Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak bude vypadat džíp pro 21. století: možná jako závodní „bugatka“

aktualizováno 
Americká armáda pokračuje ve vývoji vozidla, které by mělo v 21. století stát hlavním dopravním prostředkem vojáků po bojišti i v míru. Ve hře je celá řada projektů, některé tradiční, jiné až nezvykle futuristické.

Firma Polaris nabízí pro potřeby americké lehké pěchoty terénní vozidlo Dagor | foto: Polaris

Americká armáda podle plánu pokračuje v hledání vozidla, které by plnilo úkoly legendárního jeepu: jeho hlavním úkolem tedy je zvýšit pohyblivost a palebnou sílu americké lehké pěchoty.

Cílem je dostat vojáky z přistávací zóny na místo určení rychleji, s větším množstvím vybavení, s co nejnižší mírou fyzické námahy, která snižuje jejich bojeschopnost. Právě to má zajistit velmi lehké terénní vozidlo ULCV (Ultra Light Combat Vehicle).

Typickým úkolem lehké pěchoty je například obsazení předsunutého letiště protivníka. Díky nasazení vozidel ULCV lze vojáky vysadit v bezpečné vzdálenosti a dostat se rychle k obsazovanému letišti. Důležité je obsadit letiště mnohem rychleji, než protivník stačí přivolat těžší síly.

Vozidlo ULCV je koncipováno tak, aby jednu četu podporovalo jeden týden. Žádoucí je tedy velká rychlost, průchodnost terénem, agilita a schopnost přepravit a podporovat jednu četu (9 vojáků) americké lehké pěchoty. Pancéřová ochrana je požadována jen základní (hlavní roli hraje rychlost a agilita), dojezd s interními nádržemi minimálně 480 km.

Vzdušná přeprava

Americká armáda požaduje 300 vozidel, především pro 82. výsadkovou divizi, která je určená pro provádění rychlých vojenských akcí po celém světě. Zásadní podmínkou je možnost dopravy pomocí vrtulníků. Díky maximální hmotnosti 2000 kg lze ULCV přepravit v podvěsu vrtulníku UH-60 Black Hawk. Větší dvoumotorový vrtulník CH-47 Chinnook dokáže přepravit hned tři automobily ULCV – jeden uvnitř nákladového prostoru (případně dva uvnitř), dva v podvěsu.

Vozidlo ULCV se však nevejde do nákladového prostoru konvertoplánu V-22 Osprey – lze ho ale samozřejmě přepravit v podvěsu.

Americká námořní pěchota (U.S. Marine corps) a Velitelství pro speciální operace (SCOOM) mají vlastní programy velmi lehkých terénních vozidel, které lze přepravit uvnitř V-22 Osprey. V případě SCOOM se jedná o vozidlo Flyer, u námořní pěchoty o lehké terénní vozidlo Phantom Badger.

Kandidáti

Mezi favority soutěže patří vozidlo Dagor od firmy Polaris Defense. Vozidlo již využívají speciální síly ze Spojených států, Austrálie nebo ze Spojených arabských emirátů. Navíc Polaris Defense dodá velení SOCOM 1 700 terénních bugin MRZR-4 a 300 lehčích MRZR-2. Předností vozidla Dagor je vynikající průchodnost terénem. „Slyšeli jsem od našich zákazníků ze speciálních sil, že Dagor je dostal do míst, kde dříve nemohli jít s jinými vozidly,“ říká Rich Haddad, hlavní manažér Polaris Defense.

Commando 4x4 podobnost s legendou nezapře

Commando 4x4 podobnost s legendou nezapře

Dalším favoritem je vozidlo Flyer 72 od společnost General Dynamics. V neprospěch General Dynamics však hraje vytíženost výrobní linky. Až do konce roku 2020 všechna vozidla Flyer 60/72 poputují ke speciálním silám. Americká armáda přitom požaduje získat první vozidla ULCV již příští rok.

Dalšími kandidáty programu jsou Vyper VX4 od společnosti Vyper Adamas, HVTV (High Versatility Tactical Vehicle) od firmy Lockheed Martin odvozený od britského terénního auta Supacat LRV 400 a Hendricks Dynamics Commando 4x4.

Text vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.