Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak jde čas... s grafickými akcelerátory ATI

aktualizováno 
V minulém díle našeho miniseriálu o historii grafických akcelerátorů jsem psal o čipech nVidia. V úvodu jsem se zmínil o flamewaru, a abyste se mohli pustit do sporu s příznivci nVidie, tak taky musíte vědět něco o její největší konkurenci, o firmě ATI. A proto se dnes budu výhradně věnovat této společnosti a jejím grafickým čipům.

Stejně jako nVidia, i ATI značí své čipy evolučními čísly. Zpočátku k tomuto systému sice moc netíhla, ale v poslední době kvůli přehlednosti začala se značením také. Používá zkratky Rxxx a RVxxx, přičemž čipy s označením RV jsou odvozené z čipů Rxxx ale mají různá omezení. Takže existují čipy R200 (Radeon 8500) a naproti tomu RV200 (Radeon 7500).

0. a 1. generace

V roce 1995 přišla ATI na trh se svým historicky prvním 3D akcelerátorem, byl jím 3D Rage. Jádro tohoto čipu bylo založeno na úspěšném ATI Mach64. Bohužel měl malou paměť (1 nebo 2 MB), a proto byl ve větších rozlišeních nepoužitelný. Z této chyby se firma poučila v roce 1996, kdy se objevila vylepšená verze 3D Rage II. Použitá paměť byla až 8 MB a celkově se zvýšil výkon grafických karet, které tento čip obsahovaly.

3D RageKvůli konkurenčnímu tlaku dalších výrobců grafických čipů vydala ATI na přelomu let 1996 a 1997 opravdu povedený kousek s označením Rage Pro. Tyto grafické karty měly velmi kvalitní obraz ve 2D, a tak se staly základem pro All-In-Wonder - spojení grafické karty a TV tuneru na jedné desce.

2. generace

Rok před koncem tisíciletí představila ATI další ze svých čipů série Rage, konkrétně Rage 128. Tato karta vypálila rybník vývojářům 3dfx, kteří neustále propagovali 16bitové renderování. Tvrdili totiž, že 32 bitů je zbytečně moc a vyvíjí na grafické jádro velkou zátěž. Rage 128 ale svou architekturou dokázala, že tomu tak být nemusí a byla ve 32 bitech stejně výkonná jako v 16 bitech. Další průlom také nastal v použité výrobní technologii, ATI o několik týdnů předběhla nVidii a Rage 128 byla stavěna na 0.25mikronovém principu.

Rage 128Háček byl ale v tom, že Rage 128 vyžadovala jako procesor nejméně Pentium II a byla dražší než konkurenční Riva TNT2, a proto se příliš neprosadila. Na trh byla dodávána ve dvou variantách: GL pro pracovní stanice OpenGL a VR pro mainstream.

3. generace

Když srovnám, jak na tom byly ovladače ATI proti konkurenční nVidii, tak ATI na plné čáře prohraje. Dnes už naštěstí kvalita softwaru pro karty Radeon nezaostává za konkurencí, někdy je dokonce i předčí.
Rage 128 PROKdyž v roce 2000 ATI tvořila ovladače pro svůj nový čip Rage 128 Pro, nedokázala opět využít jeho plného potenciálu. Spolu s velkou náročností na hardware byl opět neúspěchem kanadské firmy.
Čip samotný byl na úrovni Rivy TNT2, ale při použití dvou čipů na jedné kartě (toto řešení bylo nazváno prozaicky Aurora) už se výkon jevil jako velmi zajímavý. Rage 128 Pro byla uznávána pro úplnou akceleraci v té době se rozbíhající DVD.

4. generace

 S příchodem Radeonů v roce 2000 se ATI částečně vypořádala s problémovostí svých ovladačů a mohla plně zaútočit na silné pozice svých konkurentů, nVidii obzvlášť. Vlajková loď Radeon 7200 s čipem R100 a jeho pomalejší varianta RV100, tedy Radeon 7000, byly namířeny na oponenty jako GeForce2 GTS nebo Geforce2 MX.
Radeon 7000V tomto boji ale nemohly zvítězit kvůli náhledu zákazníků na dosavadní historii ATI a všeobecný despekt k jejím produktům. Na druhou stranu byla karta All-In-Wonder s Radeonem 7200 velmi ceněná jako průkopník multimediálním použitím počítače. Opět plná podpora DVD a všemožné vstupy a výstupy tomuto řešení zajistily dobrou budoucnost. Ještě v dnešní době na takovou kartu občas narazím.

5. generace

R200 byl druhou generací Radeonů a dostal jméno Radeon 8500. Naplno rozjetý vlak vývoje grafických čipů ATI sice ještě trochu brzdily ovladače, ale po krátké době se je vývojářům podařilo dotáhnout do bezproblémového stavu.
Radeon 8500Díky tomu, že Radeon 8500 byl na trh uveden o něco později než GeForce3 (přesněji v roce 2001) mohl být upraven tak aby plně vyhovoval požadavkům DirectX 8.1. Stal se taky prvním čipem postaveným na 0.15mikronové technologii, kterou ATI používá dodnes. Tradičně opět ATI přišla se slabší variantou čipu RV200 a pojmenovala ji Radeon 7500. Po vzoru nVidie se radeony začali vyrábět ve více výkonnostních provedeních a tak vznikly verze LE a XT. Ještě musím připomenout, že kvůli následující generaci musel být Radeon 8500 přejmenován na Radeon 9100.

6. generace

Další odvozeným čipem byl RV250 nazvaný Radeon 9000. O své místo na slunci bojoval s GeForce4 MX, která byla také uvedena v roce 2001. Oproti konkurenci ale nabídl zákazníkům vyšší výkon za zhruba stejnou cenu a stal se králem low-endu. Rozdíl R200 a RV250 je v počtu texturovacích jednotek, R200 je zvládne vykreslit 4 textury při jednom průchodu, RV250 je na tom o něco hůř. To způsobuje menší výkon při použití více textur v jedné scéně, tzv. multitexturingu.
Radeon 9000Radeony 9000 byly hojně používány v mobilních počítačích a tím si ATI zajistila místo i na trhu s notebooky. Mobility Radeon má menší nároky na energii než jeho desktopové řešení, ale také je méně výkonný. Na co by vám ale byl výkon u notebooku který vydrží při plné zátěži maximálně 3 hodiny?

7. generace

Třetí generace Radeonů se postarala ATI o vedení v závodech o nejvýkonnější grafickou kartu. Radeon 9700 (R300) byl uveden jako první DirectX 9.0 karta a smetl tím dosavadní vedení nVidie. Konkurence hledala odpověď na útok ATI dlouho, a když už si konečně myslela, že ho má, tak ATI opět poskočila o kus dál. Slabší RV300 má polovinu pipeline a dostala jméno Radeon 9500.
Radeon 9700Kvůli tomu, aby byl trh vyrovnaný, osazovaly firmy, které od ATI kupují čipy, svoje karty 9500 čipy R300 a tak bylo možné softwarově odemknout deaktivované části čipu a získat tak plnohodnotný Radeon 9700. Karty 9500 a 9700 se prodávaly ještě ve variantě Pro. Další příslušník sedmé generace nese označení RV280 a jméno Radeon 9200. Je to vlastně jenom mírně vylepšený Radeon 9000 s podporou AGP 8X. Má opět několik verzí: SE a Pro.

8. generace

V roce 2003 si ATI potvrdila vedoucí pozici na trhu s grafickými čipy svým modelem Radeon 9800 (R350). Vysoce optimalizované jádro je opět stavěno na 0.15mikronové technologii a je vyrovnaným soupeřem GeForce 5900. ATI opět plní trh variantami SE a Pro.
R360 alias Radeon 9800 XT je R350 vylepšený například o integrované teplotní čidlo, které automaticky mění frekvenci čipu. První GPU postavené na 0.13mikronovém výrobním procesu nese označení RV350 a jména Radeon 9550 a Radeon 9600 ve verzích SE nebo Pro. Posledním zástupcem osmé generace je RV360 - Radeon 9600 XT. Tento čip je vyráběn technologií low-dielectric a je mu tak umožněno dosáhnout vyšších taktovacích frekvencí při zachování současného 0.13 mikronového výrobního procesu.

Radeon 98009. generace

 A nakonec jsme se dopracovali k současnosti, v níž kraluje nedávno uvedený Radeon X800. X si můžete vyložit jako římskou 10, protože označení 10800 by asi nevypadalo moc vábně. R420 (tedy Radeon X800) je dokonalou ukázkou použití různých optimalizačních procesů a paralelizace. 160 milionů tranzistorů, které čip obsahuje, naznačuje, jakých výkonů je nový Radeon schopen. Při operacích s texturami používá spoustu technologií, jako např. subsurface scattering, který zajišťuje poloprůhlednost materiálů, volumetric light shaft rendering, který zase imituje prachový efekt v kuželu světla, a spoustu dalších. Sběrnice AGP bude opět postupně nahrazena rozhraním PCI-Express, to dokazuje také vydání čipů RV380 a RV370, které nejsou nic jiného než odvozeniny RV360 a RV280 obohacená o podporu nového rozhraní.

Jak jde čas...
s grafickými akcelerátory nVidia

Závěr a vysvětlení některých pojmů

Na počátku boje se ATI moc nedařilo, a to hlavně kvůli neodladěným ovladačům a nadměrným hardwarovým nárokům. Postupem času se ale dokázala kanadské firmy vyšvihnout na vrchol a nyní jsou její grafické čipy to nejlepší, co si může počítačový hráč koupit. Kvalita obrazu byla na rozdíl od nVidie vždy na perfektní úrovni a karty All-In-Wonder jsou výborným multimediálním řešením. Spousta výrobců grafických karet už také bere ATI plně na vědomí a třeba takové společnosti jako MSI nebo ASUS, které byly dříve distributorem výhradně nVidie, začíná koketovat s Radeony. A co může být lepšího než konkurence? Vysvětlení by mohlo poskytnout rčení: dva se bijí a třetí se směje. Třetí je totiž zákazník.

pipeline - cesta, kterou musí projít textura, aby se poté mohla aplikovat na připravený model. V pipeline se odehrávají všechny důležité procesy jako třeba nasvícení nebo deformace

Direct3D - jedna z nejpoužívanější API (3D programovací rozhranní). Autorem je Microsoft, v současnosti je aktuální verze 9.0b, ale už se pracuje na verzi c, kterou by mohla plně využít GeForce 6800

grafická paměť - stejně jako procesor tak i grafický čip potřebuje ke své funkčnosti paměť, do které si uloží potřebná data. V minulosti to bývala paměť typu SDR, dnes se nejčastěji používá DDR a na nejlepších kartách

DDR-II a DDR-III TV tuner - většinou samostatná PCI karta, která obstarává zobrazení televizního signálu přijímaného anténou. U karet All-In-Wonder je integrován přímo na grafické kartě a odpadá tak nutnost použít další PCI slot

low-end, mainstream, high-end - takto by se dal rozdělit trh s grafickými kartami. K low-endu se řadí ty nejslabší grafické karty, mainstream je střední cesta a high-end jsou ty nejlepší a také nejdražší karty

 






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Odolné USB paměti v testu
Dokážete svou nešikovností zničit USB „flashku“? Zkusili jsme, co vydrží

Co se stane, když „flashku“ s daty upečete, zmrazíte, vyperete v pračce nebo hodíte z okna druhého patra? Vyzkoušeli jsme to za vás.  celý článek

Procesor Intel s jádrem Skylike
Intelu se nelíbí, že mají Windows běžet na ARM čipech bez jeho licence

Microsoft a Qualcomm chtějí na konci roku přinést Windows 10 na procesorech s architekturou ARM. Intelu se nelíbí, že bez jeho licence.  celý článek

Google trekker
Kam Google nemůže autem, posílá fotit člověka s koulí

Google Street View je služba, která přináší 360° pohled nejen na silnice, ale snaží se proniknout i na místa, kam se člověk dostane jen po svých. A k tomu má...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.