Jak předvánoční shon zvládaly české eshopy?

  • 4
České elektronické obchody prožívají před Vánoci opravdový nápor. Lehce se ovšem může stát, že i když si zákazník objednal zboží s předstihem, pod stromečkem jej nakonec nenajde. Spíš bude někde „stát“ na poště. Jak se s předvánočním shonem české elektronické obchody vyrovnávají?

Kontaktovali jsme přední české e-shopy a zajímalo nás, jak se vypořádaly s předvánoční nákupní horečkou. Které datum je nejzažší, aby se objednávka mohla objevit coby vánoční dárek a v neposlední řadě jsme se také pídili po tom, jak zvládá nápor Česká pošta, případně který z kurýrů je nejspolehlivější a nejrychlejší.

Do kdy tedy objednat zboží, aby se objevilo pod stromečkem?

Tak jako kamenné obchody, také internetové e-shopy zažívají v předvánočních dnech nápor zákazníků. Všechny dotazované obchody se však na „sklizeň“ připravily a rychlost dodávky zboží zákazníkovi tak zůstane zachována.
Převážně byly posíleny expediční oddělení jednotlivých internetových obchodníků.
Pokud však někdo zatouží v těchto dnech po zboží, kterým by rád někoho na Vánoce obdaroval, bude mít zřejmě smůlu.
Nejzažší termín objednání byl ve firmě InternetShops, která provozuje několik internetových obchodů, 17. prosince. A to navíc pouze v případě, že zboží bylo charakteru s uvedenou expediční dobou 48 hodin.
Miroslav Sadílek, ředitel internetového obchodního domu Patro, sdělil, že do Vánoc byly vyřizovány objednávky doručené do 12. prosince. Po tomto termínu prý většina dodavatelů již provádí inventury skladů a objednané zboží bude doručeno pravděpodobně až po svátcích.
V internetovém obchodním domě Elstore, byly poslední „vánoční“ objednávky přijímány také 12. prosince. Jen tak bylo možné zaručit, že zásilka odeslaná klasicky – poštou – do Vánoc dorazí. Jiná situace je v případě využití kurýrních služeb – po republice by soukromník zásilku byl schopen doručit při datu objednání 19. prosince, pro Praze dokonce do 21. prosince.
Internetový obchod Eva.cz se zavazuje, že zboží objednané do 18. prosince bude do Vánoc spolehlivě doručeno.

Největší nářky jsou směrovány České poště

Všichni dotazovaní z řad internetových obchodů shodně uvedli, že největší problémy jsou s Českou poštou. Například v Praze prý doručení zásilky někdy trvá i pět dní. Celorepublikový problém je, kromě zdržení dodávky, také časté opětovné nedoručení oznámení o uložení zásilky na poště. Kvůli tomuto problému se zboží v nemalém množství případů vrací zpět odesílateli.

Problém si ovšem leckdy způsobují i samotní adresáti; především špatně čitelnými jmenovkami na zvoncích, případně domněnkou, že pošťák bude s balíkem až domů chodit několikrát.
Na služby pouze jednoho doručovatele se ovšem všechny dotazované e-shopy nespoléhají. Zákazník si může zvolit i jiného, z řad soukromníků – kurýrů.

V InternetShops si zákazník může vybrat ze tří způsobů dopravy – České pošty, expresní balíkové služby DPP a EDIS.

Za obchodní dům Patro je, především v předvánočním období, doporučována přepravní služba Autopost. Elstore je též spokojenější s kurýrními službami. Ty ostatně nabízí i ČP, pod názvem Obchodní balík.

V e-shopu Eva se osvědčila též dopravní agentura EDIS, která je používána při přepravě zásilek nad 30 kilogramů.

Výhodou kurýrů je jejich rychlost i relativní spolehlivost. Problémem může být doručování do odlehlejších lokalit.

Mínění redakce

Pokud na poslední chvíli sháníte vánoční dárky a rozhodli jste se je objednat přes internetové e-shopy, zřejmě to již nestihnete. U některých prodejců sice ještě uspějete, pak ale použijte služeb kurýra; jen ten je schopen ve zbývajících dnech předvánočního shonu doručit zboží do stanovené doby. Ukazuje se, že předvánoční nápor zásilek znamená pro internetové obchody značné riziko a většina z nich upozorňuje zákazníky již v půli prosince na omezení doručitelnosti určitého zboží.

Jaké jsou vaše zkušenosti s doručováním zásilek z elektronických obchodů?  Svěřte se nám do diskuse, jak jste kde dopadli...