Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak lepicí páska za 50 haléřů zabila 70 lidí a zničila letadlo za 75 miliónů

Málokdo si dovede představit, že by malý kousek lepicí pásky dokázal zničit více než 120 tunový Boeing 757 a zmařit životy 70 cestujících. Přes všechna bezpečnostní opatření, roky výcviku a špičkovou řídící elektroniku se to před deseti lety stalo.

Když nefungují přístroje

LETECKÉ KATASTROFY

Letiště Jorge Chávez v hlavním městě Peru, 2. října 1996. Čtyři roky starý Boeing 757 společnosti Aeroperu, let 603 do Santiaga de Chile. Na palubě pro 228 osob bylo 61 cestujích a 9 členů posádky.

Ihned po startu piloty překvapily chybné údaje, které indikovaly výškoměry. Neustále ukazovaly „0“, i když letoun stoupal. Stejnou hodnotu hlásil i rychloměr.

Boeing 757 má tři rychloměry – dva pro piloty a jeden záložní - všechny se shodovaly na nulové hodnotě. O chvilku později se přidaly i další přístroje a i během přímého letu je počítač začal upozorňovat na nutnost změny nastavení směrového kormidla.

Boeing 757 má centrální datový řídící a kontrolní systém. Jsou na něj napojena všechna čidla, sondy a senzory. Výstupy jsou jednak indikovány v kokpitu, jednak s jejich pomocí pracuje autopilot a automatické systémy, a dále jsou hlášeny řídící věži. Ale především - řídí se jimi piloti.

Ačkoli má kokpit rozměrná okna, piloti vidí jen částečně do stran, před sebe a nahoru. Jinými slovy - nijak zásadně nevidí pod letadlo a tedy na cestu. Narozdíl od auta, kde se dá bez větších problémů dojet i bez ukazatelů otáček a rychlosti, v letadle se piloti řídí a orientují převážně dle údajů palubních počítačů a řídící věže. Obzvláště v noci a nad hladinou oceánu.

Další nesmyslné údaje, další poplachy

Po chvíli letu náhle ožily výškoměry a hlásily, že letoun klesá. Zároveň s tím začala blikat kontrolka „rudder ratio“, která varuje při překročení použitelné výchylky směrovky v závislosti na aktuální rychlosti letadla.

Piloti nastavili tah pro stoupání a rozhodli se spustit autopilota. Ten však požaduje shodná data alespoň od 2 ze 3 řídících počítačů, avšak zde byly údaje natolik rozdílné, že se autopilot okamžitě vypnul.  

Dalším poplachem byl "mach speed trim", který indikuje, že letadlo neletí ve vyvážené poloze (tedy klesá, či stoupá). Vyvažovací systém letadlo stále dynamicky  vyvažuje – mění  úhel horizontálního stabilizátoru v zadní části letadla, který musí být nastavován v závislosti na rychlosti letadla.

 

Od chybných informací se odvíjely i další varovné signály (například překročení rychlosti), což nakonec vyústilo v červený poplach  „master warning“.

Přistát nepůjde

Kapitán se proto rozhodl, že musí co nejdříve přistát. Pomoci k tomu měl přistávací systém ILS, který poskytuje informace o směru letu a profilu klesání při přiblížení přicházejícího z palubního počítače. Současně dostávali informace z řídící věže - o směru a rychlosti.

Narozdíl od údajů o výšce, kterou řídící věž dostává od palubních počítačů letadla, si směr a rychlost zjišťuje sama pomocí radaru. Aktuální rychlost se vypočítává ze změny polohy v desetisekundových intervalech.

 

Hlavním problémem byl fakt, že údaj o výšce letadla byl zcela chybný - ačkoli s letadlem klesali, údaj na výškoměrech rostl. Na naměřená "hausnumera" reagovaly ostatní části řídícího systému, takže indikovaná hodnota rychlosti letu někdy prudce klesla (až pod hranici pádu) a pak zase vzrostla a pak zase klesala ... přičemž stoupání přístroje hlásily, i pokud motory točily na volnoběh.

V kabině panoval velký zmatek, přístroje ukazovaly protichůdné informace, piloti dostávali sedmero varování zároveň a nevěděli, zda a kterým hodnotám mají vůbec věřit. Protože všechny tři rychloměry ukazovaly příliš velkou rychlost letu (hrozí, že se letadlo rozpadne), použili aerodynamické brzdy pro rychlé snížení rychlosti.

 

O chvíli později však začala prudce vibrovat řídící páka, což znamená, že letadlo má příliš nízkou rychlost a padá. Vypukla panika, protože dle přístrojů měli perfektní výšku i rychlost, ale páka přesto vibrovala.

Piloti si uvědomili, že sami bez pomoci nepřistanou, a proto požádali o pomoc. Letiště proto vyslalo Boeing 707, se kterým měli v tandemu doletět (a řídit se dle něj). V tu chvíli se ale kabinou rozezněl hlasový poplach "low terrain" - tedy nízká letová výška a možnost nárazu do terénu.

Zřejmě jediný správný údaj... pro let 603 poslední

S odstupem času je zřejmá smutná pravda, že údaj "low terrain" byl zcela správný. Ačkoli kontrolní věž i displeje letadla ukazovaly na výšku v řádu tisíc metrů nad hladinou moře, letadlo se ve skutečnosti nacházelo jen několik set metrů nad vlnami.

    

Jeden z posledních údivů, který piloti stačili projevit, byl nad vysunutým podvozkem, který se vysunul sám, bez jejich vědomí. Pak již začali narážet na vodu a po 20 vteřinách zmizeli z radaru.

Co pověděla černá skříňka?

Najít zbytky letadla nebyl žádný problém - stačilo doplout na místo posledního údaje z radaru. Na hladině plavalo mezi troskami 9 těl, ostatní klesla s vrakem letounu. O pomoc byla při vyšetřování požádána i Národní komise pro bezpečnost dopravy, sídlící ve Washingtonu.

   

 

Vrak letadla na dně Tichého oceánu našli podle lokalizačního signálu, který skříňka vysílá po dobu třiceti dní. Zajímavé je, že až do nárazu zůstal letoun celý …  jindy se trosky rozptýlí na 25 km x 2,5 km pásmu, protože se letadlo rozpadne  ve vzduchu po odrazu od hladiny. Tento měl trosky pouze na malé ploše, což značí, že narazil do hladiny velmi vysokou rychlostí.

 

 

 

Pomocí robotických plavidel vylovili zapisovače letové komunikace ze zádi letadla a umístili je do chlazeného boxu plného sladké vody, aby se zabránilo jejich oxidaci. Analýza skříňky proběhla ve Washingtonu. Záznam hovorů pilotů na pásce byl špatně srozumitelný, protože byl plný hluku, houkání alarmů a křiku pilotů, ale byl digitalizován, odfiltrován a vyčištěn. Odhalení příčiny nehody však přinesl až další průzkum vraku letadla.

Lepicí páska za dva centy

Piloti měli problémy především s výškou a rychlostí. Tyto hodnoty získává pitotův statický systém, tedy pitotovy trubice se statickými sondami. Externí sondy měří tlak vzduchu a vyhodnocují údaje o výšce a rychlosti. Když jsou čidla zablokovaná, poskytují nesmyslné údaje a ty jsou vyhodnoceny jako chybová hlášení - špatná data, falešné výstrahy.

 

 

A přesně toto byl problém letu 603. Krátce před odletem prováděli údržbáři čištění letounu. Pracovník údržby proto přelepil senzory lepicí páskou, aby se do systémů letounu nedostala voda.

To je standardní postup. Avšak po dokončení údržby letištní technik zapomněl pásku sundat, inspektor to nezkontroloval a piloti při obchůzce také ne. Senzory tak vnímaly jen tlak vzduchu, který byl v době přelepení na letišti.

Katastrofu způsobili lidé... jako skoro vždy

Smutné je, že v únoru roku 1996 zemřelo ze stejného důvodu při pádu letadla společnosti Berlinair 189 lidí. Tři měsíce po první nehodě byla vydána směrnice a opatření ohledně zakrývání otvorů sond, ale Aeroperu ho ještě neprovedlo, protože jim nebylo sděleno včas a dostatečně důrazně. Letecké společnosti jsou v prvé řadě konkurencí, a tak si některé informace nepředají dostatečně rychle.  

Stížnost byla oficiálně podána na společnost Boeing, protože výrobce zodpovídá za předvídatelnou chybu při užívání svého výrobku, když je možná náprava. Nutnost nebezpečného přelepování je prostě jasným rizikem.

Naopak Boeing vinil společnost a kapitána, že si toho při obchůzce nevšiml. Dané místo je však pět metrů nad zemí a technici použili špatnou pásku (stříbrnou - na lepení vzduchových spojů), tak si jí nevšiml, protože zcela splývala s povrchem letadla. Nakonec odsoudili a uvěznili technika, který otvory přelepil.

Mimosoudní konec 

Aeroperu se s Boeingem dohodl na mimosoudním vyrovnání, částky pro pozůstalé se pohybovaly kolem milionu dolarů, protože oběti byly na hladině ještě nějaký čas naživu. Peruánské aerolinie v roce 1999 zkrachovaly.

Boeing rozšířil varování před špatnými kryty sond a od té doby se už podobná nehoda neopakovala. Podle odborníků měli piloti letět dál – s mírně zdviženou přídí a normálním tahem. Musí existovat hranice člověk/stroj – a piloti nesmí jen "slepě" poslouchat informace počítačů.

Článek vychází z dokumentu Letecké katastrofy: Když nefungují přístroje, který uvidíte dnes od 20:00 na ČT1. Použité snímky pocházejí přímo z dokumentu.  

  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 45 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 45 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 4 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 8 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...