Jak se budou jmenovat čtyři nové prvky v periodické tabulce

12:54aktualizováno  12:54

Periodická tabulka s přírůstky schválenými na konci prosince 2015 (červeně označené) se zkratkami místo jejich zatím ještě neurčených jmen. | foto: IUPAC

Mezinárodní vědecká skupina na základě návrhu od objevitelů schválila návrhy na pojmenování čtyř prvků, které letos v lednu doplnily sedmou řadu periodické tabulky (podrobněji v našem článku o uznání objevu). O jejich konečných názvech pro chemické prvky oficiálně rozhoduje Mezinárodní svaz čisté a aplikované chemie, jejich výběr ale probíhá v úzké spolupráci s jednotlivými objevitelskými týmy. Návrhy byly ve středu 9. června představeny veřejnosti, ta je nyní může do 8. listopadu připomínkovat. Ale na základě předchozích případů se dá předpokládat, že jména se s velkou pravděpodboností už měnit nebudou.

Jde o čtyři prvky vyrobené v silných urychlovačích, díky kterým se zaplnila sedmá řada periodické tabulky. V tuto chvíli zatím všechny nesou jen provizorní názvy: ununtrium (má v jádře 113 protonů), ununpentium (115), ununseptium (117) a ununoctium (118).

Jména prvků mohou být obecně zvolena podle místních názvů, jako například americium, podle vědců (einsteinium) nebo třeba podle mytologie, jako titan. Nově by se tedy do periodické tabulky měly přidat moskovium, značka Mc, coby prvek číslo 115 a tennessin (Ts, prvek číslo 117). Prvek číslo 118 by se měl jmenovat oganesson (Og) podle ruského jaderného vědce Jurije Oganesjana a prvek číslo 113 má dostat jméno nihonium (Nh). Jde totiž o prvek byl objevený v Japonsku - je to vůbec první prvek, který pojmenují asijští vědci - a Nihon je jeden z japonských výrazů pro jméno země.

Témata: Japonsko, Proton

Grafický záznam trasy letu BOE004 z Flightradar24.
Proč letadlo malovalo letadlo? Piloti testovali nové motory Rolls-Royce