Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak přežít práci s počítačem – stůl, správné sezení a monitor

aktualizováno 
V dalším díle našeho seriálů o zdraví a počítači se zaměříme na samotné uspořádání pracovního prostoru. Dozvíte se, jaký si vybrat monitor, kam jej umístit a jak u něj správně sedět.

V prvním díle našeho seriálu o zdraví a počítači se zaměříme na samotné uspořádání pracovního prostoru. Dozvíte se, jaký si vybrat monitor, jak jej umístit a jak u něj správně sedět. Odměnou za správné sezení vám budou nejen zdravá záda, ale i menší stres.

Při dlouhé práci u počítači se nejvíce unavují oči při soustředěném pohledu na monitor a při sezení na židli zase záda. Podle výzkumů až 90 % těch, kteří pracují u počítače, trpí bolestmi šíje a na celkovou zrakovou a tělesnou únavu si stěžuje více tři čtvrtiny osob.
"Nejdůležitější v ergonomii práce je správné sezení. Je dokázáno mnoha výzkumy, že špatné sezení způsobuje zdravotní poruchy," shrnuje Iva Soukupová, předsedkyně sekce pro ergonomii Společnost pracovního lékařství. 
Často opakovanými stejnými pohyby se namáhají i paže a ruce. Postiženy bývají hlavně šlachy a šlachová pouzdra v oblasti loktů a zápěstí. Nepřirozená a dlouhodobě neměnná poloha zápěstí, která je typická pro práci s myší, končívá brněním, přecitlivělostí na dotyk a může končit až chronickými záněty.V zahraničí jsou tyto poruchy označovány souhrnným názvem zranění způsobená opakovaným napětím (repetitive strain injury – RSI, ve sportu se pro podobný soubor zranění používá „tenisový loket“ a až příliš důvěrně jej znají i hráči na housle). Patří mezi ně zranění zejména svalů rukou, zápěstí, paží a ramen. Velkým problémem je asymetrická námaha určitých svalových skupin. Pokud například často telefonujete a přidržujete si sluchátko ramenem a zároveň píšete na počítači, zkracují se vám svaly na opačné polovině zad. Prevence začíná u správného uspořádání nábytku a pracovního místa, pokračuje u správného sezení a završuje ji výběr správného monitoru.

Stůl a monitor: nikde ne proti oknu

Při rozmisťování nábytku je třeba dbát zejména na postavení stolu vůči oknu. Stůl, na kterém je postavený monitor počítače, nesmí stát rovnoběžně s oknem. Pokud je umístěn proti oknu, velká světlá plocha působí rušivým dojmem a odvádí pozornost od monitoru. Ten je navíc méně kontrastní, což způsobuje jen další namáhání očí. Pokud byste naopak seděli zády k oknu, dopadající světlo a odlesky činí monitor takřka nečitelným.
Výška stolu by se měla pohybovat mezi 60 a 70 centimetry, podle výšky pracovníka. Horní hrana monitoru by měla být zhruba na úrovni očí. Odborníci doporučují, aby byl monitor co nejdále od zaměstnance, minimálně 30 cm a v optimálním případě 100 cm.
Snížit odlesky na monitoru můžete také tak, že monitor nakloníte mírně vpřed. Další možností je snížit jas a zvýšit kontrast nebo použít filtr na obrazovku.

Máte na výběr? Zvolte LCD nebo notebook

Zdravý člověk z více než čtyř pětin vnímá svět zrakem, zbytek pak připadá na další smyslové orgány. Právě při dlouhodobé práci na počítači je přitom zrak nejvíce namáhanou částí lidského těla. Je to dáno minimálně dvěma faktory: zaostřením oka na jednu vzdálenost a špatným nastavením zobrazovacího zařízení.
To, že oko při pohledu na monitor zůstává dlouho dobu zaostřeno na určitou vzdálenost, samozřejmě není přirozené. Tento orgán je určen ke sledování okolí, kde jsou různé objekty v různé vzdálenosti. Fixace okna na neměnnou vzdálenost může po delší době způsobit vady zraku. Kdykoliv je to jen trochu možné, odvraťte zrak od monitoru a prohlížejte si okolí a vzdálenější objekty. Od věci také nejsou malé přestávky, kdy můžete nejen protáhnout tělo, ale také si udělat pár očních cviků.
Mnoho pro své oči můžete také udělat správným nastavením monitoru. Jas a kontrast by vždy měly odpovídat okolnímu prostředí. Během dne by jejich úroveň měla být větší, než ve večerních hodinách při umělém osvětlení. Mnoho uživatelů ani netuší, že za jejich rychlou oční únavu může nesprávné nastavení obnovovací frekvence monitoru. Kdo pracuje s 60Hz obrazem si koleduje o problémy. Nejméně by se tato hodnota měla pohybovat kolem 75Hz, optimálně 85 Hz a ideálně ještě více. To však platí pro klasické monitory s katodovou trubicí (CRT) a ne pro LCD, kde se obraz vytváří jiným způsobem.
Právě LCD je k očím šetrnější, než CRT monitor. Je to dáno tím, že je obraz na LCD mnohem blíže zobrazení na papíru, než je tomu klasického monitoru. Na druhou stranu nemá některé vlastnosti, které někteří uživatelé vyžadují. 

I na obyčejné židli lze správně sedět

Základem správného a zdravého sezení je kvalitní židle. "Při výběru nového křesla je nejdůležitější, aby bylo otáčecí a mělo nastavitelnou výšku sedáku a popř. podpory pro páteř," radí doktorka Soukupová těm, kteří si mohou křeslo sami vybrat. Pokud ale nemáte na výběr, i obyčejná židle může zabezpečit zdravé sezení.
Správné sezení lze shrnout do jednoduchého hesla: samé pravé úhly. Chodidla jsou položena na zemi nebo na podložce (viz dále), mezi lýtky a stehny je pravý úhel, stejně jako mezi stehny a zády. Pravý úhel by měl být i mezi předloktím a paží. Dlaně by měly být ve stejné úrovni jako klávesnice. Doporučuje se, aby byly podloženy např. gelovou podložkou tak, aby byly spíše výše než klávesnice.

 

Ergonomie sezení u počítače

Ilustrace: www.ergonomie.cz

Při dlouhém sezení dochází k nerovnoměrnému tlaku na meziobratlové ploténky, což vyvolává bolest. Abyste předešli problémům s páteří, doporučuje se vložit si pod záda (zhruba do oblasti beder) např. složený ručník nebo svetr. Podepření zad v křížové oblasti ulehčuje správné sezení (sedíte vzpřímeně, aniž byste se museli na sezení příliš soustředit, a svaly páteře se méně namáhají). Bederní páteř je díky tomuto jednoduchému triku přirozeně prohnuta. Unaveným zádovým svalům můžete takto ulevit i při dlouhých cestách za volantem

Opěrky, područky, balóny a podložky

Pro ty, kteří to se zdravím sezením myslí skutečně vážně nebo již nějakou poruchou trpí, jsou určeny sofistikované pomůcky.
Zdraví a počítač

Pokud se ve vaší rodině vyskytly křečové žíly, měli byste se soustředit na jejich prevenci. Kromě častých přestávek v práci a pohybu to může být i pohyblivá masážní podložka pod nohy, která podporuje pohyb nohou, jejich lepší prokrvení a brání tak jejich otokům.

Nafukovací balóny (buďto velké, které nahrazují židli, nebo malé, které se položí na sedák židle) bývají doporučovány jako alternativa k sezení. Balancování na nich se totiž posiluje svalový korzet a není možné na nich sedět jinak než vzpřímeně. "Balóny na sezení, stejně jako kdysi módní klekačky, jsou vítaným zpestřením, ale nedoporučuji je na celodenní sezení," varuje doktorka Soukupová.

Zdraví a počítačZádová opěrka má stejnou funkci jako složený ručník pod křížovou oblastí páteře, umožňuje ale přesné nastavení opěry a nedeformuje se.
Názory na područky u pracovních židlí se liší. Na jednu stranu pomáhají držet paže ve správné poloze, ale pokud jsou z tvrdého materiálu, mohou škodit tlakem na loket a předloktí.

Základem je pohyb

Správné sezení na správně nastavené židli je jen jedním pilířem zdravých zad. Tím druhým jsou pravidelné přestávky, nejlépe po dvaceti minutách, během kterých se protáhnete (cviky na protáhnutí páteře přineseme v dalších dílech seriálu). "Důležitým faktorem je doba strávená u počítače. Jakmile překročí cca 6 hodin, i dobře uspořádané místo a dobré sezení nezamezí únavě. V případě, že si ale děláte přestávky v práci, jste unaveni až po delší době," dodává Soukupová radu, jak přežít i delší pracovní dobu. "Přestávky doporučuji každou půlhodinu. Stačí vstát, projít se a trochu protáhnout, podívat se z okna," vysvětluje.
Šikovným trikem může být umístění kopírky, tiskárny nebo pořadače s dokumenty na opačném konci kanceláře. "Ke zlepšení ergonomie pracovního místa může sloužit tzv. dynamické sezení," vysvětluje doktorka Soukupová.

Při samotném sezení je třeba dbát na to, abyste se pohybovali v rámci možností, např. čas od času propnuli nohy nebo se zahoupali na židli. Zejména ženy by pak měly dbát na to, aby neseděly s překříženýma nohama, což podporuje vznik křečových žil. "Při déletrvající práci u počítače je také vhodné zvýšení polohy nohou např. podložkami pod nohy a nebo zvednutím na židli, eventuelně na stůl," uzavírá Soukupová. 

Zajímá vás, zda se vyplatí investovat do gelové podložky pod zápěstí nebo ergonomické klávesnice? V dalším díle se zaměříme na klávesnice, myši a další pracovní pomůcky.


 

 

 



Témata: seriál, zdraví, Notebook


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Upozornil MHD na ostudnou chybu. Maďarská policie ho zatkla jako „hackera“

Maďarský provozovatel hromadné dopravy v Budapešti zavedl nový systém pro placení lístků on-line. Narychlo spuštěné stránky však obsahovaly řadu zásadních...  celý článek

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Logo bitcoinu
Bitcoin se rozdělí na dvě měny. Může to snížit cenu původního bitcoinu

Vedle klasického bitcoinu vzniká nová virtuální měna bitcoin cash. Uživatelé si budou moci vybrat, kterou budou používat.   celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.