Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Izraelští stíhači dosahovali leteckých triumfů i díky podpoře Mossadu

aktualizováno 
I proti velké početní převaze dokázalo izraelské letectvo ve vzduchu účinně bojovat. Pomáhaly jim stroje francouzské a americké výroby a také úspěch tajné služby Mossad.

Izraelské Mirage III v šestidenní válce | foto: ČT

Šestidenní válka Izraele s Egyptem, Jordánskem a Sýrií v červnu 1967 patří k často citovaným ukázkám toho, jak důležitá je úloha letectva v moderních válkách. Právě díky letecké převaze dokázal Izrael zneškodnit velkou část egyptské armády ještě předtím, než válka vůbec vypukla.

Izraelští piloti létali v té době v moderních francouzských strojích Mirage. Proti nim stály vedle MiGů 17 a 19 i nejmodernější stíhačky "východní" výroby: MiG 21. Tento stroj sovětské výroby je dodnes, v několika modifikacích, v arzenálu více než dvou desítek zemí světa. Tehdy šlo o relativní novinku a Izrael nehodlal tuto hrozbu podcenit. Díky tajné službě Mossad měli ale piloti dostatečnou možnost se na utkání s novým typem letounu připravit.


Spolupracujeme s Českou televizí

Dokumentární seriál Letečtí stíhači v boji

Česká televize uvádí dokumentární cyklus Letečtí stíhači v boji, který nás coby diváky přenese doprostřed slavných leteckých bitev. Za pomoci počítačových simulací a efektní grafiky před námi ožijí létající stroje. Z úst pilotů uslyšíme vzpomínky na každý detail dramatických střetů a díky přehledné vizualizaci konečně pochopíme některé méně známé nuance leteckých soubojů...

Díl "Blízký východ" uvidíte dnes (v úterý 10. 3. 2009) od 20:00 na ČT1.

Více na stránkách České televize

16. srpna 1966, deset měsíců před vypuknutím šestidenní války, stoupaly k nebi nad středním Izraelem dva stroje Mirage plnící tajný úkol. Po třech dnech stálé pohotovosti byly nyní oba stroje spěšně vyslány do vzduchu. Ani jeden z pilotů netušil, kam letí a proč. Když dostávají pokyn otočit se na kurz 090, nechápou. Proč mají letět k Jordánsku, když úhlavní nepřítel, Egypt, je na druhé straně?

Letci (10. díl)

Ran Ronen, který roji velel, se pro jistotu ujistil, že správně porozuměl rozkazu. "Kurz 090, plný výkon!" opakuje věž a přidává hebrejské: "le mivgaš." "To znamená, že někde před vámi byl identifikován cíl a vy máte zelenou ho zachytit a zničit," vysvětluje Ronen.

Letci (10. díl)

Ronen stále netuší, co jej čeká, a tak pro jistotu on i jeho číslo dvě odjistí 30mm kanón i rakety. Ale za chvíli slyší ke svému překvapení ve sluchátkách samotného generála Moti Hoda, velitele vojenského letectva: "Rane, za pár minut uvidíš něco, co nesmíš sestřelit." Rozumím, odpověděl Ronen a na pokyn generála sledoval pozorně jedenáctou hodinu.

"Potom jsem spatřil na horizontu černou tečku. Začal jsem točit, dokud jsem k ní nebyl v úhlu devadesáti stupňů. A tehdy jsem rozpoznal siluetu letadla," líčí Ronen. K jeho překvapení proti němu letěl letoun MiG 21 - nejmodernější letoun, jakým arabský svět disponoval. Zatím žádný izraelský pilot jej na vlastní oči nespatřil. Stíhačka, jejíž pilot přeběhl z Iráku, byla údajně úspěchem operace tajné služby Mossad. "Byl to obrovský zpravodajský úspěch Izraele. Mossadu se podařilo přesvědčit iráckého křesťanského pilota, aby do Izraele odletěl v tehdy zbrusu novém MiGu-21F," upřesňuje historik Lon Norden.

Ale Ronen si nemohl dovolit nechat se unést - stále šlo o nebezpečný letoun mířící k jeho základně. "Zavěsíš se 250 metrů za něj, zaměříš ho a budeš připraven k palbě," rozkázal svému číslu dvě.

Sám se jal obezřetně přibližovat z druhé strany: "Napadlo mě, že to může být kamikadze. Může to být past. Ruce jsem držel na kniplu a plynu, pro případ nějakého nečekaného manévru. Kdyby něco udělal... Byl jsem o něco výš, velmi blízko. Deset metrů, možná blíže. Potom mě uviděl. Pokýval jsem směrem k němu, on udělal totéž. Stále jsem držel obě ruce na kniplu a na plynu. Pokýval hlavou a teprve potom jsem zvedl palec levé ruky a on mi odpověděl. Řekl jsem mu, ať letí za mnou, on souhlasil, a tak jsem ho vedl."

Letci (10. díl)

Pro zkušebního pilota Dannyho Shapiru to byla neuvěřitelná zpráva: "Jeden pilot mi řekl, že před hodinou v Hatzoru přistál MiG-21 a že ho pravděpodobně budu zkoušet. Myslel jsem, že si dělá legraci a povídám, ať nechá těch nesmyslů." Hned další ráno mu ale fakt, že bude prvním pilotem západního světa, který usedne za knipl nejnovějšího migu, potvrdil generál Hod. Shapiru čekala práce. Na základě informací od iráckého pilota nahradil v kokpitu ruské a arabské nápisy anglickými a hebrejskými. A už po pár dnech se po pečlivých kontrolách hladce vznesl do vzduchu.

Letci (10. díl)Letci (10. díl)

"Neměl jsem žádný problém. Stroj měl vynikající stoupavost. A byl minimálně o 900 až 1000 kilogramů lehčí než Mirage," líčil výhody stroje Shapira. Nejprve se se strojem sžíval, a když se v něm cítil jako doma, začal v něm cvičně létat proti nejlepším izraelským pilotům. "Vypracovali jsme program výcviku našich pilotů, který měl za cíl ověřit, jak MiG-21 manévruje a co má pilot Mirage dělat, aby se udržel za ním a dokázal ho sestřelit. Absolvovali jsme 120 letů, dokud jsme se s tímto strojem neseznámili do nejmenších podrobností. Bylo to úžasné," dodává.

Testování odhalilo slabé stránky letounu. Při vysokých rychlostech v malé výšce přestávaly správně fungovat klapky. Ještě důležitější byl poznatek o špatném rozhledu pilota v kokpitu: "Řekl jsem (našim pilotům), že když poletí nějakých 150 metrů pod MiGem, jeho pilot je nikdy nezahlédne. Když uvidíte MiG, jak provádí tohle, znamená to, že vás hledá," předvádí Shapira houpavý pohyb dlaní.

400 zničených letadel během pěti hodin

V průběhu 60. let získaly arabské země sousedící s Izraelem převahu v počtu bojových letounů téměř pěti ku jedné. Nejoblíbenějším strojem byl MiG 17, výjimečně obratný a robustní podzvukový letoun. V reakci na něj si Izrael pořídil francouzské stíhačky Mirage III - lehké a víceúčelové letouny s delta křídlem.

Letci (10. díl)

Původně byl Mirage III dodáván pouze s raketovou výzbrojí, ale Izreal trval na kanónech. Hlavňové zbraně totiž odpovídaly "jejich" způsobu boje ve vzdušných soubojích: "Položili zaměřovač na nepřítele a podrželi ho tam dvě tři sekundy. Taková byla jejich pravidla. Tento způsob boje důkladně cvičili a vynikali v něm," popisuje standardní postup pilotů Nordeen.

Letci (10. díl) .Letci (10. díl) .

Víceúčelovost Mirage III se naplno vyplatila při misích počátkem šestidenní války. Ronenův roj má za úkol speciálními pumami vyřadit letecké dráhy v egyptské Ghardace a následně kanóny ostřelovat odstavené letouny na letišti. "Každá bomba vážila 500 kilogramů a byla vybavena roznětkou, které se říkalo sedm dvanáct (7-12). To vyjadřovalo, že bomba se nejprve zaboří a až pak exploduje a zanechá po sobě ohromný kráter," vysvětluje Ronen.

Aby využili naplno momentu překvapení, letěly stíhačky pouhých patnáct metrů nad hladinou Rudého moře. Teprve nedaleko od cíle vystoupaly do 1500 m a zahájily nálet.

Letci (10. díl)

I přes zuřivou protiletadlovou palbu se povedlo přesně shodit pumy a vyřadit letiště z provozu. Následuje ostřelování letadel hlavňovými zbraněmi. Kvůli blíže neupřesněným potížím s palivem se jedna ze čtyř stíhaček musela odpojit, Ronenovi tak zbyli jenom dva kolegové.

Jeden z nich právě Ronenovi zachraňuje kůži: "Slyším ve vysílačce číslo čtyři: 'Číslo jedna, zatoč. Máš někoho za sebou.' Dívám se kolem a velmi blízko od sebe vidím MiG-19. Když letadlo, které po vás střílí, vidíte, nic se neděje, střely proletí za vámi," přibližuje pilot. "Když ale vidíte jeho spodek a palba míří sem, máte velký problém."

Předsazení ale migu nevyšlo. Ronen jej obratným manévrem nechal přeletět, prohodil si s migem místa a... "Ocitl jsem se 300 metrů přímo za ním a okamžitě jsem stiskl spoušť a on se zřítil na základnu."

Letci (10. díl) .Letci (10. díl) .

Ale Ronen ví, že migy nelétají o samotě. Ve vysílačce se mu hlásí jeho číslo dvě. Pronásleduje MiG-19, ale Ronen vidí, že i jeho kolega je v bezprostředním nebezpečí, protože má za ocasem další mig. Přidává plyn a do vzniklého řetězu se připojuje: "Byli jsme čtyři. MiG, Mirage, MiG a já." Ronen volal svému kolegovi, aby si pospíšil a on konečně po nekonečných sekundách sundává mig z oblohy. Teprve nyní může Ronen bezpečně střílet: "Přiblížil jsem se k němu, položil zaměřovač na kokpit a sestřelil ho."

Číslo dvě je v bezpečí, Ronen ještě musí nalézt čtyřku. Ta hlásí, že pronásleduje další mig. Ronen jej podle udané polohy dolétne a nestačí se divit: "Podíval jsem se a uviděl snad nejpodivnější výjev, jaký jsem kdy spatřil." Mig se pokoušel o přistání a snížil svou rychlost na minimum. Za ním letěla Mirage, zpomalená na hranici únosnosti, aby svůj cíl nepřelétla. "Byl to mladý a horlivý pilot. Visel za migem a byl velmi rozrušený. Velmi klidným hlasem jsem mu řekl: 'Dobře, nech ho být, nech to letadlo být. Zatoč doprava a přidej plný plyn.'"

Letci (10. díl) .

Mladík uposlechl a velitel se dotáhl za přistávající mig. Ten ale míří na naprosto zdemolovanou dráhu. Egyptský pilot jako by neviděl ohromný kráter a přistává na dráze jen proto, aby se jeho letoun vzápětí proměnil v ohnivou kouli. Ronen opouští pochmurnou základnu Ghardaka a vrací se se svými piloty na základnu.

V předběžném útoku na egyptská, jordánská, irácká a syrská letadla dokázal Izrael během asi pěti hodin zničit přes čtyři stovky nepřátelských letadel, zatímco Izrael ztratil 19 pilotů. Zničeny tak byly asi tři čtvrtiny letadel ozbrojených sil, které pak Izraeli nedokázaly účinně vzdorovat ve vzduchu a ani na zemi. Šestidenní válka byla takřka jednoznačným vítězstvím Izraele. K dlouhodobému uklidnění situace v regionu ovšem ani tato ani jiná válka nestačily.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Věznice Ebongweni u jihoafrického města Kokstad
Ze super věznice, kam přesunuli Krejčíře, zatím utekl jediný vězeň

Nejznámější novodobý vězeň českého původu Radovan Krejčíř, odpykávající si v současnosti trest v Jihoafrické republice, byl před necelým měsícem přestěhován do...  celý článek

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.