Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se k recyklaci tiskových náplní staví výrobci a jak recyklátoři? (rozhovor)

aktualizováno 
Výrobci cílevědomě hledají způsob, jak zabránit renovaci kazety, říká zástupce jedné z firem zabývajících se renovací. Samotní výrobci, kteří renovátory rádi vůbec nemají, však prohlašují že renovované kazety nikdy nedosáhnou kvality a spolehlivosti originálů.

„Výrobci cílevědomě hledají způsob, jak zabránit renovaci kazety,“ vysvětluje Milan Mačuga, ředitel firmy Abel, která se renovací zabývá již 14 let, a pro ilustraci dodává: „Takovým případem měla být například kazeta pro laserovou tiskárnu HP-9000, která, dle slov výrobce, měla být nerozebíratelná. Dnes je v našem výrobním programu a těší se velkému zájmu.“

Firmy vyrábějící tiskárny i spotřební materiál vedle ochranných prvků vedou i informační kampaně, které mají podpořit nákup originálních kazet. Pavel Pospíšil, produktový manažer pro spotřební materiál Hewlett-Packard, například tvrdí, že renovované kazety nemohou nikdy dosáhnout stejné kvality a spolehlivosti jako originál. K tomu ještě dodává: „Chceme, aby naše produkty přinášely zákazníkům vynikající kvalitu, proto si dovolíme tvrdit, že pro kvalitní tisk neexistuje alternativní řešení.“

S tímto tvrzením renovátoři nesouhlasí. „Je-li recyklace provedena zodpovědně a profesionálně, včetně výměny válce a jiných namáhaných součástí kazety, uživatel nepozná na kvalitě tisku rozdíl mezi renovovanou tonerovou kazetou a tzv. originální kazetou,“ hájí barvy renovátorů Michal Med, ředitel společnosti Armor.

O tom, že boj probíhá na všech frontách, svědčí i postesk Milana Mačugy: „Velmi nás mrzí, že výrobci problematiku vidí tak osobně a že musejí vydávat inzeráty, kde jsou kazety jiných než originálních výrobců porovnávány s prezervativy (Hewlett-Packard) nebo s parkovými exhibicionisty a s kukaččími vejci (Epson).“

Jak se k recyklaci staví výrobci a jak recyklátoři? Z několika oslovených výrobců tiskáren a spotřebního zboží odpověděl pouze jediný zástupce (Hewlett-Packard), který hájí originální materiál. Proti němu argumentuje několik zástupců společností zabývajících se renovacemi.

Hewlett–Packard
Pavel Pospíšil, produktový manažer pro spotřební materiál

Jsou tonery koncipovány technicky na jedno použití, nebo mohou být při dodržení technologického postupu bezpečně plněny?
Technicky je možné tonerové kazety naplnit, ale rozhodně nelze mluvit o bezpečném řešení. Každé použití jiné než originální kazety přináší riziko poškození tiskárny. Nejčastější chybou u alternativních kazet je unikání tonerového prášku jak do tiskárny, tak do okolí.
Aby bylo dosaženo stejné kvality a spolehlivosti srovnatelné s originálem, je nutné vyměnit některé součásti. Toto řešení by v konečné fázi stálo zákazníka více než nákup nové kazety.

Nepředstavují některá technická opatření proti plnění toneru (například čipy) zbytečné zvýšení jeho ceny pro koncového zákazníka?
Chytré čipy znovunaplnění tiskových kazet HP nebrání. Zákazník ovšem nebude moci po opakovaném naplnění využívat funkce čipu, jako např. sledování stavu spotřebního materiálu on-line, možnost objednávání spotřebního materiálu automaticky přes internet, samočinnou kontrolu správnosti instalace, automatickou korekci fotocitlivosti optického válce, proaktivní odesílání hlášení formou e-mailu nebo SMS zprávy atd.

Někteří renovátoři tvrdí, že ceny nových tonerů jsou přehnaně vysoké. Jaký je váš názor?
Ceny tiskových kazet odpovídají nákladům na výzkum a vývoj v této oblasti. U alternativních dodavatelů tyto náklady odpadají. HP vkládá do výzkumu nových technologií 9-11 % z celkového obratu, což samozřejmě představuje miliardy dolarů. Hovoříme-li o inkoustových a laserových kazetách, tak nesmíme opomenout, že každá kazeta prochází na výrobní lince několika stovkami testů a vytisknou se tisíce stránek, aby se sledovala stálá kvalita produkovaných jednotek.

Existují podle vás výrazné rozdíly v kvalitě nebo trvanlivosti renovovaných tonerů oproti originálním?
Z interních i nezávislých studií vyplývá, že alternativní kazety mají většinou nižší výtěžnost (vytisknou méně stránek) než kazety originální, a to přibližně o 25 %. Poruchovost alternativních kazet je vyšší (podle Recharger Magazinu – www.rechargermag.com), u inkoustových asi 20x a u tonerových asi 10x. Naše poruchovost je maximálně 0,5 %.

Abel
Milan Mačuga, generální ředitel

Myslíte, že český trh renovací kazet je naplněn, nebo ještě je kam se rozrůstat?
Na českém trhu se prodalo v roce 2001 více než 311 000 tiskáren. To jsou u nás miliony kazet ročně jen pro tyto nové kusy. Trh (jakýkoli) nikdy nebude naplněn, protože výrobci přicházejí se stále novými druhy tiskáren a obvykle i novými druhy kazet. To je nevyčerpatelný proces.
Limitem je pouze schopnost renovační firmy držet s výrobcem krok. To může být pro mnohé časem problém. Technologie jsou čím dál složitější a „mít filipa“ dnes už nestačí.

Pozná zákazník rozdíl mezi renovovaným a nerenovovaným tonerem?
Pokud je renovace kazety provedena odborně, zákazník by neměl poznat rozdíl. Kazeta by měla tisknout stejně dlouho a stejně kvalitně. Vždyť jsou vyměněny všechny vnitřní díly - není tedy důvod, aby tiskla hůře.
Na trhu jsou ale stovky firem a firmiček, které renovují lokálně na náměstí a na počkání třeba jen desítky kazet měsíčně. Určitě je to dobře pro zákazníky, kteří spěchají. Je ale rozdíl, když někdo přenechá renovaci stroji, a je rozdíl, když „sype toner“ nebo „stříká inkoust“ ručně. Zákazník si tedy musí vybrat sám.

Kolik času a peněz přibližně investujete do vývoje?
V minulém roce jsme investovali do výzkumu a vývoje několik milionů korun. Máme vlastní oddělení výzkumu a nedávno jsme například dokončili výzkumný úkol „Renovace kazety pro tiskárnu HP-5550“. Trval dva měsíce a postavili jsme naprosto unikátní stroj na renovaci těchto kazet. Byly totiž poměrně velkým oříškem, nelze je spolehlivě vyčistit a naplnit ručně, pouze strojově.

V jakém jste vztahu k výrobcům tiskáren? Snaží se vám nějak znepříjemnit život?
Ta otázka má dvě roviny. Jednu etickou a druhou technickou. Z etické roviny je vidět, že výrobci tiskáren občas považují Českou republiku za divoký západ. Jak jinak si vysvětlit, že zavazují smluvně velké zákazníky, že nesmějí využívat renovace například po dobu záruky. Cožpak je tiskárna nebo tisková kazeta jejich majetkem? Dovedete si představit, že byste po dobu záruky jezdil s autem tankovat jenom k Shellu? To přece zákon nedovoluje.
A zákon tak překračují jak výrobci, tak i ti, kteří v podniku podepíší takovouto smlouvu. Dokonce byl vyvíjen nátlak na servisní firmy, aby neposkytovaly služby renovačním firmám. Další oblastí je podávání nepravdivých informací - například, že kazeta jde použít jen jednou nebo že zničí tiskárnu. To je naprosto lživé tvrzení. Máme za sebou 14 let existence. Už bychom neexistovali, kdybychom zákazníkům ničili tiskárny.
Druhá rovina je technická. Ano, výrobci cílevědomě hledají způsob, jak zabránit renovaci kazety. Takovým případem měla být například kazeta pro laserovou tiskárnu HP-9000, která, dle slov výrobce, měla být nerozebíratelná. Dnes je v našem výrobním programu a těší se velkému zájmu. Nalezení cesty k renovaci trvalo půl roku. Je to jen taková hra na kočku a myš. Ale nesmí překračovat zákon, a to ani u renovátora, ani u výrobce či distributora. Výrobci tiskáren permanentně sní o tom, že by se prodával pouze jejich originální spotřební materiál. A tak vymýšlejí čipy.

Armor
Michal Med, ředitel

Kolik peněz přibližně investujete do vývoje?
Za poslední čtyři roky se jedná o více než milion eur.

V jakém jste vztahu k výrobcům tiskáren? Snaží se vám nějak znepříjemnit život?
Vzhledem k tomu, že prodej spotřebních materiálů představuje nemalou část zisku výrobců tiskáren, tak se nám "znepříjemnit" život pochopitelně snaží. Nejoblíbenějším "trikem" bývá záruční politika, kdy je zákazník informován, že při použití jiného než tzv. originálního spotřebního materiálu záruka na tiskárnu zaniká.
Cartridge do novějších typů tiskáren bývají často opatřeny elektronickým čipem, který znesnadňuje provedení renovace kazety nebo výrobu nové kompatibilní kazety. Snaha o takovouto "ochranu" vlastních spotřebních materiálů je ještě patrnější v oblasti inkoustových kazet.

Jakou má podle vás renovace dlouhodobou budoucnost?
Vzhledem k tomu, že i v daleko bohatších zemích, než je ta naše, podíl renovovaných kazet oproti originálním na trhu stále roste, nedá se myslím předpokládat, že zájem zákazníků o levnější a srovnatelně kvalitní spotřební materiály poklesne. Ani v době, kdy si sami o sobě začneme myslet, že jsme vyspělá a bohatá země.

Ecotoner
Josef Mitošinka, ředitel

Pozná zákazník rozdíl mezi renovovaným a nerenovovaným tonerem?
Běžný komerční zákazník nikdy. V oblasti DTP je to diskutabilní. Obě varianty mají svoje klady i zápory. Nové málo kryjí, renovované mohou být méně lineární v jemných rastrech. Na oblast DTP ale připadá jen 5 % všech renovovaných kazet

Toner Recycling Service
Jan Řepka, ředitel

Myslíte, ze český trh renovací kazet je naplněn, nebo se ještě je kam rozrůstat?
Náš trh má v této oblasti vysoce konkurenční prostředí a je ovlivňován nabídkami jak renomovaných firem s dlouholetou tradicí, které mají zažitou již určitou kvalitu a technologii, tak firem, které vidí v renovacích “zlatý důl“ a velmi rychlý zisk.
V takovém případě již závisí na zákazníkovi, čemu dá přednost. Jestli vyšší ceně, kvalitě nebo tzv. „garážové firmě“. S tím souvisí i přesvědčení o tom, že použití renovovaných tonerů jednoznačně snižuje náklady.
Jsou subjekty jak ve statní zprávě, tak v privátním sektoru, které hlavně z hlediska snížení nákladovosti dříve nebo později pochopí, že používání renovovaných tonerových a inkoustových kazet je tou správou cestou.

Článek přinášíme ve spolupráci s časopisem Computerworld.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Procesor Intel s jádrem Skylike
Intelu se nelíbí, že mají Windows běžet na ARM čipech bez jeho licence

Microsoft a Qualcomm chtějí na konci roku přinést Windows 10 na procesorech s architekturou ARM. Intelu se nelíbí, že bez jeho licence.  celý článek

Současné USB 3.1 kabely s USB-C konektory bude možné používat i s USB 3.1
USB 3.2 se blíží. Rychlosti zdvojnásobí, kabely s USB-C zůstanou

Úplně finální specifikace by měla být hotová v září, ale základní změny jsou podle USB 3.0 Promoter Group již dané. Tou největší je zdvojnásobení rychlosti...  celý článek

Srovnání podsvícení starší a nové generace Surface Pro.
Surface od Microsoftu má problém. Nové verzi prosvítá podsvětlení

Někteří uživatelé letošní verze notebooku 2v1 Surface od Microsoftu si u tohoto prémiového zařízení stěžují na špatnou kvalitu displeje.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.