Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Předsevzetí nedodrží 88 % lidí. Zvyšte svoje šance, zkroťte Homera

aktualizováno 
Nějaké novoroční předsevzetí si dává až polovina lidí. A většina z nich neuspěje. Buď si dali příliš ambiciózní cíle, nebo si nevypěstují patřičné návyky. Psychologové radí, jak dosáhnout trvalé a pozitivní změny: dejte si malé cíle a zapojte i své okolí. Pomůžou vám Homer a Spock.

V hlavě máme nezodpovědného Homera Simpsona i logického pana Spocka. Pokud chceme dosáhnout udržitelné změny vlastního chování, musíme pamatovat na oba z nich. | foto: montáž: Technet.czProfimedia.cz

Folklór novoročních předsevzetí nahrává prodejcům krabičkových diet i fitness centrům. Nejčastější předsevzetí se totiž týkají právě zdravějšího životního stylu: zhubnu, budu posilovat, přestanu kouřit, budu šetřit, přestanu odkládat úkoly a užírat se kvůli tomu (tzv. prokrastinovat). Psychologové i odborníci na produktivitu se ovšem vesměs shodují, že novoroční cíle nejsou moc dobrý nápad a většina lidí předsevzetí nedodrží. Podle britské studie je úspěšnost jen 12 procent.

Samotný princip novoročního předsevzetí je už od začátku nebezpečný. "Zamyslete se, proč vlastně změnu odkládáte až na Nový rok," pobízí Peter Kinderman, profesor klinické psychologie na Univerzitě v Liverpoolu, v článku na The Conversation. "Lidé hledají externí důvod pro svoji změnu. Ale ten samotný fakt, že se změnou čekáte až na Nový rok naznačuje, že nejste odhodláni na změně tvrdě pracovat." Lidé si navíc pod dojmem nového roku dávají radikální, přehnané a nerealistické cíle.

V mozku se spolu hádají pan Spock a Homer Simpson

Při plánování do budoucna není pro lidi až takový problém uvažovat racionálně. Sebekriticky si přiznají chyby a na základě dostupných informací sestaví ideální projekci do budoucna. A pak už jen samá pozitiva a sociální jistoty.

Jenže zatímco při plánování o sobě přemýšlíme jako o logicky myslících bytostech, v běžném každodenním provozu máme problém se plánu držet, a to i v naprostých maličkostech. Dokážeme si racionalizovat, proč je zrovna tato kobliha výjimečná a nevztahuje se na ni (náš vlastní) zákaz přejídání.

Na každý den máme jen omezenou zásobu pevné vůle, ukázali psychologové.

"Musíme se smířit s tím, že máme omezené množství pevné vůle a s tímto prostředkem je potřeba hospodařit šetrně," píše psycholog Dan Ariely v knize Jak drahá je nepoctivost. Odkazuje na slavný ředkvičkový experiment z roku 1988, který odstartoval výzkum pevné vůle jako vyčerpatelného zdroje. V praxi to znamená, že člověk se nemůže při své změně spolehnout jen na vůli. Té má totiž na každý den jen omezené množství.

"Lide nejsou homo ekonomikus, nejednají vždy promyšleně a racionálně," říkají behaviorální ekonomové Richard Thaler a Cass Sunstein, autoři knihy Nudge (Šťouch). Přišli s celkem intuitivním přirovnáním. Racionální a plánovací složku našeho já Thaler nazývá "pan Spock" a jde o chladného, logického, s pravděpodobnostmi pracujícího plánovače. Ti, kteří neznají Star Trek, si můžou místo Spocka představit přísně racionálního šéfa. 

A kdo je v populární kultuře přesným opakem racionality a pevné vůle? Samozřejmě nikdo jiný než milovník piva a koblih Homer Simpson. Jeho neschopnost udržet myšlenku, o předsevzetí nemluvě, je až obdivuhodná. Když se smějete jeho trapasům, smějete se sobě. Tento hedonista totiž sídlí i ve vaší hlavě. Díky němu děláte spontánní, sobecká, pohodlná a okamžitá rozhodnutí.

Vytvářejte zvyky, nikoli předsevzetí

Podle autorů Nudge musíte vždy, kdy chcete změnit chování lidí, počítat nejen s logickými rozhodnutími pana Spocka, ale i s iracionálním a zkratkovitým jednáním Homera Simpsona. Pokud má být změna trvalá, musíte s jeho sabotážemi počítat a předem se na ně připravit. A také Homera pravidelně odměňovat.

Jak dodržet předsevzetí

Rady odborníků

  1. Méně je více. Když si dáte jen jedno předsevzetí, máte větší šanci jej dodržet.
  2. Nečekejte až na Nový rok, se změnou začněte hned.
  3. Velké úkoly si rozložte na menší, velmi specifické podúkoly.
  4. Svěřte se s cíli rodině a přátelům, získejte jejich podporu.
  5. Zaznamenávejte si úspěchy i neúspěchy, snažte se o vytvoření návyku.
  6. Odměňujte se i za dílčí úspěchy.
  7. Očekávajte chyby a selhání, nenechte se jimi odradit.
  8. Cílem není dokonalost, ale zlepšení.

Sestaveno podle rad psychologa Richarda Wisemana a série článků z Lifehacker.com.

Jednou z obvyklých rad odborníků je: pokud chcete něco změnit, usilujte především o změnu svých dlouhodobých návyků. "Vytvoření klíčových návyků postupně pomůže změnit celý váš život," říká spisovatel Charles Duhigg. Stejně jako si každý večer čistíte zuby, můžete podobně automaticky dělat i další prospěšné činnosti.

Profesor psychologie Richard Wiseman se studiem novoročních předsevzetí zabývá dlouhodobě a radí, aby si lidé stanovili reálné cíle. Nejlépe takové, které si můžete rozvrhnout do malých, snadno stravitelných kroků. Místo toho, abyste stoprocentně spoléhali na pevnou vůli, spoléhejte na postupné vytvoření dlouhodobých návyků.

Vyhledejte podporu svého okolí

Pokud změnu myslíte vážně, nespoléhejte jen sebe. Jak už víme, pevná vůle je snadno vyčerpatelný zdroj. Váš Spock se unaví a vy musíte zajistit, že i v jeho nepřítomnosti bude Homer pod dohledem. Pomůžou vám přátelé, kolegové, rodina nebo on-line komunita, prakticky kdokoli, s kým se setkáváte.

Záleží na vás, jak explicitní formu podpory si vyžádáte. Můžete se jen mezi řečí zmínit, že "omezujete sladké" nebo "přestáváte kouřit". Nebo si přímo vyhlédněte někoho, kdo na vašeho Homera dá pozor v době, kdy Spock odpočívá.

Nedostatečná podpora okolí může být výsledkem toho, že se za slabou vůli stydíme. Možná tak trochu očekáváme, že v naší snaze neuspějeme a nechceme si uříznout ostudu. Výše citované statistiky jsou ostatně proti nám. Ze stejných statistik ovšem můžeme vyčíst, že problém s pevnou vůli je obecný, a je tedy pravděpodobné, že pro něj naleznete u svých nejbližších pochopení.

Pokud chcete podporu přátel z masa a kostí doplnit (či v některých specifických případech nahradit), na webu je celá řada služeb a diskuzních fór, která se zabývají podporou lidí v jejich rozhodnutích (více v našem předchozím článku). V některých se můžete dokonce vsadit, že předsevzetí dodržíte, a pokud ne, přijdete o reálné peníze. I to může být pro vašeho vnitřního Homera silná motivace.

Hoďte batoh přes zeď

Máme tedy proveditelný cíl, ale cesta k němu je dlouhá. Jak se nezastavit? Pěkné přirovnání přinesl psycholog Tal Ben-Shahar v knize Happier (Šťastnější). Představte si, že putujete životem, batoh na zádech, a přijdete ke zdi. Přelézt ji nebude jednoduché. Vzdáte se a půjdete zpět? Nebo vezmete batoh a přehodíte jej na druhou stranu zdi, čímž se sami sobě zavážete ke zdolání překážky?

Zní to dost nereálně, ale tato metoda má řadu slavných příkladů v historii. Římští vojáci se vrhali do největší bitevní vřavy, aby vysvobodili zástavu, kterou tam jejich velitel hodil. Na začátku roku 1879 měl Thomas Alva Edison k dispozici žárovku, která vydržela svítit sotva pár hodin. Přesto rozhlásil, že 31. prosince téhož roku předvede veřejnosti funkční elektrické světlo. S namotivovaným týmem pak vyzkoušeli kolem šesti tisíc materiálů na vlákno, aby koncem roku skutečně dosáhli významného úspěchu.

Podobně i prezident Kennedy v roce 1962 oznámil, že USA vyšlou člověka na Měsíc do konce desetiletí, ačkoli mnohé postupy nutné pro úspěch Apolla 11 v červenci 1969 tehdy nebyly ani ve fázi plánování. 

Rad pro dodržení nových zvyků a předsevzetí je na webu více než dost. Ty jsou však k ničemu, pokud se zaměříte jen na logickou stránku věci. Při plánování nezapomínejte, že u kormidla není jen cílevědomý první důstojník Spock. V jeho nepřítomnosti přebírá velení ospalý lenoch Simpson a na toho logika neplatí. 

Náš vnitřní Homer je odhodlaný nás zdržovat, zpomalovat, chlácholit a odrazovat od našich cílů. Připravte se na něj.  Vysvětlete mu, že batoh plný koblih je na druhé straně zdi.

Autor:






Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.