenasytné firmy mají smůlu...

Apple jedná se čtveřicí největších vydavatelství o obnově licenčních smluv, které vyprší během dvou měsíců. Apple i Universal, Warner Music, EMI a Sony BMG se k jednáním odmítají vyjádřit, avšak manažeři z hudebního průmyslu v soukromí připouštějí, že mají na vedení Apple slabý vliv.

iTunes drží, od svého počátku před třemi lety, stále stejné ceny. Za každou písničku zaplatí zákazník 0,99 dolaru. V Evropě byla cena stanovena na 99 eurocentů. Pro spotřebitele je jednotná cena srozumitelná a jednoduchá, dodává ke strategii firmy Apple její šéf Steve Jobs.

Edgar Bronfman, generální ředitel Warner Music, a manažeři z vedení Sony a EMI se však v posledních měsících snaží dosáhnout rozmanitých cen. Mohli by pak následně zvýšit ceny nových nahrávek od umělců velkých jmen a zlevnit ostatní hudební materiál.

Universal zaujal k celé situaci mírnější postoj a naznačuje, že by trh měl mít možnost rozvinout se, než se přistoupí k jakýmkoli cenovým úpravám.

Diskuse mezi Apple a hudebními vydavatelstvími bývá čas od času bouřlivá. Jobs například v minulém roce veřejně prohlásil, že je hudební průmysl nenasytný.

Tržby iTunes představují zhruba 80 procent amerického elektronického trhu s hudbou v době, kdy se nahrávací společnosti snaží nahradit pokles tržeb z kompaktních disků právě digitálním prodejem nahrávek.

Elektronický prodej nyní tvoří pět procent celkových tržeb za hudbu, ale roste výrazně. Podle agentury Nielsen Soundscan se digitální prodej loni zvýšil o 194 procent na 352 milionů nahrávek, zatímco celkový prodej alb klesl o 3,9 procenta.

Situace odráží rozdílné priority Apple a hudebního průmyslu. Zatímco nahrávací společnosti hledají možnosti jak zvýšit příjmy, značnou část tržeb Apple spojených s hudbou zajišťuje prodej přehrávačů iPod. Někteří manažeři z nahrávacích firem spekulují, že velcí vydavatelé podepíšou se společností Apple krátkodobé smlouvy a k jednáním se později vrátí. 

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Speciální odhlučňovací hranoly v nejtišší místnosti na světě.
Nahlédněte do nejtiššího místa na světě. Patří Microsoftu

Microsoft od roku 2015 drží minimálně jedno světové prvenství. Jeho audiolaboratoř je nejtišším místem na Zemi.   celý článek

Josefina Lichtenegger s gramofonem Forte S a raménkem C-Note.
Sony Music obnoví výrobu vinylových desek. Lisovat je bude v Japonsku

Obliba gramofonových desek roste natolik, že se společnost Sony Music rozhodla jejich výrobu po třiceti letech obnovit. V tuto chvíli montuje potřebné vybavení...  celý článek

Šíření nenávisti hudbou má mnoho podob. Na Spotify by se však už vyskytovat...
Spotify odstraňuje neonacistické a další nenávistné kapely ze své služby

„Kapely hlásající nebo podněcující nenávist proti rase, náboženství, sexualitě a podobně u nás nebudou tolerovány,“ prohlásila mluvčí služby Spotify. Zejména...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.